Lotniska regionalne: Czy każde województwo musi mieć swój port lotniczy?

• W połowie stycznia w woj. podlaskim odbędzie się referendum w sprawie budowy lotniska regionalnego w tym regionie. Na razie trudno szacować ewentualne koszty budowy portu, wiadomo zaś, że samo samo przeprowadzenie głosowania kosztować ma 3,7 mln zł.
• Prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych Artur Tomasik przyznaje, że prognozy dla polskich lotnisk są optymistyczne, ale jego zdaniem budowa kolejnego portu nie ma uzasadnienie ekonomicznego.
• Jak podkreśla, wciąż wiele do zrobienia jest w kwestii dobrego skomunikowania, odpowiedniego połączenia kolejowego i drogowego obecnych lotnisk z resztą kraju.
Lotniska regionalne: Czy każde województwo musi mieć swój port lotniczy?
W Polsce funkcjonuje czternaście portów regionalnych: w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Modlinie, Olsztynie, Poznaniu, Radomiu, Rzeszowie, Szczecinie-Goleniowie, Wrocławiu i Zielonej Górze. (Fot.Kraków Airport/mat.pras)

Przypomnijmy, 15 stycznia mieszkańcy woj. podlaskiego w regionalnym referendum odpowiedzą na pytanie „Czy jest Pan/i za wybudowaniem w województwie podlaskim regionalnego portu lotniczego?”. O referendum zdecydował w listopadzie Najwyższy Sąd Administracyjny, uchylając orzeczenie sądu wojewódzkiego, który oddalił skargę pomysłodawców takiego głosowania.

Referendum, do którego przeprowadzenia został zobowiązany samorząd województwa, jako konsultacje społeczne będzie jednym z elementów przygotowania raportu oddziaływania na środowisko.

Nie wiadomo więc jeszcze czy lotnisko powstanie, i co najważniejsze, skąd wziąć pieniądze na ten cel. Władze województwa planowały za unijne pieniądze w latach 2007-2013 budować regionalne lotnisko, ale za zgodą Komisji Europejskiej ostatecznie pieniądze przeznaczono na drogi wojewódzkie.

Podjęto decyzję o rezygnacji z budowy regionalnego lotniska, tłumacząc to kosztami inwestycji przy braku unijnego dofinansowania i oceniając przy tym, iż będzie trzeba do jego funkcjonowania dokładać. Póki co zarezerwowano w tegorocznym i przyszłym budżecie 3,7 mln zł na przeprowadzenie głosowania.

Lotnisk w Polsce już wystarczy?

Sceptycznie do pomysłu budowy nowego obiektu na lotniskowej mapie Polski odnosi się Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz Portu Lotniczego w Pyrzowicach "Katowice Airport".

- W naszej ocenie aktualna sieć lotniska regionalnych w Polsce jest optymalna – mówi Tomasik.

W Polsce funkcjonuje czternaście portów regionalnych: w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Modlinie, Olsztynie, Poznaniu, Radomiu, Rzeszowie, Szczecinie-Goleniowie, Wrocławiu i Zielonej Górze. Tworzą one sieć, która swoim obszarem oddziaływania, rozumianym jako dwugodzinny promień jazdy samochodem, pokrywa praktyczne całe terytorium naszego kraju.

- Budowa kolejnego lotniska użytku publicznego nie ma uzasadnienie ekonomicznego. Realizacja tego typu projektu nie daje szans na powodzenie i stanie się tylko niezwykle kosztownym przedsięwzięciem dla inwestora, które nie przyniesie regionowi żadnych, znaczących korzyści – dodaje Tomasik.

Z drugiej strony regionalne lotniska rosną w siłę - udział lotnisk regionalnych w ruchu pasażerskim wzrósł z 31 proc. w 2004 roku do 63 proc. w 2015 rok.

- Prognozy dla polskiej branży są optymistyczne. Ruch lotniczy ma wzrosnąć z 30 mln pasażerów obsłużonych w 2015 roku do 60 mln w 2030 roku. Warto zaznaczyć, że już teraz porty regionalne obsługuję większą część ruchu z i do Polski. W zeszłym roku ich udział wynosił 63 proc. w całości ruchu i w następnych latach będzie rosnąć – przekonuje Tomasik.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do mieszkaniec: Mieszkając w Warszawie, żeby dostać się na lotnisko też trzeba przynajmniej 3 godziny wcześniej wyruszyć by dostać się na lotnisko w modlinie czy na okęciu. Tak to jest jak się chce lecieć. Nie chcę w imieniu mieszkańców Podlasia się wypowiadać, ale jeśli lotnisko nie będzie zarabiać... (a nie ma na to szans, jak Radom np) to każdy z mieszkańców będzie za nie płacił z własnej kieszeni, bo wtedy będą płacić za nie samorządy. Sam koszt zbudowania lotniska też pójdzie z samorządu, bo unia już nie finansuje lotnisk jak w poprzedniej perspektywie budżetowej. Propaganda z tym lotniskiem na Podlasiu wynika z tego, że ktoś ma interes w samej budowie (kontrakcie na budowę), a nie w planowanych zyskach z lotniska. rozwiń

Warszawiak, 2016-12-15 13:09:45 odpowiedz

Czy Pan prezes widział mapę dostępności drogowej i kolejowej polskich lotnisk? Z Białegostoku i dużej części Podlasia nie ma szans dostać się na Modlin czy Okęcie w dwie godziny. Ludzie wyruszają na lotnisko 5-6 godzin przed planowanym lotem, bo nie mają wyjścia ale żaden przedsiębiorca chcący zainw...estować w regionie nie będzie marnował tyle czasu na dojazdy. rozwiń

mieszkaniec, 2016-12-14 13:56:46 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE