Lotnisko w Balicach z większym terminalem i połączeniem kolejowym

Pasażerowie korzystają już z nowej część terminala pasażerskiego w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kraków-Balice. Otwarto też połączenie kolejowe łączące lotnisko z centrum miasta.
Lotnisko w Balicach z większym terminalem i połączeniem kolejowym
Fot.: Lotnisko Kraków - Balice

Jak podkreśliła minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak, inwestycje zrealizowane w Kraków Airport to nie tylko nowy lotniskowy terminal, ale także przykład dobrej współpracy między instytucjami odpowiedzialnymi za różne rodzaje transportu, dzięki której w stolicy Małopolski zostały zintegrowany transport lotniczy i kolejowy.

"Licznie przybywający do Krakowa goście spotkają się tu z takim poziomem obsługi, na jaki zasługują zarówno podróżni, jak i miasto" - oceniła.

Większa przepustowość krakowskiego lotniska 

Dzięki rozbudowie terminala pasażerskiego przepustowość krakowskiego lotniska wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie z obecnych 3,5 mln. Nowa część budynku (T4) ma 33 tys. m kw. Zlokalizowano tam część przylotową z trzema tzw. karuzelami bagażowymi, poczekalnię dla oczekujących na pasażerów, a także 11 poczekalni odlotowych ze sklepami i restauracjami. Od poniedziałku w budynku działa jeden rękaw umożliwiający bezpośrednie wsiadanie do samolotów, a kolejne dwa zostaną uruchomione do końca tego roku.

Wartość inwestycji realizowanej od wiosny 2013 r. przez włoską firmę Astaldi S.p.A. wynosi 368,88 mln zł brutto.

Trwa już drugi etap rozbudowy terminala pasażerskiego polegający na modernizacji starej hali przylotów, a wkrótce zacznie się też przebudowa starej części odlotowej. Wszystkie prace mają się zakończyć latem 2016 r.

Terminal pasażerski po rozbudowie będzie miał ponad 56 tys. m.kw. powierzchni użytkowej. Jak podkreślają władze lotniska, rozbudowa budynku została zaprojektowana tak, by zintegrować nową część obiektu z już istniejącą i stworzyć obiekt o jednolitej strukturze przestrzenno-funkcjonalnej. Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko jest nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nową strefę odpraw biletowo-bagażowych, która została zaprojektowana na poziomie 0, częściowo jako adaptacja istniejącej części terminalu (obecna hala odbioru bagażu), a częściowo jako nowa przestrzeń. Łącznie zaprojektowano 34 stanowiska odpraw check-in oraz stanowisko odpraw bagażu ponadgabarytowego i stanowisko odprawy VIP.

Pasażerowie przylatujący będą mieli do dyspozycji nową salę odbioru bagażu rejestrowanego, która została zaprojektowana na poziomie 0 w nowej - wschodniej części terminalu.

Na poziomie pierwszego piętra zaprojektowano scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków. Po rozbudowie w terminalu będzie docelowo 18 wyjść. Dodatkowo powstaną nowe poczekalnie, które będą połączone przejściami nadziemnymi z trzema wieżami przyrękawowymi.

Integralną częścią rozbudowywanego obiektu jest kładka, która stworzyła nadziemne, kryte przejście piesze, łączące poziom +1 nowego terminalu z istniejącym garażem wielopoziomowym, stacją kolejową oraz hotelem. Powstał też nowy wewnętrzny układ komunikacyjny, z dodatkowymi pasami ruchu, który ułatwia poruszanie się wokół terminalu, parkingu wielopoziomowego, hotelu czterogwiazdkowego oraz stacji kolejowej.

Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nowy terminal) oraz z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (układ komunikacyjny i kładka łącząca terminal z parkingiem wielopoziomowym, hotelem i przystankiem kolejki).

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE