Lublin wybuduje nowy dworzec. Metropolitalny

• Miasto zleca opracowanie kompleksowej dokumentacji dla dworca metropolitarnego w rejonie obecnego dworca PKP przy ul. Dworcowej.
• Nowy, inteligentny i wielofunkcyjny obiekt stworzy podróżnym, którzy korzystają z różnych środków transportu, możliwość wygodnych przesiadek w jednym miejscu.
• Dworzec ma spełniać warunki bezkolizyjnego przemieszczania się wszystkich użytkowników ruchu.
Lublin wybuduje nowy dworzec. Metropolitalny
Miasto zleca opracowanie kompleksowej dokumentacji dla dworca metropolitarnego w rejonie obecnego dworca PKP przy ul. Dworcowej (fot, lublin.eu)

- W perspektywie najbliższych lat, wraz ze zrewitalizowanym Parkiem Ludowym i nowoczesnymi obiektami sportowymi, przestrzeń publiczna tej części miasta zmieni się nie do poznania. Prace projektowe dla tak skomplikowanego i wielobranżowego obiektu potrwają około dwóch lat. Budowa nowego dworca mogłaby rozpocząć się w 2019 roku, po podpisaniu umów na dofinansowanie unijne w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. – zapowiada Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne (ZCK) pozwoli na skuteczne skomunikowanie regionu ze stolicą województwa i stworzy dogodne miejsce przesiadek dla dalszej podróży, skupiając w jednym miejscu różne środki transportu. Jego zadaniem będzie zintegrowanie komunikacji linii regionalnych, dalekobieżnych, podmiejskich, miejskich i aglomeracyjnych z przystankami linii mikrobusowych, miejscami postoju taxi, parkingów samochodów osobowych i rowerów.

Budynek nowego dworca pomieści hol i poczekalnie dla blisko 250-300 podróżnych, kasy, biuro obsługi klienta, pomieszczenia administracyjne, zespoły sanitarne i małą gastronomię. Jego przewidywana powierzchnia całkowita sięgnie blisko 2 tys. m2. Zgodnie z wytycznymi Urzędu Miasta Lublin projekt nowego budynku powinien spełniać parametry pozwalające na osiąganie jak najlepszych efektów energetycznych. Ma być zaprojektowany jako energooszczędny i maksymalnie „samowystarczalny” po względem energetycznym i cieplnym, na przykład poprzez zastosowanie fotowoltaicznych ogniw, technologii umożliwiających odzyskiwanie i wytwarzanie energii elektrycznej i cieplnej, oświetlenia LED, czy wykorzystanie wód opadowych jako wody dla celów sanitarnych.

Budynek musi zostać zaprojektowany jako inteligentny z wyposażeniem funkcjonalnym, wyposażony m.in. w instalacje elektryczne, teletechniczne, monitoringu, teleinformatyczne czy instalacje Hot Spot. Miasto oczekuje od projektanta zaplanowania na całym obiekcie systemu informacji pasażerskiej i przystankowej,  instalacji specjalnych i wdrożenie inteligentnych systemów transportowych (ITS), w tym: wykorzystujących technologie informacyjne i komunikacyjne, zarządzanie ruchem, mobilnością i pełną obsługą pasażerską.

Projekt nowego dworca powinien przewidzieć zadaszone perony odjazdowe na ok 54 stanowiska dla komunikacji regionalnej oraz ok 16 stanowisk dla komunikacji miejskiej. Na płycie dworca znajdą się dodatkowe miejsca postojowe dla autobusów oczekujących na odjazd nie dłużej niż 15 min (minimum 20 miejsc). Pozostałe autobusy zaparkują na planowanym placu postojowym przy ul. Krochmalnej, który powinien być przewidziany jako płaski, bez wyniesionych peronów (dla 150 autobusów). W rejonie ul. Gazowej planowana jest budowa pętli komunikacji miejskiej, dostosowanej do obsługi autobusów i trolejbusów. Pojazdy kończące tu trasę będą mogły zatrzymać się na planowanych 15 stanowiskach postojowych, dwa spośród nich wyposażone będą w ładowarki dla autobusów elektrycznych.

Pod nowym dworcem projektant będzie musiał przewidzieć parking samochodowy typu Park&Ride na ok 100-200 miejsc postojowych o łącznej powierzchni od 3 tys. do 6 tys. m2. Przed dworcem przewiduje się minimum 10 stanowisk dla samochodów osobowych typu Kiss&Ride. Parkingi mają mieć wyznaczone miejsca dla kobiet w ciąży, osób z dzieckiem oraz niepełnosprawnych.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

A galeria handlowa? Lub biurowiec. Po opracowaniu wstępnej dokumentacji okaże się, ze brakuje większości pieniędzy. Istotą takich inwestycji są możliwości dojazdowe. O ile obecny dworzec PKS, fakt ze wiekowy jest przy przelotowej trasie komunikacyjnej, to okolice planowanego metropolitalnego /uff, m...etropolia na 400 tyś mieszkańców/ mogą skomplikować ruch uliczny.
rozwiń

mzakrzewski, 2017-02-15 13:33:43 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE