Lotnisko w Radomiu ma być jednym z najważniejszych w kraju

  • Bartosz Dyląg
  • 23-11-2017
  • drukuj
Przeniesienie lotniska w Modlinie do Radomia budzi kontrowersje.
Lotnisko w Radomiu ma być jednym z najważniejszych w kraju
W 2016 r. lotnisko w Radomiu obsłużyło zaledwie 9,7 tys. podróżnych. Fot. lotnisko-radom.eu

• Państwowe Porty Lotnicze zapowiedziały przeniesienie od 2021 roku tanich linii oraz czarterów do Radomia.

• Port był szykowany na ich obsługę od początku istnienia – podkreślają przedstawiciele radomskiego lotniska.

• To zły pomysł, lotnisko w Radomiu należałoby zamknąć – uważa Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

 

W ostatnią niedzielę października na płycie radomskiego lotniska wylądował ostatni samolot, przestała obowiązywać umowa ze SprintAir, jedynym przewoźnikiem, który latał z Sadkowa. Radom zyska nowe połączenia, ale... kolejowe. Od 10 grudnia miasto zyska połączenia do Warszawy, Krakowa, Olsztyna i Kielc.

Najbezpieczniejsze lotnisko świata

Port Lotniczy Radom zapowiedział, że wkrótce pojawi się nowy przewoźnik, na razie jednak jest jedynym lotniskiem, które nie ma ani jednego stałego przewoźnika.

W dziewięciu miesiącach bieżącego roku lotnisko w Radomiu obsłużyło niemal 9 tysięcy pasażerów. To tyle, co w Modlinie w ciągu… jednego dnia. Spośród działających w Polsce 15 portów lotniczych sytuuje je to na przedostatnim miejscu, jeżeli chodzi o liczbę odprawionych podróżnych.

W sukurs radomskiemu portowi mogą przyjść Państwowe Porty Lotnicze, które są zainteresowane przerwaniem modernizacji lotniska w Modlinie i przeniesieniem go do Radomia. Wiadomo bowiem, że warszawskie Lotnisko Chopina zbliża się do wyczerpania swojej przepustowości.

Pod koniec października Mariusz Szpikowski, dyrektor naczelny zarządzających Lotniskiem Chopina Państwowych Portów Lotniczych, zapowiedział, że od 2021 roku Radom stanie się portem wspomagającym dla coraz bardziej zatłoczonego lotniska w Warszawie. Tanie linie oraz czartery przeniosłyby się do Radomia.

PPL nie chce inwestować w Modlin m.in. dlatego, że - jak twierdzi - nie przeniosą się tam ani WizzAir, ani czartery, bo port ten został zmonopolizowany przez irlandzkie linie Ryanair i konkurencja z nim byłaby bardzo trudna.

Gotowi na przyjęcie

Kajetan Orzeł, rzecznik prasowy radomskiego portu, zwraca uwagę, że lotnisko w Radomiu jest położone w centralnej Polsce, 100 kilometrów od Warszawy, dojazd samochodem ze stolicy zajmuje godzinę. Port Lotniczy Radom jest najbliższym lotniskiem dla mieszkańców południowego Mazowsza, regionu radomskiego oraz północnej części województwa świętokrzyskiego.

Kajetan Orzeł dodaje, że lotnisko jest gotowe na przyjęcie przewoźników niskokosztowych oraz czarterowych, gdyż było szykowane na ich obsługę od początku istnienia.

– Byliśmy i jesteśmy na to nieustannie przygotowani, jednak w ograniczonym zakresie. Ograniczenia w obsłudze tego typu operacji dotyczą przede wszystkim drogi startowej o długości 2000 metrów i niewielkiej w porównaniu z innymi portami lotniczymi płyty postojowej. Oczywiście, zgodnie z kodem lotniska, możemy obsługiwać samoloty kodu C, czyli najbardziej popularne wśród przewoźników, ale liczba samolotów na lotnisku oraz ich zasięg uwarunkowane są wyżej wymienionymi ograniczeniami infrastrukturalnymi – wyjaśnia Kajetan Orzeł.

 


KOMENTARZE (11)ZOBACZ WSZYSTKIE

Kto dal prawo np. prezesowi PPL aby bez niezależnych wnikliwych analiz podejmowal decyzje, szczególnie w otoczce roznych animozji z zarządem portu w Modlinie Jeśli panowie się poklucili to niech w terenie, na plycie lotniska dokonają ustawki by sobie dac po pysku, ale nie prowokować awantury koszte...m podatnikow bo ktoś im dal władze Dal władze do właściwego zarzadania a nie destabilizacji Zwazywszy polozenie Modlina i duże możliwości rozbudowy, czego Radom nie posiada i może mieć duzy opor społeczny, to wręcz duza prowokacja ekonomiczna jest promowanie tego debilnego pomysłu Do Modlina winno doprowadzić SKM do terminalu dla wygody pasazerow Na lotnisko należy pobligatoryjnie przenieść wszystkie tanie linie i czartery, zabraniając samorządowi Mazowsza i zarządowi Modlina do preferowania irlandzkiej linii Jeśli Raynarowi jest za drogo to morze się przenieść do tańszego portu np. w Szymanach Czas by Polski Rząd stanowczo zabronil samorządom na wspolfinansowanie linii lotniczych szczególnie zagranicznych z naszych podatkow. rozwiń

krajan, 2017-12-03 18:36:45 odpowiedz

Lotnisko w Radomiu otoczone z każdej strony dość gęsto zabudowaniami,już teraz wysiedlają żeby przedłużyć pas, paranoja ludzie będą występować o odszkodowania nie wypłacicie się. Takie lotniska buduje się na uboczu nie w mieście. 9 tysięcy lotów w roku z Radomia tyle co w Modlinie przez 1 dzień,... a jeszcze cześć to urzędnicy, którzy przymusowo na wycieczki musieli lecieć, a loty wyczarterowane to znaczy misto płaciło przewoźnikowi nie ważne ile ludzi leciało on kasę inkasował rozwiń

beeee, 2017-11-24 06:15:17 odpowiedz

ciekawa alternatywa dla Modlina, dziś dojazd z centrum W-wy do Modlina zajmuje 40 min, pociągiem ok 50 (razem z transferem autobusowym). FInansowanie budowy linii kolejowej pod terminal WMI przewidziane w perspektywie finansowej Mazowsza, pewnie za ok 3 lata dojazd pociągiem pod sam terminal będzie ...wynosił ok 30 min. z centrum W-wy rozwiń

wmi, 2017-11-23 18:47:42 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE