PARTNER PORTALU
  • BGK

Mieszkanie Plus: Problem z wykazem gruntów. Co ma zrobić samorząd?

  • PAP/AT    4 października 2017 - 10:08
Mieszkanie Plus: Problem z wykazem gruntów. Co ma zrobić samorząd?
Gmina może przystąpić z KZN do spółki celowej i dzięki temu realizować inwestycje mieszkaniowe - powiedział minister infrastruktury (fot.pixabay.com)

Co powinien zrobić samorząd, który chce rozpocząć budowę, a ma kłopot ze sporządzeniem wykazów wszystkich gruntów, które chciałby wskazać?




• Wojewodowie zwrócą do poprawy niekompletne wykazy nieruchomości i wyznaczą termin na ich uzupełnieni - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

• Ale jeśli ktoś dostrzeże błąd szybciej, to powinien niezwłocznie zawiadomić o tym sprawdzającego -  dodaje.

"Dziennik Gazeta Prawna" pyta w ministra, co ma zrobić samorząd, który chce szybko rozpocząć budowę, a ma kłopot ze sporządzeniem wykazów wszystkich gruntów, które chciałby wskazać.

"Chciałbym podkreślić, że budować będą przede wszystkim operatorzy mieszkaniowi, czyli przedsiębiorcy, którzy wygrają przetarg organizowany przez Krajowy Zasób Nieruchomości. Natomiast gmina może przystąpić z KZN do spółki celowej i dzięki temu realizować inwestycje mieszkaniowe" - mówi Adamczyk.

W opinii ministra, nie jest to związane z przekazywaniem wykazów czy nieruchomościami Skarbu Państwa, którymi gospodarują starostowie.

"Jeśli gmina dysponuje nieruchomościami także zabudowanymi, może je wnieść jako aport do takiej spółki. Wówczas KZN wniesie kapitał. Dzięki takiemu połączeniu i współpracy mogą powstawać mieszkania, tak o czynszu normowanym, jak i będące w zasobie gminy, w tym mieszkania socjalne. Informacje o nieruchomościach, które gmina chciałaby wnieść aportem do spółki celowej, można przekazywać już teraz do KZN" - podkreśla szef resortu infrastruktury.

Jak zaznacza, o możliwościach tworzenia spółek celowych budujących mieszkania, w tym socjalne, gminy zostały poinformowane. "Przesłałem pismo do wojewodów wraz z materiałami informacyjnymi dotyczącymi KZN i przedstawiającymi możliwości, które daje ustawa, wraz z prośbą o przekazanie informacji gminom" - mówi Adamczyk.

Na pytanie dziennika, czy wykaz należy przekazać wyłącznie w wersji elektronicznej, minister odpowiada: "Zdajemy sobie sprawę, że pierwsze wykazy będą przekazywane w różnej formie i będą miały różną jakość. Jednak kiedyś musi być ten pierwszy raz. Dzwonią do mnie samorządowcy i sami mówią, że jak już raz zrobią wykazy elektronicznie, to potem będzie łatwiej - bo w następnych terminach będzie to można robić, sprawdzając zmiany danych wprowadzonych do tabeli".

Generalnie - jak podkreśla Adamczyk - przygotowanie wykazu w wersji elektronicznej ułatwi realizację zadań nie tylko KZN, lecz także wszystkim zobowiązanym do ich przesyłania. "Co oczywiste, o wiele łatwiejsze jest wyszukiwanie danych w zbiorach elektronicznych, ich sprawdzanie, porównywanie, wprowadzanie zmian. Niemniej jednak ustawa dopuszcza również składanie wykazów w wersji papierowej, nie chciałbym bowiem, by zachowanie formy elektronicznej było nadmiernym obciążeniem" - mówi minister.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.