PARTNER PORTALU
  • BGK

Małopolskie: Powstanie nowa linia kolejowa Podłęże - Piekiełko

  • PAP/em    29 lipca 2015 - 13:07
Małopolskie: Powstanie nowa linia kolejowa Podłęże - Piekiełko
W Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski przedsięwzięcie to zostało wycenione na 6 mld zł (fot.flickr.com/włodi)

Za ok. 6 mld zł PKP PLK S.A wybuduje nową linię kolejową Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz zmodernizuje istniejącą linię Chabówka - Nowy Sącz w woj. małopolskim.




Przedsięwzięcie potocznie nazywane "Podłęże - Piekiełko" zakłada wybudowanie 58,5 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia będzie się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie modernizowana.

W Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski przedsięwzięcie to zostało wycenione na 6 mld zł. To najkosztowniejsze zadanie zawarte w tym dokumencie na liście podstawowej. Z kolei w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. inwestycja została umieszczona na liście rezerwowej.

Powstanie 11 tuneli i 7 estakad

Komitet Inwestycyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do dalszych analiz wybrał wariant rekomendowany przez autorów studium wykonalności. Obejmuje on wariant 1A budowy nowych linii nr 622 i 623 Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna, oraz opcję 4 modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz.

Wariant 1A zakłada wybudowanie 58,5 km nowych torów kolejowych. Na trasie będzie zlokalizowanych 11 tuneli o łącznej długości ok. 11,7 km oraz 7 estakad o łącznej długości ok. 6,4 km. Nowe linie kolejowe nr 622 i 623 będą liniami dwutorowymi z wyjątkiem jednotorowych odcinków Szczyrzyc - Tymbark oraz Szczyrzyc - Mszana Dolna. Ich parametry techniczne pozwolą na jazdę pociągów z prędkością 160 km/h.

Jak podkreślają autorzy projektu, odcinek nowej linii został zaprojektowany tak, aby ominąć jak najwięcej istniejących oraz planowanych zabudowań, jednocześnie nie ograniczając parametrów technicznych linii. Ograniczenie prędkości wprowadzono jedynie w rejonie stacji Tymbark.

Będą lokalne ograniczenia prędkości

Opcja 4 modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz zakłada, że jej długość po zakończeniu inwestycji będzie wynosić 74,5 km. Na trasie planowana jest budowa estakady o długości ok. 1,1 km (okolice Limanowej) oraz dwóch tuneli o łącznej długości ok. 5,8 km (powiat limanowski).

Opcja ta zakłada osiągnięcie prędkości przejazdu pociągu do 120 km/h. W celu zmniejszenia kosztów inwestycji (ograniczenie ilości estakad i tuneli oraz wyburzeń) na kilku krótkich odcinkach będą lokalne ograniczenia prędkości do 80 km/h, a między Mszaną Dolną i Tymbarkiem do 60km/h.

Jak poinformowała PAP w środę Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., wybór ostatecznego przebiegu trasy otwiera drogę do dalszych prac związanych z analizami uszczegóławiającymi oraz opracowaniem modeli finansowania i realizacji przedsięwzięcia, na podstawie których będzie mogła zostać podjęta decyzja o realizacji projektu.

Skróci się czas podróży

Przedstawiciele inwestora podkreślają, że głównym celem inwestycji jest usprawnienie komunikacji w tej części Małopolski i skrócenie czasów przejazdu pociągów na trasach między Krakowem, Mszaną Dolną, Chabówką i Zakopanem, Krakowem i Nowym Sączem oraz Chabówką i Nowym Sączem.

Według wstępnych prognoz, czasy przejazdu na odcinku Kraków - Mszana Dolna wyniesie ok. 45 min. Do około jednej godziny skróci się czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza. Podróż z Krakowa do Zakopanego ma zająć poniżej dwóch godzin.

Kolejnym etapem inwestycji miałaby być modernizacja odcinka linii kolejowej wiodącej z Nowego Sącza przez Muszynę do granicy państwa ze Słowacją. Połączenie to stanowiłoby najkrótszą drogę kolejową z południowej Polski do portów Morza Czarnego. Pozwoliłoby na usprawnienie ruchu towarowego między Polską, Rumunią, Słowacją i Węgrami.

PKP PLK zakłada, że projekt ten będzie realizowany po zakończeniu obecnego. Nie jest on objęty zakresem opracowywanego obecnie studium wykonalności oraz dokumentacji technicznej i środowiskowej.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.