PARTNER PORTALU
  • BGK

Lublin ma dwie koncepcje dworca metropolitalnego. Oto szczegóły

  • PAP/PSZ    22 listopada 2017 - 17:35
Lublin ma dwie koncepcje dworca metropolitalnego. Oto szczegóły
Dworzec metropolitalny w Lublinie według pierwszej koncepcji. (fot. lublin.pl)

Dwie koncepcje budowy nowego dworca autobusowego w Lublinie skierowały 22 listopada władze miasta do konsultacji z mieszkańcami. Nowy dworzec, usytuowany blisko dworca PKP, ma powstać do końca 2022 r.




• Nowy dworzec usytuowany będzie obok dworca PKP.

• Pod budynkiem dworca ma być podziemny parking na 200 pojazdów dla podróżnych.

• Całkowita wartość projektu to około 190 mln zł, w tym dotacja unijna ma stanowić około 135 mln zł.

Prezydent Lublina Krzysztof Żuk powiedział, że to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w mieście i zachęcał do merytorycznej dyskusji nad tym projektem. "Mamy do konsultacji dwie koncepcje, które dotyczą Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, czyli miejsca bardzo ważnego w przestrzeni miasta. Musi ono zapewnić funkcjonalność obsługi ruchu pasażerskiego w obszarze metropolitalnym, czy aglomeracyjnym, a to oznacza ogromne potoki pasażerów" - powiedział Żuk na konferencji prasowej.

Nowy dworzec usytuowany będzie obok dworca PKP. Powstanie na terenach, gdzie niegdyś funkcjonował dworzec południowy PKS, w sąsiedztwie m.in. Targów Lublin i Parku Ludowego położnego nad rzeką Bystrzycą. "Ten nowy dworzec położony jest w ściśle określonym obszarze, którego nie da się poszerzyć" - zaznaczył prezydent.

Projekt zakłada powstanie nowego budynku dworca i peronów do obsługi autobusów. Ma tu powstać 85 miejsc postojowych dla autobusów i busów komunikacji miejskiej i pozamiejskiej. Pod budynkiem dworca ma być podziemny parking na 200 pojazdów dla podróżnych. Budowa nowego dworca wymaga także przebudowy układu dróg dojazdowych. Zmieni się przestrzeń w obrębie sześciu ulic w tym rejonie miasta.

Przedstawione dwie koncepcje dworca zakładają różne propozycje rozwiązań. W pierwszej ruch kołowy na placu przy dworcu dopuszczony byłby tylko dla transportu publicznego i pojazdów uprzywilejowanych. Budynek dworca - o powierzchni użytkowej 1,8 tys. m.kw.- byłby dwukondygnacyjny, z zielonym dachem otwartym dla pieszych.

W drugiej koncepcji budynek dworca jest mniejszy (o powierzchni użytkowej 1,35 tys. m.kw.), a plac przed dworcem pełni funkcję otwartej przestrzeni przeznaczonej dla ruchu pieszego. Koncepcja ta zakłada natomiast całkowitą zmianę organizacji połączeń drogowych w rejonie dworca.

Obie koncepcje zostały opublikowane na stronie internetowej urzędu miasta. Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi i propozycje do 6 grudnia, ale jak zapewnił dyrektor biura partycypacji społecznej lubelskiego ratusza Piotr Choroś, jeśli dyskusja będzie żywa i zajdzie taka potrzeba, to termin konsultacji będzie wydłużony. W lubelskim ratuszu w środę 29 listopada odbędzie się także spotkanie publiczne z przedstawicielami autorów koncepcji dworca.

Kiedy, po konsultacjach, koncepcja dworca będzie już doprecyzowana, ruszą prace przy projekcie budowlano-wykonawczym, który ma być gotowy na początku 2019 r. Wtedy też będą się mogły rozpocząć procedury przetargowe na wybór wykonawców robót. Budowa ma potrwać trzy lata, nowy dworzec i system dróg wokół niego ma powstać do końca 2022 r.

Budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego jest planowana do współfinansowania w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Całkowita wartość projektu (wraz z przebudową układu komunikacyjnego) to około 190 mln zł, w tym dotacja unijna ma stanowić około 135 mln zł.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






×
KOMENTARZE (1)

  • A, 2017-11-23 13:44:06

    Chciałabym zapytać gdzie będzie dokładne miejsce? Ponieważ napisane tylko " obok PKP". Pozdrawiam serdecznie. :)