Metro Warszawa kolejna odsłona: tak będą wyglądały stacje II linii

Konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów „Metroprojekt” zwyciężyło w konkursie na koncepcję architektoniczną trzech stacji na Bemowie i stacji postojowej Mory.

Stacja C3 Lazurowa (fot. UM warszawa)

• Metro Warszawskie ogłosiło konkurs na „Wykonanie Koncepcji Architektoniczno-Budowlanej trzeciego etapu realizacji odcinka zachodniego II linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową (STP) Mory w Warszawie”.

• Wybrano projekt konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów „Metroprojekt”.

• Warszawski ratusz informuje też o postępach prac na toczących się obecnie budowach nowych odcinków II linii metra na zachód i północny-wschód czyli trzech stacji na Woli i trzech na Targówku.

 

– Metro na Bemowie zapewni mieszkańcom tego niezwykle szybko rozwijającego się rejonu Warszawy szybki i komfortowy dojazd do centrum miasta – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. - Metro stanie się znakomitym środkiem transportu nie tylko na co dzień do pracy czy szkoły, ale także w inne chętnie odwiedzane miejsca jak Centrum Nauki Kopernik, Trakt Królewski, Muzeum Pragi, Teatr Powszechny, Ogród Zoologiczny i Bulwary Wiślane.

Prace konkursowe złożyły dwa biura projektowe. - Prace były oceniane przez specjalistów według siedmiu kryteriów z różnych dziedzin – mówi Marlena Happach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. Wybrano projekt konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów „Metroprojekt”.

- Dotychczasowe doświadczenia pokazują jak istotna jest miastotwórcza rola metra. W propozycjach konkursowych docenialiśmy przemyślane powiązania stacji z systemem komunikacyjnym a przede wszystkim siatką przestrzeni publicznych nowej dzielnicy mieszkaniowej - mówi Marlena Happach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego.

Cała linia za kilka lat

Pracownia otrzyma pierwszą nagrodę w konkursie, tj. 50 tys zł oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki, poprzedzających zawarcie umowy na wykonanie projektu budowlanego i Koncepcji Architektoniczno–Budowlanej Węzłów Przesiadkowych. To będą ostatnie stacje II linii metra. Stacje tego odcinka zaplanowane zostały:

· stacja C03 Lazurowa - po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie ul. Lazurowej,
· stacja C02 Chrzanów - w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej,
· stacja C01 Połczyńska - w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej.

Za ul. Połczyńską, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, zagospodarowany będzie z kolei teren o powierzchni 26 hektarów. Powstanie tam Stacja Techniczno-Postojowa Mory, z halami postojowymi i serwisowymi, magazynami i zapleczem technicznym II linii metra.

Trwa właśnie budowa dwóch nowych odcinków II linii metra na zachód i północny-wschód czyli trzech stacji na Woli i trzech na Targówku (3+3). Budowa kolejnych dwóch stacji na Woli i Bemowie oraz trzech stacji na Bródnie ma się rozpocząć bezpośrednio po zakończeniu rozbudowy 3+3. Dla odcinka wschodniego będzie to oznaczało zakończenie II linii, natomiast na Bemowie będą jeszcze trzy stacje oraz nowa stacja techniczno-postojowa zlokalizowana w Morach. Plany zakładają, że metro dojedzie na Mory do 2023 r.

– Zgodnie z podpisanymi kontraktami w 2019 r. przewiduje się zakończenie trwającej właśnie budowy sześciu stacji, a do końca tego roku planujemy ogłoszenie przetargu na budowę kolejnych pięciu stacji – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. - Ogłoszenie przetargu na ostatni etap rozbudowy metra planujemy natomiast na drugą połowę 2018 r.

Pierwszą linią metra, która w całości działa od października 2008 r., dziennie jeździ ok. 500 tys. pasażerów. Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 r. i dziś przewożą ok. 140 tys. pasażerów dziennie.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE