Małopolskie: Wielki wybuch na budowie tunelu przy popularnej Zakopiance

W piątek (14 lipca) rozpoczęło się wysadzanie skał pod budowę tunelu powstającego pod górą Mały Luboń na popularnej Zakopiance.
Małopolskie: Wielki wybuch na budowie tunelu przy popularnej Zakopiance
Tunel będzie miał ponad 2 km, a prace przy jego budowie mają zakończyć się za dwa lata (fot. GDDKiA Kraków)

"Roboty rozpoczęły się ze względu na warunki geologiczne umożliwiające strzelanie oraz ze względu na twardą skałę, która utrudniała urabianie materiału dotychczasową metodą czyli młotem hydraulicznym" - poinformowała Iwona Mikrut Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Strzelanie przeprowadzane jest w prawej nitce powstającego tunelu. Ładunki są podkładane w około 100 otworach za jednym razem na szerokości przekroju. Wysadzanie skał odbywa się z częstotliwością jeden raz na dzień. Po strzelaniu konieczne jest wywiezienie urobku, zamontowanie obudowy wstępnej, wywiercenie kolejnych otworów strzelniczych oraz montaż ładunków wybuchowych.

Do tej pory urabiane skały były na tyle miękkie, że wystarczało użycie specjalnych młotów hydraulicznych zainstalowanych na koparkach. Inżynierowie zapowiadali wcześniej, że jeżeli natrafią na twardą, granitową skałę, zostaną użyte ładunki wybuchowe.

Czytaj więcej: Litwa popiera budowę trasy Via Carpatia w Polsce. Zapowiada skoordynowanie działań

Wykonawca tunelu, firma Astaldi z Włoch, zastosowała taką metodę drążenia tunelu po raz pierwszy w Polsce. Ta metoda została opracowana w latach 80-tych we Włoszech.

Drążenie dwóch nitek najdłuższego tunelu w Polsce rozpoczęto 6 marca br. Docelowo jego długość będzie miała ponad 2 km, a prace mają zakończyć się za dwa lata. Do tej pory wydrążono prawie 160 metrów prawej nitki i 120 metrów lewej nitki tunelu. Wkrótce drążenie ma rozpocząć się z drugiej strony góry Mały Luboń.

Niezależnie od budowy tunelu, trwa budowa dwóch odcinków dwupasmowej Zakopianki, które połączą się tunelem. Odcinek drogi Lubień-Naprawa (do wejścia do tunelu) wykonuje polsko-ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A. z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Kolejny odcinek Skomielna Biała - Chabówka oraz odcinek drogi krajowej nr 47 od Rabki - Zdroju do Chabówki buduje włoska firma Salini.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE