PARTNER PORTALU
  • BGK

Lotniska regionalne: Czy każde województwo musi mieć swój port lotniczy?

  • AW    14 grudnia 2016 - 12:24
Lotniska regionalne: Czy każde województwo musi mieć swój port lotniczy?
W Polsce funkcjonuje czternaście portów regionalnych: w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Modlinie, Olsztynie, Poznaniu, Radomiu, Rzeszowie, Szczecinie-Goleniowie, Wrocławiu i Zielonej Górze. (Fot.Kraków Airport/mat.pras)

• W połowie stycznia w woj. podlaskim odbędzie się referendum w sprawie budowy lotniska regionalnego w tym regionie. Na razie trudno szacować ewentualne koszty budowy portu, wiadomo zaś, że samo samo przeprowadzenie głosowania kosztować ma 3,7 mln zł.
• Prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych Artur Tomasik przyznaje, że prognozy dla polskich lotnisk są optymistyczne, ale jego zdaniem budowa kolejnego portu nie ma uzasadnienie ekonomicznego.
• Jak podkreśla, wciąż wiele do zrobienia jest w kwestii dobrego skomunikowania, odpowiedniego połączenia kolejowego i drogowego obecnych lotnisk z resztą kraju.




Przypomnijmy, 15 stycznia mieszkańcy woj. podlaskiego w regionalnym referendum odpowiedzą na pytanie „Czy jest Pan/i za wybudowaniem w województwie podlaskim regionalnego portu lotniczego?”. O referendum zdecydował w listopadzie Najwyższy Sąd Administracyjny, uchylając orzeczenie sądu wojewódzkiego, który oddalił skargę pomysłodawców takiego głosowania.

Referendum, do którego przeprowadzenia został zobowiązany samorząd województwa, jako konsultacje społeczne będzie jednym z elementów przygotowania raportu oddziaływania na środowisko.

Nie wiadomo więc jeszcze czy lotnisko powstanie, i co najważniejsze, skąd wziąć pieniądze na ten cel. Władze województwa planowały za unijne pieniądze w latach 2007-2013 budować regionalne lotnisko, ale za zgodą Komisji Europejskiej ostatecznie pieniądze przeznaczono na drogi wojewódzkie.

Podjęto decyzję o rezygnacji z budowy regionalnego lotniska, tłumacząc to kosztami inwestycji przy braku unijnego dofinansowania i oceniając przy tym, iż będzie trzeba do jego funkcjonowania dokładać. Póki co zarezerwowano w tegorocznym i przyszłym budżecie 3,7 mln zł na przeprowadzenie głosowania.

Lotnisk w Polsce już wystarczy?

Sceptycznie do pomysłu budowy nowego obiektu na lotniskowej mapie Polski odnosi się Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz Portu Lotniczego w Pyrzowicach "Katowice Airport".

- W naszej ocenie aktualna sieć lotniska regionalnych w Polsce jest optymalna – mówi Tomasik.

W Polsce funkcjonuje czternaście portów regionalnych: w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Modlinie, Olsztynie, Poznaniu, Radomiu, Rzeszowie, Szczecinie-Goleniowie, Wrocławiu i Zielonej Górze. Tworzą one sieć, która swoim obszarem oddziaływania, rozumianym jako dwugodzinny promień jazdy samochodem, pokrywa praktyczne całe terytorium naszego kraju.

- Budowa kolejnego lotniska użytku publicznego nie ma uzasadnienie ekonomicznego. Realizacja tego typu projektu nie daje szans na powodzenie i stanie się tylko niezwykle kosztownym przedsięwzięciem dla inwestora, które nie przyniesie regionowi żadnych, znaczących korzyści – dodaje Tomasik.

Z drugiej strony regionalne lotniska rosną w siłę - udział lotnisk regionalnych w ruchu pasażerskim wzrósł z 31 proc. w 2004 roku do 63 proc. w 2015 rok.

- Prognozy dla polskiej branży są optymistyczne. Ruch lotniczy ma wzrosnąć z 30 mln pasażerów obsłużonych w 2015 roku do 60 mln w 2030 roku. Warto zaznaczyć, że już teraz porty regionalne obsługuję większą część ruchu z i do Polski. W zeszłym roku ich udział wynosił 63 proc. w całości ruchu i w następnych latach będzie rosnąć – przekonuje Tomasik.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • Warszawiak, 2016-12-15 13:09:45

    Do mieszkaniec: Mieszkając w Warszawie, żeby dostać się na lotnisko też trzeba przynajmniej 3 godziny wcześniej wyruszyć by dostać się na lotnisko w modlinie czy na okęciu. Tak to jest jak się chce lecieć. Nie chcę w imieniu mieszkańców Podlasia się wypowiadać, ale jeśli lotnisko nie będzie zarabiać... (a nie ma na to szans, jak Radom np) to każdy z mieszkańców będzie za nie płacił z własnej kieszeni, bo wtedy będą płacić za nie samorządy. Sam koszt zbudowania lotniska też pójdzie z samorządu, bo unia już nie finansuje lotnisk jak w poprzedniej perspektywie budżetowej. Propaganda z tym lotniskiem na Podlasiu wynika z tego, że ktoś ma interes w samej budowie (kontrakcie na budowę), a nie w planowanych zyskach z lotniska.  rozwiń
  • mieszkaniec, 2016-12-14 13:56:46

    Czy Pan prezes widział mapę dostępności drogowej i kolejowej polskich lotnisk? Z Białegostoku i dużej części Podlasia nie ma szans dostać się na Modlin czy Okęcie w dwie godziny. Ludzie wyruszają na lotnisko 5-6 godzin przed planowanym lotem, bo nie mają wyjścia ale żaden przedsiębiorca chcący zainw...estować w regionie nie będzie marnował tyle czasu na dojazdy.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.