MIB: 157 przetargów w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych

W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lat 2014-2023 do tej pory ogłoszono 157 postępowań przetargowych na ok. 2089 km, o wartości ok. 68.5 mld zł - powiedziała zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Monika Milwicz.
MIB: 157 przetargów w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych
Senacka komisja infrastruktury w środę wysłuchała informacji na temat Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (fot.fotolia)

Senacka komisja infrastruktury w środę wysłuchała informacji na temat Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

Według Milwicz podpisane zostały umowy na 90 kontraktów. "Łączna długość dróg, która dzięki tym kontraktom zostaną wybudowana to prawie 1300 km a wartość tych podpisanych kontraktów to 41,5 mld zł" - dodała.

Wskazała, że 67 przetargów na budowę prawie 800 km dróg a wartość przetargów to ok. 27 mld zł jest "w różnych fazach realizacji".

P.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojarowicz zaznaczył, że to stan na dzisiaj.

"Z tych 107 mld zł, które poprzednia Rady Ministrów przyznała na finansowanie programu mamy zaawansowane więcej niż połowę. Pole manewru nie jest wielkie, chcemy wybudować wszystko, co jest w programie. Wartość tych zadań to jest ok. 200 mld zł" - podkreślił.

Chcemy budować drogi taniej - mówi wiceminister Jerzy Szmit (fot.ptwp.pl)
Chcemy budować drogi taniej - mówi wiceminister Jerzy Szmit (fot.ptwp.pl)

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit powiedział, że realizacja całego programu wymaga spełnienia dwóch warunków. "Aby ten program zrealizować resort i GDDKiA podjęły działania w dwóch kierunkach" - dodał.

"Po pierwsze chcemy realnie obniżyć koszty budowy dróg w Polsce; chcemy budować drogi taniej" - podkreślił wiceminister.

Jak poinformował, tym celu została podjęta decyzja o powołaniu pięciu zespołów w MIB. Są to zespoły: ds. prawa ogólnego, ds. zamówień publicznych, ds. forum kontraktowego, ds. techniki/technologii i ds. finansowania infrastruktury, które miały opracować rozwiązania usprawniające i obniżające koszty inwestycji drogowych.

"Prace zespołów są na końcowym etapie" - powiedział Szmit. Dodał, że trwają nadal konsultacje w tej sprawie i pod koniec maja br. mają być przestawione ostateczne ich wyniki.

Drugi kierunek działań resortu - jak wskazał Szmit - to zapewnienie większego finansowania dla programu.

"Niestety nie widzę możliwości i żaden z ekspertów nie pokusił się oto, że jedynie optymalizacja kosztów możemy wykreować tyle środków, aby w pełni zrealizować program, który został przedstawiony, który jest na dzisiaj obowiązujący. Zatem musimy szukać dodatkowych źródeł finansowania" - powiedział Szmit.

Wskazał, że zgłaszane są w tej sprawie różne propozycje, jedne z nich mają charakter zwrotny a drugie bezzwrotny. "Zwrotny to są te, które mówią, że o dodatkowych emisji obligacji, które dzisiaj finansują Krajowy Fundusz Drogowy" - zaznaczył wiceminister.

Wśród źródeł bezzwrotnych Szmit wymienił pieniądze, które trafiają do Krajowego Funduszu Drogowe z opłaty paliwowej, z opłat drogowych. Pytany przez senatorów o ewentualną podwyższę opłaty paliwowej Szmit powiedział, że premier Beata Szydło odnosiła się już do tej sprawy. Na początku kwietnia br. Szydło powiedziała, że polski rząd nie pracuje i nie pracował nad podniesieniem opłaty paliwowej.

Dopytywany przez senatorów wskazał, że według wyliczeń ekspertów podniesienie opłaty paliwowej o 10 gr. może w ciągu 10 lat przynieść ok .20 mld zł, a o 20 gr. "dwa razy tyle".

Szmit poinformował, że resort liczy także na działania podejmowane przez rząd dotyczące ograniczenie wyłudzania VAT czy "czarnego rynku" obrotu paliwami. "To też zaowocuje wzrostem legalnego obrotu a więc tym samym wpłynie to na podniesienie dochodów z opłaty paliwowej" - powiedział.

"Trudno sobie wyobrazić, że tak ambitny program zrealizujemy bez obciążenia tych, którzy tych dróg używają" - zaznaczył Szmit.

"Jesienią w październiku powinniśmy już próbować organizować przetargi na nowych warunkach" - zapowiedział wiceminister.

Na początku września 2015 r. rząd Ewy Kopacz przyjął projekt uchwały ws. Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Celem programu, jest dokończenie sieci dróg w Polsce. Ma powstać 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz ok. 50 obwodnic

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE