Lubuskie zakupiło pierwszy pociąg elektryczny za 21,4 mln zł

- Komfortowy i bezpieczny. To pierwszy pociąg z napędem elektrycznym w naszym taborze. Kupiliśmy go w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej. To przykład dobrej współpracy regionów – podkreślała marszałek Elżbieta Polak podczas prezentacji Impulsu 31WE.
Lubuskie zakupiło pierwszy pociąg elektryczny za 21,4 mln zł

Impuls to pierwszy pojazd z napędem elektrycznym, który zasilił park taborowy województwa lubuskiego. Skład zakupiono w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej, w projekcie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, wspólnie z woj. zachodniopomorskim. Projekt obejmuje zakup 14 Impulsów, z czego dwa dla naszego województwa.

Drugi trafi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Koszt jednego zespołu trakcyjnego to 21,4 mln zł, w tym blisko 12,2 mln zł to dofinansowanie Unii Europejskiej. - W nowej perspektywie takich zakupów będzie więcej, bo lata 2014-2020 to kolej na kolej. Pieniądze będą mogły zostać wykorzystane nie tylko na modernizację infrastruktury kolejowej, ale i zakup pojazdów - podkreślała marszałek Elżbieta Polak.

Czytaj też: Bliżej strajku w Przewozach Regionalnych

Elektryczny zespół trakcyjny rozpocznie regularne kursy na trasie Zielona Góra - Poznań Gł. już od 4 listopada br. Z chwilą wprowadzenia nowego rozkładu jazdy pociągów, od 14 grudnia br., pojazd wyjedzie na linię komunikacyjną Nowa Sól - Zielona Góra - Zbąszynek - Poznań Gł. W wyniku realizacji tego projektu - w rozkładzie jazdy edycji 2014/2015 - zwiększy się liczba bezpośrednich połączeń do Poznania z obecnych dwóch do czterech par pociągów dziennie.

O aspektach technicznych Impulsu opowiedział wicemarszałek Bogdan Nowak. - Wiem, że maszyniści dosłownie biją się o to, by móc poprowadzić takie pociągi. Są one bardzo bezpieczne. Mają duże możliwości. Mogą rozwinąć prędkość maksymalną do 160 kilometrów na godzinę - zachwalał B. Nowak.

Czytaj też: W 2015 r. remont ok. 120 km "schetynówek" w warmińsko-mazurskim

Produkowane przez NEWAG Impulsy są jednymi z najnowocześniejszych w Polsce. Charakteryzują się płynnym, dynamicznym przyspieszeniem. Komfort podróży zapewnia ciche, klimatyzowane wnętrze, ergonomiczne fotele, internet, gniazdka elektryczne. Niska podłoga umożliwia łatwe wsiadanie i wysiadanie także dla osób o ograniczonej zdolności ruchowej. W składzie zastosowano nowoczesne oświetlenie LED, dwie toalety z obiegiem zamkniętym (w tym jedna przystosowana dla osób niepełnosprawnych, w której znajduje się również przewijak dla niemowląt).

Przygotowano ponadto specjalne miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich oraz zapewniono możliwość przewozu rowerów. Impuls jest ekonomiczny i bezpieczny - cechuje się niskim zużyciem energii elektrycznej - podczas hamowania pociąg oddaje energię do sieci trakcyjnej. W pojeździe zastosowano nowoczesny system wizualnej i dźwiękowej informacji pasażerskiej, monitorowanie wnętrza, kontakt z obsługą pociągu przez tzw. interkom. Pociąg spełnia rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe. Komfort obsługi składu zapewnia klimatyzowana kabina maszynisty wyposażona w najnowocześniejsze systemy sterowania i bezpieczeństwa pociągu.

Prezentacja Impulsu zbiegła się z obchodzonym 31 października Halloweeen, dlatego na dworzec kolejowy w Zielonej Górze zaproszono też dzieci z dwóch zielonogórskich przedszkoli: Przedszkola Miejskiego nr 5 i Niepublicznego Przedszkola Językowego Hakuna Matata. W pociągu do Halloween nie mogło zabraknąć symbolu święta - dyni.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE