PARTNER PORTALU
  • BGK

Mieszkańcy Krynicy Morskiej krytycznie o przekopie Mierzei Wiślanej

  • pap    14 marca 2015 - 15:13
Mieszkańcy Krynicy Morskiej krytycznie o przekopie Mierzei Wiślanej
W związku z obawami mieszkańców Urząd Morski w Gdyni wykona analizę społeczno-ekonomiczną skutków przekopu Mierzei dla gmin znajdujących się na Mierzei. (fot.:lasy.gov.pl)

Ekolodzy z WWF Polska i mieszkańcy Krynicy Morskiej krytycznie oceniają pomysł przekopu Mierzei Wiślanej. Argumentują, że inwestycja źle wpłynie na środowisko i nie przyniesie obiecywanych ekonomicznie korzyści.




Urząd Morski w Gdyni właśnie zakończył konsultacje społeczne w miejscowościach nadzalewowych. Mieszkańcy Elbląga, Sztutowa i Krynicy Morskiej mogli przedstawiać swoje uwagi dotyczące pomysłu "Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Jak poinformowała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, wicedyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni - lidera konsorcjum, który przygotowuje dokumentację przekopu Mierzei Wiślanej, w konsultacjach wzięło udział ponad 200 osób. Najwięcej, ok. 100 - w Krynicy Morskiej. Tam także najwięcej było przeciwników planów budowy kanału żeglugowego.

"Obecni na konsultacjach mieszkańcy Krynicy Morskiej nie widzą zasadności budowy przekopu. Pytani np. o to, jaki termin prowadzenia budowy przekopu byłyby dla nich najkorzystniejszy, czyli nie ograniczałby dojazdu do miejscowości i ruchu turystycznego, wyrażali opinię, że oni w ogóle są przeciwni inwestycji" - podkreśliła wicedyrektor.

Dodała, że w związku z obawami mieszkańców Urząd Morski w Gdyni wykona analizę społeczno-ekonomiczną skutków przekopu Mierzei dla gmin znajdujących się na Mierzei.

Krytycznie o planowanej budowie wypowiadają się także ekolodzy z WWF Polska.

Ich zdaniem w prognozie nie uwzględniono wielu kluczowych oddziaływań planowanego przekopu Mierzei Wiślanej, m.in. nie wiadomo, jakie będzie natężenie ruchu po planowanym torze wodnym, co - jak podkreślają - całkowicie podważa wartość dokumentu, ponieważ nie można przewidzieć wpływu zrealizowanej inwestycji na środowisko.

Fundacja WWF Polska podkreśla, że nie oszacowano tak kluczowych dla stanu środowiska elementów inwestycji jak miejsce i sposób składowania urobku pogłębiarskiego czy wpływ lodołamania zimą. Nie można więc przewidzieć wpływu planowanego przekopu na stan cennych siedlisk obszaru Natura 2000, jakim są Mierzeja i Zalew Wiślany.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju opracowuje nowy projekt uchwały dotyczący budowy kanału przez Mierzeję, ponieważ wcześniejszy realizowany w latach 2008-2013 wygasł. Nowy projekt zawiera harmonogram realizacji i finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa w latach 2015-2022. Kwota, jaka miała by być przeznaczona na realizację całego programu w tym czasie - to 878 mln zł.

Dokumentacja wymagała uzupełnienia informacji dotyczącej wpływu przedsięwzięcia na obszary Natura 2000. Chodzi o wpływ budowy kanału na siedliska miejscowej fauny i związanych z tym działań kompensacyjnych. Takie właśnie uwagi wniosła Komisja Europejska, która w styczniu ubiegłego roku zapoznała się z dokumentacją środowiskową.

Dotychczasowe analizy wykazały, że z czterech lokalizacji najkorzystniejszy jest wariant budowy przekopu w Nowym Świecie.

Plany zakładają, że kanał będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości, czyli tyle, ile wynosi średni poziom morza. Przy kanale będzie wybudowana śluza o długości 200 metrów, dzięki której będzie wyrównywana różnica w poziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku. Będzie ona także zapobiegać mieszaniu się wód z obu akwenów i zanieczyszczeniu bałtyckich plaż. W kanale będzie także stanowisko postojowe dla jednostek, które będą czekać na wejście do śluzy.

Oprócz prac związanych z samym przekopem należałoby wykonać inne prace uzupełniające. Chodzi o budowę podejść do portów nadzalewowych, pogłębienie torów wodnych, budowę falochronów, dwóch mostów zwodzonych oraz rozbudowę portu morskiego w Elblągu.

Od lat samorządowcy z Warmii i Mazur - szczególnie władze Elbląga - zabiegają o przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego. Podkreślają, że w ten sposób elbląski port i porty nadzalewowe będą miały szansę rozwoju, a cały region stanie się atrakcyjniejszy dla turystów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • myśląca, 2016-01-11 01:48:16

    NIE !!!!!!
  • ryba, 2015-11-11 09:46:13

    jestem na nie
  • niekoniecznieruscy, 2015-11-11 01:09:22

    Do pp: Bałtycka Ukraina

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.