Marszałek Ortyl zabiegał o S-19 w Parlamencie Europejskim

W siedzibie Parlamentu Europejskiego w Brukseli marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl brał udział w wysłuchaniu publicznym na temat dostępności i zdolności przyłączeniowej sieci transportu państw członkowskich UE z Europy Środkowo-Wschodniej. Wysłuchanie odbyło się na forum Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.
Marszałek Ortyl zabiegał o S-19 w Parlamencie Europejskim
Fot. YouTube

- Od kilku lat staramy się konsekwentnie działać na rzecz szlaku komunikacyjnego, na rzecz Via Carpathia, która łączy północ i południe w Europie środkowej, wschodniej i południowej. To jest ważna sprawa jeżeli chodzi o rozwój społeczny i gospodarczy. Dziś chcemy poszerzać krąg osób, które będą przekonane do tego projektu. Zabieganie o środki i finansowanie tego projektu jest ważne w Brukseli, bo tutaj zapadają główne decyzje dla tak ważnych i potężnych inwestycji, bo to jest duża inwestycja. Do tego musi się włączyć rząd, muszą być przygotowane województwa i regiony, ale też musimy mówić o tym w Parlamencie Europejskim i Komisji Europejskiej – mówił tuż przez swą prezentacją w Parlamencie Europejskim marszałek Ortyl.

Czytaj też: Marszałek Ortyl przedstawia zarząd regionu i jego zadania

Z inicjatywą wysłuchania na forum Parlamentu w Brukseli wystąpił poseł do Parlamentu Europejskiego Tomasz Poręba.  Od lat zabiega on o budowę szlaku Via Carpathia. Kwestie tą prezentował w instytucjach unijnych wielokrotnie poprzez konferencje, spotkania z przedstawicielami Komisji Europejskiej i kolejnych prezydencji, poprawki do raportów, wystąpienia na sesji plenarnej PE i wysłuchania.

O staraniach podejmowanych na rzecz Via Carpathia i S-19 poseł do PE Tomasz Poręba mówił na konferencji prasowej siedzibie Parlamentu Europejskiego.

Czytaj też: MIR: Przekazaliśmy KE uzgodniony Program Polska Wschodnia

- To nie jest tylko kwestia polskiej racji stanu. Droga S19, Via Carpathia, jest to  być albo nie być szybkiego, dobrego rozwoju dla Europy środkowo-wschodniej. Nie ma żadnego powodu, aby droga VC nie była budowana, żeby nie była wpisana do sieci głównej transportowej UE. I zarówno w Komisji Europejskiej, jak i Parlamencie Europejskim ta świadomość jest. Ważne jest, aby polski rząd starał się rozumieć i widzieć i uwzględniać w swoich planach. I to wysłuchanie ma na celu zrobienie kolejnego kroku, że jak będzie wola polskiego rządu, to ta droga VC ma szansę powstać w najbliższych latach – powiedział w czasie spotkania z dziennikarzami w Brukseli poseł Tomasz Poręba.

Via Carpathia miałaby prowadzić od Kłajpedy na Litwie do Salonik w Grecji. Miałaby ona być jednym z głównych szlaków transportowych w UE. Do tej pory w tzw. sieci bazowej TEN-T udało się uwzględnić zaledwie kilka odcinków szlaku, w tym drogę Rzeszów-Lublin.

Marszałek Ortyl zabiega o możliwość sfinansowanie budowy drogi od Rzeszowa do granicy ze Słowacją w Barwinku. Podczas przedstawienia swej prezentacji na komisji w Parlamencie Europejskim marszałek Ortyl nie ukrywał, jak ważny dla Podkarpacia oraz innych regionów tej części Europy jest ten korytarz transportowy.

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do fx: To się zgadza i taka prawda jest nad Bałtykiem i nie tylko ,ale proszę nie wmawiać,że droga S19 Via Carpathia to wyjątkowy priorytet,kiedy drogi do przejść granicznych na wschód są za wąskie i w złym stanie.Takich dróg w Polsce na północy i wschodzie jest wiele i to są pilne potrzeby.... rozwiń

aa, 2014-12-10 12:17:07 odpowiedz

Drogi zachód - wschód priorytetem ? Dla kogo? Porty nad Bałtykiem odciete. Stolica kraju, spróbuj tam dojechać.

fx, 2014-12-10 10:29:08 odpowiedz

Do bb: Droga S19 to nie priorytet( mądrzy w tej sprawie się wypowiedzieli) są ważniejsze drogi, które łączą zachód ze wschodem i są w złym stanie,ale dyletanci tego nie widzą i wolą lokalne marzenia realizować.

aa, 2014-12-09 20:18:26 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE