Mateusz Morawiecki: Centralny Port Lotniczy komunikacyjnym sercem Polski

Analizy potencjału Centralnego Portu Lotniczego określają na około 180 mln mieszkańców, ze zdolnością do obsługi państw takich jak Ukraina, Białoruś, część Rosji, kraje nadbałtyckie, kraje południowej Europy, graniczące z Polską od południa. - powiedział wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

Mateusz Morawiecki: Centralny Port Lotniczy komunikacyjnym sercem Polski
Centralny Port Lotniczy zaczynamy to nazywać centralnym portem komunikacyjnym - mówi wicepremier (Mateusz Morawieckifot.mf.gov.pl)

• Centralny Port Lotniczy może być komunikacyjnym sercem Polski - powiedział Mateusz Morawiecki.

• Jego realizacja - współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym - dodał.

• Finansowanie projektu ma opierać się na inżynierii finansowej, bez środków budżetowych lub z bardzo niewielkim udziałem środków budżetowych.

"Myślę, że to będzie taki wielki cywilizacyjny projekt dla nas, bijące komunikacyjne serce Polski" - podkreślił.

Na konferencji prasowej w Ministerstwie Finansów przypomniał, że we wtorek (14 marca) Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przeprowadził podsumowującą debatę dotyczącą Centralnego Portu Lotniczego i pozytywnie zaopiniował projekt. "Jednogłośnie wszyscy bardzo zdecydowanie określiliśmy, że jest to potrzebne" - zaznaczył.

Morawiecki wyjaśnił, że decyzja została podjęta na podstawie wieloletnich analiz. "Te analizy (...) sprowadzają się do tego, że tu, w tym miejscu, między Warszawą a Łodzią powinno być duże lotnisko międzynarodowe, które ma szanse nie tylko obsługiwać loty nazwijmy to lokalne czy regionalne, ale również być wielkim hubem międzynarodowym" - powiedział Morawiecki.

"Zaczynamy to nazywać centralnym portem komunikacyjnym, ponieważ to nie jest tylko port lotniczy, choć rzeczywiście w pierwszej fazie pierwszych 10-15 lat analizy pokazują, może to być nawet do 50 mln pasażerów. Czyli na taką pojemność lotnisko powinno być przygotowywane. I w kolejnych dekadach chcemy, żeby ten potencjał był cały czas dostępny" - dodał.

Czytaj też: Gdzie powstanie Centralny Port Lotniczy?

Jak zauważył, analizy potencjału lotniska określają na około 180 mln mieszkańców, ze zdolnością do obsługi państw takich jak Ukraina, Białoruś, część Rosji, kraje nadbałtyckie, kraje południowej Europy, graniczące z Polską od południa.

"Może łączyć Polskę z Jedwabnym Szlakiem; może rzeczywiście być wielką jednostką, ośrodkiem, który stanowi na tym szlaku Wschód-Zachód bardzo ważne miejsce" - mówił wicepremier. "Również na szlaku Północ-Południe. Wczoraj te drogi były analizowane od Gdańska. Terminal w Gdańsku (...) staje się jednym z bardziej liczących na Bałtyku" - dodał.

Według niego, CPL może stać się "współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym".

Wskazał też, że finansowanie projektu ma opierać się na inżynierii finansowej, bez środków budżetowych lub z bardzo niewielkim udziałem środków budżetowych, żeby zapewnić inwestycji profil komercyjny.

"Co do finansowania, będziemy w najbliższych miesiącach nad tym pracować. Ale jestem spokojny, że podołamy temu wysiłkowi finansowemu" - podkreślił Morawiecki.

W rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w działaniach do 2020 r. przewidziano "prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych".

Z kolei w ramach działań do 2030 r. zapisano "podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania z transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi".

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln osób.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Nowe centralne lotnisko powino być usytuowane w Blicach/k Sochaczewa. Przemawia za tą lokalizacją: 1) bliskość autostrady A2 w Wiskitkach 2) łącznica kolejowa ze stacją w Sochaczewie. 3) planowanie budowy linii kolejowej dużej prędkości miedzy Warszawą a Łodzią (właśnie w Bielicach mogło by ...być rozgałężnienie przez Płock Radziwie do stacji we Włocławku. Wtedy centralne lotnisko miałoby sens. rozwiń

gresal, 2017-04-05 19:20:22 odpowiedz

Jeśli to nazywa się strategią "odpowiedzialnego rozwoju", to ja się pytam: gdzie ta odpowiedzialność?? Gdzie ten rozwój? Wydaje mi się, że 10.000 pomników byłoby tanśze, efekt medialny większy, gawiedź zadowolona. Mówi Pan premier, że bez zaangażowania istotnych środków budżetowych. Czy co...? Biznesmeni zrzucą się na to? A może z naszych funduszy emerytalnych?? Ale blaga!! rozwiń

hajer, 2017-03-18 12:46:32 odpowiedz

NA TAKI POMYSŁ MÓGL WPAŚĆ TYLKO PAN PREZES - NACZELNIK PAŃSTWA - W CELU NADANIA TEMU LOTNISKU NAZWĘ "IM. LECHA KACZYŃSKIEGO". CZY NIE MAMY LOTNISK Z KTÓRYCH MOŻEMY LATAĆ DOKĄD CHCEMY. BUDOWA MEGA LOTNISKA W POLSCE TO NIE DUBAJ. CZY CELEM KOŃCOWYM TAKIEGO DZIALANIA JEST LIKWIDACJA LOTNISK,... KTÓRE DOTYCHCZAS SIĘ SPRAWDZIŁY. CHYBA TAK BO NADRZĘDNYM CELEM JEST MEGA LOTNISKO "IM LECHA KACZYŃSKIEGO". PAŃSTWA UNII EUROPEJSKIEJ NIE POKUSIŁY SIĘ O TAKIE LOTNISKA ABY NIE ZNISZCZYĆ DOTYCHCZASOWEJ INFRASTRUKTURY. W POLSCE MAMY TREND "DOBRE ZMIANY". CO NA TO SAMORZĄDOWCY I KONSUTACJE SPOŁECZNE. CZY DECYZJA BĘDZIE PODJĘTA O 23.58? POZDRAWIAM ! rozwiń

WŁOD, 2017-03-18 07:28:40 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE