Metro Warszawa. Budowa II linii metra wstrzymana przed nadzór budowlany

Warta ponad 1,1 mld złotych budowa wolskiego odcinka II linii metra została wstrzymana. Główny inspektor nadzoru budowlanego wydał decyzję przerywającą prace na tej kluczowej dla Warszawy inwestycji.
Metro Warszawa. Budowa II linii metra wstrzymana przed nadzór budowlany
Nadzór budowlany w pozwoleniu znalazł też kilka innych uchybień, m.in. w dokumentacji nie było podpisów wszystkich projektantów (Fot. PTWP/Paweł Pawłowski)

• Zdaniem głównego inspektora nadzoru budowlanego Metro Warszawskie nie udokumentowało właściwie, że dysponuje wszystkimi niezbędnymi do budowy działkami.

• Dokument uchylający pozwolenie na budowę nie dotarł jeszcze do ratusza.

• Nie wiadomo na jak długo wstrzyma zostanie warta ponad miliard złotych inwestycja.

Według Gazety Stołecznej, wstrzymanie budowy spowodowane jest tym, że Metro Warszawskie nie dostarczyło dokumentów potwierdzających dysponowanie działkami niezbędnymi do prowadzenia budowy na tej stacji.

Zdaniem głównego inspektora nadzoru budowlanego Metro Warszawskie nie udokumentowało właściwie, że dysponuje wszystkimi niezbędnymi do budowy działkami. Do GINB poskarżyło się na to kilka podmiotów. Jednym z nich jest Spółdzielnia mieszkaniowa Koło.

Nadzór budowlany w pozwoleniu znalazł też kilka innych uchybień, m.in. w dokumentacji nie było podpisów wszystkich projektantów.

Pismo Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z datą 11 kwietnia opublikował na Twitterze warszawski radny Oskar Hejka.

- To bulwersujące, że Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego może zatrzymać tę największą infrastrukturalną, inwestycję samorządową, w tej części Europy na podstawie niepotwierdzonych wątpliwości. Przecież niemożliwe jest, aby w trwającym dziewięć miesięcy procesie uzyskiwania zgody na budowę wojewoda nie zweryfikował podstawowej informacji jaką jest prawo inwestora do dysponowania gruntami na których ma być prowadzona budowa - mówi

Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy. - Jeszcze dziś do wojewody skieruję pismo z prośbą o natychmiastowe powołanie zespołu kryzysowego koordynującego prace na budowie - dodaje.

Choć decyzja wstrzymująca prace na budowie wolskiego odcinka II linii metra została wydana 11 kwietnia 2017 r., do miejskiego ratusza nie dotarła korespondencja wysłana pocztą.

- Uważam, że to niedopuszczalne by miasto dowiadywało się o zatrzymaniu budowy wartej
ponad miliard złotych z profilu na portalu społecznościowym jednego z radnych PiS - mówi Krzysztof Strzałkowski, burmistrz dzielnicy Wola m.st. Warszawy.

O czyj interes się walczy?

Z pisma wynika, że Inspektor „powziął wątpliwości”, co do prawa dysponowania gruntem, co z kolei przełożyło się na wstrzymanie budowy. Wątpliwości GINB dotyczą sześciu działek.

Dla potrzeb budowy stacji C06 „Księcia Janusza” niezbędnych było 107 działek ewidencyjnych o łącznej powierzchni 62 571 m kwadratowych.

Wątpliwości GINB dotyczą sześciu z nich o powierzchni 1916 m2 (3% terenu inwestycji).

Jak tłumaczy magistrat prace, które miały zostać przeprowadzone na ich obszarze niemal się zakończyły, a dotyczyły tzw. przekładek instalacji podziemnych. Na terenach co do których GINB ma wątpliwości nie będą usytuowane ani korpus stacji, ani wyjścia z niej, czy też tunele podziemnej kolei.

- Należy zadać sobie uzasadnione pytanie: Czy nadzór budowlany reprezentuje i realizuje interes społeczny, czy interesy handlarzy roszczeń i biznesmenów zajmujących się reaktywacją przedwojennych spółek? - mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy.

Fragment spornych działek związany jest z postępowaniem zwrotowym przeprowadzonym przez Ministerstwo Rolnictwa. Obecnie w tej sprawie toczy się postępowanie prokuratorskie.

Wątpliwości GINB skutkować mogą przestojem budowy, które łączna wartość to 1 mld 147 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.