Małopolskie: Powstanie nowa linia kolejowa Podłęże - Piekiełko

Za ok. 6 mld zł PKP PLK S.A wybuduje nową linię kolejową Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz zmodernizuje istniejącą linię Chabówka - Nowy Sącz w woj. małopolskim.
Małopolskie: Powstanie nowa linia kolejowa Podłęże - Piekiełko
W Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski przedsięwzięcie to zostało wycenione na 6 mld zł (fot.flickr.com/włodi)

Przedsięwzięcie potocznie nazywane "Podłęże - Piekiełko" zakłada wybudowanie 58,5 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia będzie się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie modernizowana.

W Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski przedsięwzięcie to zostało wycenione na 6 mld zł. To najkosztowniejsze zadanie zawarte w tym dokumencie na liście podstawowej. Z kolei w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. inwestycja została umieszczona na liście rezerwowej.

Powstanie 11 tuneli i 7 estakad

Komitet Inwestycyjny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do dalszych analiz wybrał wariant rekomendowany przez autorów studium wykonalności. Obejmuje on wariant 1A budowy nowych linii nr 622 i 623 Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna, oraz opcję 4 modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz.

Wariant 1A zakłada wybudowanie 58,5 km nowych torów kolejowych. Na trasie będzie zlokalizowanych 11 tuneli o łącznej długości ok. 11,7 km oraz 7 estakad o łącznej długości ok. 6,4 km. Nowe linie kolejowe nr 622 i 623 będą liniami dwutorowymi z wyjątkiem jednotorowych odcinków Szczyrzyc - Tymbark oraz Szczyrzyc - Mszana Dolna. Ich parametry techniczne pozwolą na jazdę pociągów z prędkością 160 km/h.

Jak podkreślają autorzy projektu, odcinek nowej linii został zaprojektowany tak, aby ominąć jak najwięcej istniejących oraz planowanych zabudowań, jednocześnie nie ograniczając parametrów technicznych linii. Ograniczenie prędkości wprowadzono jedynie w rejonie stacji Tymbark.

Będą lokalne ograniczenia prędkości

Opcja 4 modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz zakłada, że jej długość po zakończeniu inwestycji będzie wynosić 74,5 km. Na trasie planowana jest budowa estakady o długości ok. 1,1 km (okolice Limanowej) oraz dwóch tuneli o łącznej długości ok. 5,8 km (powiat limanowski).

Opcja ta zakłada osiągnięcie prędkości przejazdu pociągu do 120 km/h. W celu zmniejszenia kosztów inwestycji (ograniczenie ilości estakad i tuneli oraz wyburzeń) na kilku krótkich odcinkach będą lokalne ograniczenia prędkości do 80 km/h, a między Mszaną Dolną i Tymbarkiem do 60km/h.

Jak poinformowała PAP w środę Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., wybór ostatecznego przebiegu trasy otwiera drogę do dalszych prac związanych z analizami uszczegóławiającymi oraz opracowaniem modeli finansowania i realizacji przedsięwzięcia, na podstawie których będzie mogła zostać podjęta decyzja o realizacji projektu.

Skróci się czas podróży

Przedstawiciele inwestora podkreślają, że głównym celem inwestycji jest usprawnienie komunikacji w tej części Małopolski i skrócenie czasów przejazdu pociągów na trasach między Krakowem, Mszaną Dolną, Chabówką i Zakopanem, Krakowem i Nowym Sączem oraz Chabówką i Nowym Sączem.

Według wstępnych prognoz, czasy przejazdu na odcinku Kraków - Mszana Dolna wyniesie ok. 45 min. Do około jednej godziny skróci się czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza. Podróż z Krakowa do Zakopanego ma zająć poniżej dwóch godzin.

Kolejnym etapem inwestycji miałaby być modernizacja odcinka linii kolejowej wiodącej z Nowego Sącza przez Muszynę do granicy państwa ze Słowacją. Połączenie to stanowiłoby najkrótszą drogę kolejową z południowej Polski do portów Morza Czarnego. Pozwoliłoby na usprawnienie ruchu towarowego między Polską, Rumunią, Słowacją i Węgrami.

PKP PLK zakłada, że projekt ten będzie realizowany po zakończeniu obecnego. Nie jest on objęty zakresem opracowywanego obecnie studium wykonalności oraz dokumentacji technicznej i środowiskowej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE