Lubelskie: Inwestycje kolejowe za ponad 3,2 mld zł

• Inwestycje za ponad 3,2 mld zł planują PKP Polskie Linie Kolejowe w Lubelskiem w ramach Krajowego Programu Kolejowego.
• Ich efektem ma być m.in. szybsza podróż z Lublina do Warszawy, poprawa połączeń w regionie i usprawnienie transportu towarowego.
• Krajowy Program Kolejowy w Polsce przewiduje inwestycje o łącznej wartości ponad 66 mld zł.
Lubelskie: Inwestycje kolejowe za ponad 3,2 mld zł
Największą inwestycją będzie modernizacja trasy nr 7 Warszawa - Lublin, łącznie 170 km. (fot. PKP PLK)

Projekty kolejowe, które będą realizowane w Lubelskiem przedstawił w poniedziałek na konferencji prasowej w Zamościu prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Na liście podstawowej programu przewidziano do realizacji osiem projektów za ponad 3,2 mld zł. Kolejnych sześć jest na liście rezerwowej, które będą realizowane w miarę zapewnienia im źródeł finasowania.

Największą inwestycją będzie modernizacja trasy nr 7 Warszawa - Lublin, łącznie 170 km. Koszt tego przedsięwzięcia szacowany jest na blisko 4 mld zł (na terenie woj. lubelskiego - ok. 2 mld zł). Obecnie trwa procedura przetargowa na modernizację tej linii na odcinku Lublin - Otwock.

"30 grudnia będzie otwarcie ofert. Przewidujemy, że do końca pierwszego kwartału (2017 r.) będzie podpisana umowa. W czerwcu chcemy wejść z pracami torowymi na tym odcinku. Chcemy, żeby te prace na terenie woj. lubelskiego były zakończone do końca 2018 r." - powiedział Merchel.

Wyremontowane ma być 150 km torów oraz sieć trakcyjna; wymienione zostaną rozjazdy, zamontowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na odcinku Pilawa - Otwock wybudowany zostanie drugi tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii i będzie można uruchomić większą liczbę połączeń na trasach lokalnych i regionalnych. W Lublinie powstanie dodatkowy przystanek - "Lublin Zachód".

Po modernizacji trasy pociągi pasażerskie pojadą tędy z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem między Warszawą i Lublinem zajmie wtedy 1,5 godziny, czyli o ok. 45 minut krócej niż obecnie. "Przewoźnik będzie mógł przedstawić ofertę tak, żeby była ona konkurencyjna dla transportu drogowego" - zaznaczył prezes PKP PLK.

Program kolejowy obejmuje też modernizację linii kolejowych 68 i 565 na odcinku Lublin - Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją. Inwestycja będzie zrealizowana dzięki blisko 480 mln zł z programu Polska Wschodnia. Merchel powiedział, że obecnie są analizowane oferty, jakie napłynęły w przetargu od wykonawców. "Wstępnie możemy powiedzieć, że te oferty w znacznej części spełniają nasze oczekiwania, co pozwoli na rozpoczęcie prac zgodnie harmonogramem" - zaznaczył.

Inwestycja zlokalizowana jest w województwie lubelskim (powiaty: lubelski, kraśnicki, janowski, miasto Lublin) oraz podkarpackim (powiat stalowowolski). Łączna długość linii kolejowych objętych projektem to ponad 105 km, z czego 2,3 km należy do Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).

Czytaj też: Warszawa, Otwock, Dęblin, Lublin i Kraków zyskają inwestycje kolejowe za miliardy złotych

Natomiast już trwają prace modernizacyjne na linii nr 30 na odcinku Lubartów - Parczew (25 km). Merchel powiedział, że ta inwestycja jest ujęta w Regionalnym Programie Operacyjnym woj. lubelskiego - przeznaczono na nią 91 mln zł. "To najniższe dofinasowanie (inwestycji kolejowych) ze wszystkich województw w ramach RPO" - zaznaczył.

Na liście rezerwowej Programu znalazł się kolejny odcinek tej trasy od Parczewa do Łukowa (51 km). Prace remontowe już tam się rozpoczęły. Prowadzone są rozmowy, aby modernizacja ta uzyskała dofinansowanie z Programu Polska Wschodnia.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE