Małopolskie: Trasy rowerowe jednym z priorytetów regionu

Pierwsze z siedmiu zaplanowanych w tym roku Miejsc Obsługi Rowerzystów zostało uruchomione w sobotę (13 maja) w Glowie k. Tarnowa przy trasie rowerowej VeloDunajec. Władze Małopolski uznają rozwój infrastruktury rowerowej za priorytetowy; planują powstanie 1000 km tras.
Małopolskie: Trasy rowerowe jednym z priorytetów regionu
Władze Małopolski uznają rozwój infrastruktury rowerowej za priorytetowy; planują powstanie 1000 km tras (fot. pixabay)

• Zamierzeniem władz regionu jest, by ścieżki były dostępne dla wszystkich rowerzystów niezależnie od stopnia ich zaawansowania - sportowców, amatorów, całych rodzin.

• Dlatego wszystkie nowe trasy są projektowane i budowane w unijnym standardzie EuroVelo i wpisują się w sieć tras europejskich.

• Na stworzenie nowych tras rowerowych samorząd małopolski przeznaczył 200 mln zł z funduszy europejskich.

Jak podkreślił marszałek regionu Jacek Krupa podczas otwarcia punktu, Małopolska od dawna jest krajowym liderem w budowie ścieżek rowerowych. MOR-y powstaną przy nich z myślą o rowerzystach, aby pozwolić im na chwilę odpoczynku podczas rowerowych wypraw po Małopolsce.

"To jeden z wielu nowoczesnych punktów, które powstają w ramach realizowanego przez województwo projektu Zintegrowana sieć tras rowerowych w Małopolsce. A wszystko z myślą o mieszkańcach Małopolski i gościach naszego regionu, którzy coraz chętniej przesiadają się na rowery" - zaznaczył Krupa.

MOR w Glowie w powiecie tarnowskim wyposażony został w wiatę, która zabezpieczy rowerzystów przed deszczem i słońcem, stojak na sześć rowerów, stół, ławki oraz grill. Przygotowano również tablice informacyjne z mapą turystyczną, które pozwolą sprawdzić, na jakim etapie trasy znajdują się podróżujący cykliści. W punkcie turyści będą mogli również wpisać się do księgi pamiątkowej.

Nawierzchnia w tym miejscu została utwardzona, a teren wokół zaaranżowano tak, by wśród zieleni, w jak najprzyjemniejszych warunkach móc odpocząć podczas rowerowej wycieczki. Wkrótce ma zostać tam zainstalowana również toaleta przenośna i hybrydowa latarnia (solarno-wiatrowa) niewymagająca zasilania.

Docelowo do końca lipca 2017 r. powstanie jeszcze sześć podobnych punktów na odcinku Drwinia - Szczucin (Ispina, Popędzyna, Kopacze Wielkie, Ujście Jezuickie, Pawłów, Szczucin) przy Wiślanej Trasie Rowerowej. Łączny koszt powstania wszystkich MOR-ów to 987 tys. zł.

"Budowa sieci tras rowerowych to jeden z ważniejszych prowadzonych przez nas obecnie projektów. To wyjście naprzeciw potrzebom Małopolan i turystów" - poinformował Krupa i zaznaczył, że trasy zaprojektowano tak, by cały region można było objechać wzdłuż i wszerz właśnie na rowerach.

Zamierzeniem władz regionu jest, by ścieżki były dostępne dla wszystkich rowerzystów niezależnie od stopnia ich zaawansowania - sportowców, amatorów, całych rodzin. Dlatego wszystkie nowe trasy są projektowane i budowane w unijnym standardzie EuroVelo i wpisują się w sieć tras europejskich. Są one pokryte asfaltowym dywanikiem i oznakowane, podjazdy i zjazdy są łagodne, a łuki szerokie.

"Każdy rowerzysta, niezależnie od wieku i kondycji fizycznej będzie mógł podróżować nimi przez wiele dni" - zapowiedział marszałek.

Jak przypomniano, w zeszłym roku oddano do dyspozycji rowerzystów trzy odcinki tras rowerowych: 14 km VeloDunajec (Ostrów - Biskupice Radłowskie), 91 km odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej (Drwinia - Szczucin) oraz 84 km odcinek Wiślanej Trasy Rowerowej (Brzeszcze - Skawina).

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.