PARTNER PORTALU
  • BGK

Lotniska: czy już odrobiliśmy zaległości?

  • WNP.pl    13 listopada 2015 - 07:47
Lotniska: czy już odrobiliśmy zaległości?
Lotnisko we Wrocławiu - fot.airport.wroclaw.pl

Pod koniec października Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju miało przedstawić strategię rozwoju polskich lotnisk. Powinna znaleźć się tam też odpowiedź na  kluczowe pytanie: czy mamy za dużo lotnisk cywilnych.





Mamy za dużo portów lotniczych. Mamy ich za mało, szczególnie w obsłudze cargo. Oba twierdzenia dają się uzasadnić. Oba można byłoby pogodzić np. w strategii rządowej dla sektora. Gdyby istniała...

W przyszłym roku irlandzka linia lotnicza Ryanair chce przewieźć 8,3 mln pasażerów startujących z Polski. Nieco skromniejsze plany - obsługę około 7 mln osób - ma węgierska Wizz Air. Łącznie zabiorą co drugiego rodaka, jaki wsiądzie na pokład samolotu.

Nowy rozdział w historii naszego lotnictwa otworzyła liberalizacja rynku oraz samo wejście Polski do UE, wyzwalające gwałtownie popyt, np. osób wyjeżdżających za pracą. Ktoś musiał go zaspokoić.

- Szczególną rolę odegrały tanie linie lotnicze (LCC), które zaktywizowały też porty regionalne, jako pierwsze oferując połączenia "do" i "z" nich - mówi prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego.

To właśnie "lowcosty" razem z również niedrogimi przewoźnikami czarterowymi, wynajmowanymi przez operatorów turystycznych, poderwały Polaków w powietrze. Ale to one wyzwoliły też ambicje regionalne.

Odrabiamy zaległości

Jeszcze 20 lat temu statystyczny Polak leciał samolotem raz na piętnaście lat. W ubiegłym roku w ten sposób podróżowało dwóch spośród każdych trzech naszych rodaków.

Rynek podniebnych przewozów pasażerskich rośnie w tempie dwukrotnie szybszym (w ub. roku o 8,7 proc.) niż w UE (4,4 proc.).

Naprzeciw rosnącemu popytowi wyszły inwestycje portów lotniczych, zwiększające ich przepustowość. Zbiegło się to ze współorganizowaniem przez Polskę Piłkarskich Mistrzostw Europy w 2012 roku, ale także z możliwością wykorzystania środków unijnych z perspektywy finansowej 2007- 13 przez 10 portów, zaliczanych do sieci TEN-T.

Regionalne i lokalne ambicje napędzające inwestycje w lotniczej infrastrukturze bywają powodem do krytycznych komentarzy - o marnotrawieniu publicznych złotówek na budowę portu, a później na dopłacanie do utrzymania obiektu, z i do którego nikt nie lata...

Najczęściej przywoływanym przykładem jest port w Radomiu; przez ponad rok od otwarcia stał pusty, a gdy znalazł chętnego przewoźnika (Air Baltic), ten zawiesił loty do Rygi, bo korzystali z nich pojedynczy pasażerowie.

Za szybko i na wyrost?

Czy porty polskie są nadmiernie rozbudowane? Najpierw trzeba odpowiedzieć na pytanie, w stosunku do czego: obecnego popytu czy spodziewanego za kilkanaście lat?

Po zakończeniu rozbudowy główne polskie porty osiągną łączną zdolność odprawy ponad 41 mln pasażerów (dane MIiR), przy realnie spodziewanym ruchu 28,5-29,7 mln. W istocie będzie trzeba pokrywać koszty ogrzewania, ochrony, sprzątania czy oświetlenia dla ponad 40 proc. powierzchni portów. Ale z każdym kolejnym rokiem lotniska będą bardziej wypełnianie.

Środowisko oczekuje nowej strategii rozwoju polskich lotnisk. Powinna zostać przedstawiona przez MIiR w końcu października... Pewnie znajdzie się tam też odpowiedź na inne kluczowe pytanie: czy istotnie mamy za dużo lotnisk cywilnych.

Więcej na wnp.pl

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.