Marszałkowie podpisali list intencyjny ws. Przewozów Regionalnych

List intencyjny w sprawie współpracy na rzecz przyszłości Przewozów Regionalnych podpisali w czwartek w Busku Zdroju (Świętokrzyskie) marszałkowie wszystkich 16 województw oraz przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz samej spółki.
Marszałkowie podpisali list intencyjny ws. Przewozów Regionalnych
"W tym porozumieniu strony zobowiązują się do współpracy w celu wypracowania wspólnego modelu funkcjonowania Przewozów Regionalnych (PR) w Polsce, jak również w procesie restrukturyzacji spółki, której udziałowcami są województwa, a co do której widzimy, że są pewne problemy z efektywnością działania" - wyjaśnił w czwartek w rozmowie z PAP podsekretarz stanu w MIiR Zbigniew Klepacki.

"Filarem porozumienia, o którym mówimy, jest deklaracja, że rząd pomoże w restrukturyzacji, czyli także pieniądze rządowe będą miały wpływ na oddłużenie spółki PR" - powiedział PAP odpowiedzialny za infrastrukturę członek zarządu województwa świętokrzyskiego Jan Maćkowiak.

Wiadomo już, że w procesie restrukturyzacji spółki będzie uczestniczyła Agencja Rozwoju Przemysłu. "Jest podmiotem wyspecjalizowanym w takich procesach. Dzięki pomocy ARP wypracujemy szczegółowe scenariusze" - powiedział Klepacki.

Zdradził, że w grę wchodzi kilka wariantów przyszłości PR. Jego zdaniem "najbardziej prawdopodobna jest regionalizacja, czyli podział spółki." Wyjaśnił, że nie chce na razie mówić o szczegółach. Przyznał jednak, że jeśli rzeczywiście taki scenariusz byłby realizowany, raczej mało prawdopodobny jest podział PR na 16 podmiotów działających w skali województwa.

"Nie mogę niektórych rzeczy przesądzać, ale nie sadzę, by każde województwo miało taki potencjał, czy to ludnościowy czy ekonomiczny, żeby móc utrzymać taką spółkę. Jeżeli prace pójdą w tę stronę, będziemy raczej szli w kierunku ponadregionalnych przedsiębiorstw" - powiedział PAP Klepacki.

Taki wariant, na razie w hipotetycznych dyskusjach między marszałkami, rzeczywiście się pojawia, zdradził PAP Maćkowiak. "Świętokrzyskie prowadzi rozmowy z Małopolską i Podkarpaciem. Nie umiemy jeszcze powiedzieć, czy byłby to holding z pewnymi kompetencjami właścicielskimi wewnątrz województw, a niektóre wspólne działania robilibyśmy razem, takie jak zakup pojazdów czy tworzenie połączeń między regionami. Być może to będzie taki wariant. Dla nas bardzo istotne jest podjęcie decyzji w skali całego kraju, w którym kierunku zmierza koncepcja i jak widzimy przyszłość tego rynku" - wyjaśnił.

Dodał, że niektóre województwa, te najsilniejsze - Mazowsze czy Śląsk - już pokazały, że są zdolne i zdeterminowane do tego, żeby utworzyć swój podmiot i działać w swoich granicach. "Są jednak województwa, podobne do naszego, gdzie zewnętrzni eksperci, jak również nasze kalkulacje pokazują, że chyba jesteśmy za mali, żeby się utrzymać" - zaznaczył Maćkowiak.

Regionalizacja nie jest jednak jedynym scenariuszem, który przewija się w dyskusjach na temat spółki. "Inne warianty nie są przekreślane, np. próba uzdrawiania spółki" - powiedział Klepacki.

"Problem jest to, że część udziałowców spółki PR uruchomiła własne, konkurencyjne w stosunku do niej przedsiębiorstwa, które świadczą dokładnie te same usługi. Trudno to później jakoś jedno z drugim pogodzić. Ta sytuacja musi zostać jakoś rozwiązana" - dodał.

Pod porozumieniem podpisali się także przedstawiciele tych samorządów wojewódzkich, które posiadają własne oddzielne przedsiębiorstwa świadczące usługi pasażerskich przewozów kolejowych. "To nie oznacza przecież, że nie są udziałowcami, nikt nie żyje na bezludnej wyspie. Rynek kolejowy obowiązuje zasada naczyń połączonych. Perturbacje w jednym miejscu odbijają się w drugim, więc musimy współdziałać" - podkreślił przedstawiciel resortu infrastruktury.

Według Maćkowiaka szczegółowa koncepcja dotycząca przyszłości PR powinna być gotowa "w ciągu najbliższych kilku miesięcy".

W ubiegłym roku strata Przewozów Regionalnych sięgała blisko 50 mln zł. Spółka uruchamia średnio 1,8 tys. pociągów w ciągu doby, z których korzysta dziennie ok. 300 tys. osób.

List intencyjny został podpisany podczas odbywającego się w Busku Zdroju drugiego w tym roku Konwentu Marszałków Województw RP. W pierwszym półroczu gospodarzem obrad jest województwo świętokrzyskie.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE