Majchrowski chce lepiej skomunikować północny Kraków

Modernizacja al. 29 Listopada i budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową to najważniejsze inwestycje komunikacyjne zaplanowane na najbliższe lata przez władze Krakowa w północnej części miasta. Zadania mają być współfinansowane z funduszy UE.
Majchrowski chce lepiej skomunikować północny Kraków
Bedzie nowa linia tramwajowa do Górki Narodowej? (fot. mpk.krakow.pl)

"To jest jedyny fragment miasta, który wciąż nie ma dobrych tras wylotowych, a tamtejsze osiedla są słabo skomunikowane z innymi dzielnicami" - ocenił w środę prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Zaplanowane inwestycje dotyczące poprawy dostępności komunikacyjnej północnej części Krakowa mają zostać zrealizowane do 2018 r. Władze miasta liczą, że najważniejsze z nich uzyskają dofinansowanie z programów unijnych.

Według dyrektora Zarządu infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie Jerzego Marcinko, rozbudowa al. 29 Listopada od skrzyżowana z ul. Opolską do granic miasta posiada już wydaną decyzję środowiskową. To jedna z najważniejszych arterii wylotowych z Krakowa, w ciągu drogi krajowej nr 7, która prowadzi przez Kielce, Radom do Warszawy.

Zgodnie z planami po modernizacji na odcinku o długości około 2,7 km powstanie dwujezdniowa trasa, która będzie się zwężać do jednej jezdni na granicy miasta. Pieniądze na rozpoczęcie inwestycji są zarezerwowane w projekcie przyszłorocznego budżetu; po jego uchwaleniu ogłoszony zostanie przetarg na zaprojektowanie trasy. Jej budowa nastąpi w latach 2017-2018.

Nowa linia tramwajowa od obecnej pętli na Krowodrzy Górce do Górki Narodowej ma skomunikować nowe osiedla w tym rejonie, które obecnie cierpią na brak dobrej komunikacji zbiorowej. Początkowo planowano ją razem z czteropasmową tzw. "trasą wolbromską", łączącą się z drogą wojewódzką nr 794 w kierunku na Zielonki i Wolbrom, ale po wielu negatywnych opiniach w trakcie konsultacji społecznych część drogową inwestycji znacznie ograniczono. Ma to zapobiec skierowaniu wzmożonego ruchu samochodowego do centrum Krakowa.

Czytaj tez: Kto kupuje nowe tramwaje i autobusy, a kto jeździ starymi?

Zgodnie z planami budowa linii tramwajowej i towarzyszącej jej drogi ma kosztować około 300 mln zł. Projekt został zgłoszony do finansowania w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W przyszłym roku ma zostać ogłoszony na nią przetarg w systemie "zaprojektuj i zbuduj", a sama budowa powinna się zakończyć w 2018 r.

Wśród mniejszych inwestycji drogowych zaplanowanych w tym rejonie Krakowa znalazły się m.in. przebudowa ul. Łokietka w kierunku Zielonek oraz ul. Siewnej od al. 29 Listopada do skrzyżowania ul. Bociana i Jabłonnej. Wzbogacą się one o nową nawierzchnię i chodniki. W północnej części miasta zaplanowano także budowę ścieżek rowerowych.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE