Małopolska: czy powstanie linia kolejowa Kraków - Tymbark?

Samorządowcy z Małopolski apelują do rządu o budowę i modernizację linii kolejowych, które pozwoliłyby stworzyć kolei aglomeracyjną z Krakowa do Nowego Sącza i Zakopanego.
Małopolska: czy powstanie linia kolejowa Kraków - Tymbark?
W Małopolsce chcą nowy inwestycji na kolei - fot. mat.prasowe

Uczestnicy konwentu wójtów i burmistrzów powiatu nowosądeckiego wystosowali petycję do premier Ewy Kopacz oraz minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak z apelem o podjęcie pozytywnej decyzji w sprawie budowy linii kolejowej Kraków - Podłęże – Szczyrzyc - Mszana Dolna / Tymbark. Ich zdaniem połączenia te są ważne nie tylko dla regionu, ale również dla kraju.

Kolei aglomeracyjna z Krakowa do Nowego Sącza i Zakopanego

- Nie mamy wątpliwości, że uzyskanie dofinansowania z Funduszu Spójności jest jedyną szansą w okresie najbliższych kilkudziesięciu lat na zbudowanie tych połączeń. Przedsięwzięcie to radykalnie zmieni oblicze turystyczne i ekologiczne całej Małopolski, a w szczególności Beskidu Wyspowego, Beskidu Sądeckiego i Podhala - napisali sygnatariusze dokumentu i dodali:

- Te atrakcje i unikatowe tereny górskie zostaną w sposób znaczący przybliżone mieszkańcom całej Polski i turystom zagranicznym. Będzie to także istotny bodziec do ożywienia sektora gospodarczego i możliwym stanie się utworzone kolei aglomeracyjnej z Krakowa do Nowego Sącza i Zakopanego.

Jak przypomniał marszałek małopolskiego Marek Sowa nowa linia kolejowa jest ujęta w korytarzu europejskim, co prawda jako linia uzupełniająca ale międzynarodowa, przebiegająca przez Słowację, Węgry i Rumunię.

- Po wybudowaniu musi mieć kontynuację w postaci modernizacji trasy Chabówka – Zakopane i Nowy Sącz – Muszyna – Leluchów. Takie inwestycje w Polsce mogą być budowane tylko przy wsparciu z funduszy europejskich. Kluczowym elementem na dzień dzisiejszy jest szybkie uzyskanie dokumentacji – mówił marszałek, apelując do samorządowców o pomoc w rozwiązywaniu problemów społecznych i środowiskowych, które będą się pojawiać wokół inwestycji, na poziomie lokalnym.

60 mld na inwestycje kolejowe

Zdaniem gospodarza województwa, w nowej perspektywie finansowej wysokość środków przeznaczonych na program inwestycyjny w zakresie infrastruktury kolejowej w Polsce będzie wynosić ok. 60 mld zł, co daje średnio 10 mld zł do wykorzystania w ciągu roku.

Na bieżącym etapie szczególnie ważne dla inwestycji jest dobre przygotowanie dokumentacji wybranego wariantu przebiegu trasy oraz pozyskanie koniecznych pozwoleń i decyzji. Marszałek podkreślił także znaczenie inwestycji dla rozwoju regionu, a w szczególności południowej części Małopolski.

- Jako samorząd województwa z tą linią wiążemy duże nadzieje na uruchomienie regionalnej kolei aglomeracyjnej. Gęsta siatka połączeń i skrócenie czasów dojazdu z pewnością wpłynie korzystnie na rozwój Sądecczyzny i zapewni zupełnie nowe możliwości rozwoju gospodarczego tej części regionu – zaznaczył Marek Sowa.

Szybciej z Krakowa do Zakopanego

Według przygotowanego studium możliwe są trzy warianty przebiegu nowych linii kolejowych nr 622 Podłęże – Szczyrzyc - Tymbark i nr 623 Szczyrzyc – Mszana Dolna oraz trzy opcje modernizacji linii nr 104.

W preferowanym przebiegu na trasie nowej linii o długości ok. 50 km planowane jest wykonanie ponad 6,4 km estakad i 11 tuneli.

Efektem przedsięwzięcia będzie skrócenie czasu przejazdu pociągów z Krakowa w kierunku Zakopane (znacznie poniżej 2 godzin) oraz Nowego Sącza (ok. godzinę). Modernizacja linii 104 pozwoli również na skrócenie czasu jazdy pociągów Chabówka – Nowy Sącz do ok. 1 godziny.

 

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Wybudowac polaczenie bezposrednie kielce nowy sacz przez busko zabno tarnow i nie pomijac ziemi tarnowskiej w inwestycjach kolejowych bo to nieladnie

kolejorz, 2015-06-26 16:33:57 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE