Lotnisko w Pyrzowicach liczy na VIP-ów

Władze lotniska Katowice w Pyrzowicach chcą stworzyć specjalną infrastrukturę służącą obsłudze niewielkich prywatnych samolotów oraz delegacji VIP. Kosztem ok. 15-20 mln zł do 2015 r. miałby powstać nowy niewielki terminal, płyta postojowa, hangary i parking.
Lotnisko w Pyrzowicach liczy na VIP-ów

W czwartek zarządzające lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL) rozpoczęło konsultacje tej koncepcji ze środowiskiem biznesowym; to właśnie biznesmeni coraz częściej w ostatnich latach podróżują prywatnymi samolotami. Takie loty dominują w kategorii tzw. general aviation, czyli ruchu lotniczego innego niż połączenia regularne i czarterowe.

"General aviation to obecnie ok. 2-3 proc. całego ruchu. W ciągu ostatnich kilku lat ilość operacji w tym segmencie dynamicznie rośnie. Widzimy potrzebę stworzenia infrastruktury, która byłaby odpowiedzią na potrzeby w tym zakresie. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmiemy do końca tego roku" - zapowiedział prezes GTL Artur Tomasik.

To pierwszy taki projekt w Polsce. Nowa infrastruktura ma powstać we wschodniej części lotniska. Miałby stanąć tam terminal o powierzchni ok. 1,5 tys. m kw., a w pobliżu płyta postojowa i drogi do kołowania oraz parking; jest też miejsce na sześć hangarów dla niewielkich samolotów.

Pasażerowie korzystający z tej infrastruktury byliby odprawiani bardzo szybko. Ruch byłby całkowicie oddzielony od zwykłych terminali. Obsługa pasażera od chwili jego przyjazdu na lotnisko do wejścia do samolotu ma trwać maksymalnie 20 minut. Dla VIP-ów będzie też możliwość wjazdu i odprawy bezpośrednio na płycie, tuż przy samolocie.

Koncepcję architektoniczną nowego terminalu i towarzyszącej mu infrastruktury przygotowało Konior Studio, kierowane przez architekta Tomasza Koniora. O tym, czy przedsięwzięcie ostatecznie zostanie zrealizowane, przesądzą rozpoczęte właśnie konsultacje z prywatnymi właścicielami samolotów business-jet i największymi firmami oferującymi przeloty tego typu maszynami. Od ich zainteresowania zależeć będzie efektywność ekonomiczna projektu. Szacuje się, że taka inwestycja będzie zwracać się dwa razy dłużej, niż inwestycja w ogólnodostępną infrastrukturę.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE