Łódź zmodernizuje istniejące i zbuduje nowe dojazdy do autostrady A1

• Prezydent Łodzi zapowiedziała modernizację istniejących dróg oraz budowę nowych dojazdów do powstających w okolicach Łodzi węzłów autostradowych.
• Inwestycje za ok. 600 mln zł mają zostać sfinansowane z funduszy UE.
Łódź zmodernizuje istniejące i zbuduje nowe dojazdy do autostrady A1
Po zakończeniu budowy brakującego odcinka autostrady A1, od strony miasta gotowy będzie dojazd tylko do jednego z nowych węzłów (fot.pixabay.com)

Po planowanym na sierpień tego roku oddaniu do użytku 40-kilometrowego odcinka autostrady A1 pomiędzy Strykowem a Tuszynem w okolicach Łodzi powstanie pięć nowych węzłów autostradowych - "Łódź Wschód", "Brzeziny", "Romanów", "Łódź Południe" oraz "Łódź Północ". Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska zaznaczyła w poniedziałek (7 marca), że będzie to jedyne miasto w Polsce z tak dużą liczbą dojazdów do autostrady łączącej Trójmiasto z Górnym Śląskiem.

Dodała, że po zakończeniu budowy brakującego odcinka autostrady A1, od strony miasta gotowy będzie dojazd tylko do jednego z nowych węzłów. "Centralną oraz południowo-wschodnią część miasta z A1 połączy ul. Piłsudskiego, a następnie Rokicińska prowadząca do węzła Łódź Wschód" - wyjaśniła i zapowiedziała skomunikowanie Łodzi z każdym węzłem.

Czytaj też: Podpisano umowę na ostatni odcinek autostrady A1

Największą z planowanych inwestycji jest powstanie obwodnicy położonej we wschodniej części Łodzi Nowosolnej. Nowa droga ma połączyć m.in. 100-metrową estakadą nad Dworcem Łódź Widzew ulicę Rokicińską z węzłem "Brzeziny". Z kolei po realizacji III etapu budowy trasy Górna kierowcy będą mogli dotrzeć od ul. Rzgowskiej do węzła "Romanów".

Dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi Grzegorz Nita szacuje, że budowa obwodnicy Nowosolnej może kosztować ok. 400 mln zł. Z kolei przedłużenie trasy Górna w granicach miasta pochłonie ok. 80 mln zł, a kolejne 80 mln zł ma zostać przeznaczone na gruntowną modernizację ul. Strykowskiej, która stanowi dojazd do istniejącego na autostradzie A2 węzła "Stryków". Jak powiedział Nita oprócz nowej nawierzchni mają na niej powstać m.in. dodatkowe pasy ruchu ułatwiające bezkolizyjne skręty, dzięki czemu czas dojazdu do autostrady ma zmniejszyć się do 25 minut.

Wcześniej zapowiedziano remont ul. Rokicińskiej do granic Łodzi za ok. 32 mln zł, a plany łódzkiego ZDiT uzupełnia budowa 1,5-kilometrowego dojazdu od al. Włókniarzy do drogi ekspresowej S-14, która w przyszłości od zachodniej strony miasta ma połączyć autostradę A2 z drogą ekspresową S-8.

Łódzki magistrat połączenie miasta z autostradami w większości zamierza sfinansować z funduszy Unii Europejskiej pochodzącymi z aktualnej perspektywy finansowej. Prezydent Zdanowska podkreśliła, że wcześniej nie było to możliwe, a omawiane inwestycje zostały wpisane do kontraktu województwa.

"Zanim jednak będziemy mogli aplikować o te środki, musimy otrzymać decyzję z ministerstwa infrastruktury i budownictwa w sprawie włączenia obwodnicy Nowosolnej w ciąg dróg krajowych. Liczymy na pozytywną odpowiedź, bo jeśli ministerstwo nie przychyli się do naszej prośby, nie będziemy mogli starać się o unijne pieniądze" - tłumaczyła Zdanowska.

Dyr. Nita dodał, że w przypadku uzyskania pozytywnej odpowiedzi z ministerstwa budowa nowej drogi może rozpocząć się w 2018 roku, a zakończenie wszystkich przedstawionych inwestycji ma zakończyć się najpóźniej w 2022 roku.

Zaznaczono, że budowa dojazdów do autostrad jest istotne również ze względu na starania Łodzi o organizację wystawy Expo 2022. Władze Łodzi liczą też, że po oddaniu nowego odcinka autostrady A1 ruch tranzytowy na ulicach miasta zmniejszy się o ok. 30 procent.

Powstająca za 1 miliard 28 milionów złotych część autostrady A1 pomiędzy Strykowem a Tuszynem połączy Trójmiasto z Górnym Śląskiem. Ułatwi również podróż na zachód, przez Tuszyn do Wrocławia drogą ekspresową S-8 oraz będzie wschodnią obwodnicą Łodzi.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE