MiB, pobór opłat na drogach: winiety są przeszłością, lepsze jest inne rozwiązanie

• 7 września 2016 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk wziął udział w debacie "Perspektywy rozwoju transportu w Polsce" w Krynicy-Zdroju.
• Dyskusja dotyczyła m.in. nowego systemu poboru opłat drogowych oraz budowy Via Carpatia.
• Minister zdradził w kwestii poboru opłat, że wprowadzenie elektronicznego biletu drogowego byłoby dzisiaj jednym z najlepszych rozwiązań.
MiB, pobór opłat na drogach: winiety są przeszłością, lepsze jest inne rozwiązanie
Minister Andrzej Adamczyk podczas panelu "Perspektywy rozwoju transportu w Polsce" (fot. mib.gov.pl)

- Niczego dziś nie przesądzamy, nie wskazujemy konkretnego rozwiązania, ale oczekujemy na spełnienie przez nowy system poboru opłat ważnych dla użytkowników wymagań – mówił minister Adamczyk.

Andrzej Adamczyk podkreślił, że nowy system poboru opłat powinien być przyjazny kierowcom, nowoczesny, łatwy w obsłudze, mieć także wiele funkcjonalności i możliwość rozbudowy o kolejne. Ważne jest również, by system był tani w eksploatacji oraz by koszt jego utrzymania nie stanowił znaczącej części przychodów, przeznaczanych na budowę i utrzymanie dróg.

Odpowiadając na pytanie o możliwość wprowadzenia winiet minister Andrzej Adamczyk stwierdził, że winiety są przeszłością, a dziś należy raczej rozważać wprowadzenie elektronicznego biletu drogowego, jako jednego z potencjalnych rozwiązań.

Minister mówił też, że na przełomie września i października odbędzie się prezentacja istniejących systemów poboru opłat, do której zostaną zaproszeni dostawcy, zainteresowani przystąpieniem do przetargu na wybór operatora i wykonawcy systemu po zakończonej w listopadzie 2018 r. obecnej umowie.

Via Carpathia ważna w kontekście wschodniej flanki NATO

Częścią dyskusji była też problematyka projektu korytarza Via Carpatia. Minister Andrzej Adamczyk mówił, że trasa ta, która w Polsce przebiega w korytarzu S19 jest bardzo potrzebna. Chodzi o nadanie właściwej roli osi północ-południe, ze szczególnym uwzględnieniem wschodnich regionów Polski i krajów Unii Europejskiej.

- Poprzez realizację projektu chcemy domknąć lukę w polskim i europejskim systemie transportowym oraz zrównoważyć dysproporcję w rozkładających się dotychczas nierównomiernie potokach ruchu. Via Carpathia, obok funkcji transportowej, powinna być postrzegana także jako strategiczny projekt infrastrukturalny w kontekście wschodniej flanki NATO i wzmacniania bezpieczeństwa regionu – podkreślił minister Adamczyk.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.