PARTNER PORTALU
  • BGK

MIB: Cała trasa Via Carpatia na terenie Polski ma być gotowa do 2025 r.

  • PAP/JS    18 maja 2017 - 18:04
MIB: Cała trasa Via Carpatia na terenie Polski ma być gotowa do 2025 r.
(fot. MIB/twitter)

Cała trasa Via Carpatia długości niemal 600 km, przebiegająca z południa na północ Polski, ma być gotowa do 2025 r. - poinformował minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, który podpisał dokumenty pozwalające na rozpoczęcie realizacji czterech ostatnich odcinków trasy.




• Via Carpatia to umowna nazwa korytarza transportowego łączącego w pierwotnej koncepcji kraje bałtyckie z krajami południowej Europy. Przebiega przez: Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię aż do Grecji.

• Jak informuje resort, trasa via Carpatia pozwoli na wykorzystanie potencjału gospodarczego województw, przez które przebiega, po raz pierwszy zapewniając im możliwość sprawnych powiązań w układzie równoleżnikowym.

Chodzi o cztery kolejne odcinki drogi ekspresowej S19, skierowane do prac przygotowawczych. Droga ekspresowa S19 stanowi podstawową oś szlaku Via Carpatia na terenie Polski.

Odcinki S19 kierowane do realizacji to fragmenty trasy między Lublinem a Lubartowem, odcinek od granicy województwa mazowieckiego i lubelskiego do Lubartowa (węzeł Lubartów Północ), odcinek granica województwa podlaskiego - Łosice - granica województwa lubelskiego oraz Korycin - Knyszyn - Dobrzyniewo Duże - Choroszcz wraz z odcinkiem dk nr 65 Sochonie - Dobrzyniewo.

"Rok 2025 będzie tym rokiem, kiedy na całym przebiegu trasa Via Carpatia powinna być gotowa. Mówię ostrożnie 2025, ale realnie możemy liczyć, że cały przebieg Via Carpatii w Polsce byłby gotowy w roku 2024" - powiedział na konferencji Adamczyk.

"Dzisiejsza decyzja oznacza rozpoczęcie prac przygotowawczych na odcinkach o łącznej długości 178 km, których budowa będzie kosztowała około 6 mld zł" - dodał wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

"Via Carpatia to szlak pobudzający gospodarkę Europy Wschodniej, od Bałtyku po Morze Egejskie. Naszym celem jest wpisanie całego przebiegu tej trasy do sieci bazowej TEN-T i uzyskanie wsparcia finansowego dla wszystkich, którzy będą realizowali tę inwestycję" - powiedział minister Adamczyk.

Zatwierdzenie programów inwestycji dla czterech kolejnych fragmentów S19 oznacza, że zapewnione zostaje finansowanie prowadzenia prac przygotowawczych. W ramach procesu przygotowawczego zrealizowane zostanie m.in. studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z materiałami do decyzji środowiskowych. Wykonane zostaną badania geologiczne. Poza tym opracowane zostaną materiały niezbędne do ogłoszenia przetargów w systemie "projektuj i buduj".

Jak informuje resort, trasa via Carpatia pozwoli na wykorzystanie potencjału gospodarczego województw, przez które przebiega, po raz pierwszy zapewniając im możliwość sprawnych powiązań w układzie równoleżnikowym. Zapewni również silny impuls rozwojowy, dający podstawę do usunięcia zaniedbań oraz zahamowania degradacji tzw. Ściany Wschodniej.

Via Carpatia to umowna nazwa korytarza transportowego łączącego w pierwotnej koncepcji kraje bałtyckie z krajami południowej Europy. Przebiega przez: Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię aż do Grecji. Potencjał szlaku via Carpatia może być wykorzystany w wielu relacjach transportowych, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz UE, również w relacji z Bałkanami.

Przewidziana jest budowa odgałęzień szlaku w kierunku na Ukrainę i Białoruś, ale także otwarcie na bałtyckie porty Trójmiasta.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • Prof. Glass, 2017-05-22 16:09:41

    Roberto - bo wjechałem do kraiku rządzonego przez Chazarską Sotnię, gdzie goje mają płacić za możliwość życia w ich Polin. Jak to zrozumiesz to pojmiesz na czym polega polskie piekiełko! Ale termin mnie rozśmieszył do łez! Jakby jeden Sanhedryn kpił z tego drugiego! A resztę sobie dośpiewajcie! ...  rozwiń
  • Roberto, 2017-05-22 08:50:37

    Jak trzeba będzie płacić po 80 zł co 30 km to nikt nie będzie chciał tą trasą jeździć. Przejechałem trasę z Nottingham do granicy z Polską o nic nie płaciłem, a jak tylko wyjechałem do kraju to od razu płatne drogi.
  • (j), 2017-05-19 13:25:15

    Oby te zapowiedzi w końcu się sprawdziły, bo po latach warszawskiego olewactwa "ściany wschodniej" trudno dziś w tej materii zaufać komukolwiek...

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.