Miliardowe inwestycje w portach morskich

  • Przegląd prasy/Rzeczpospolita
  • 04-05-2011
  • drukuj
Spółki zarządzające terminalami w portach w Gdańsku i w Gdyni chcą wydać na rozbudowę około miliarda złotych. W Szczecinie inwestycje sięgną 100 mln zł.
Miliardowe inwestycje w portach morskich

Przeładunki kontenerów w polskich portach morskich rosną w tempie ok. 30 proc. rocznie. To na Bałtyku rekordowe wyniki. W skali regionu roczny wzrost wynosi ok. 5 proc. By sprostać wymaganiom klientów, którzy chcą do naszych portów dostarczać towar nie tylko na rynek polski, ale także na rosyjski, czeski czy słowacki, operatorzy terminali przeładunkowych muszą zainwestować w ich rozbudowę – pisze „Rzeczpospolita”.

Największe pieniądze – w sumie ok. 900 mln zł – chcą na polskim nabrzeżu zainwestować Australijczycy, czyli DCT Gdańsk. Większościowym właścicielem spółki jest fundusz GIF II zarządzany przez australijski fundusz Macquarie.

Terminal kontenerowy DCT w zeszłym roku obsłużył 500 tys. kontenerów. W tym roku odprawi ok. 750 tys. sztuk, a w przyszłym ok. 1 mln. Firma na inwestycje w sprzęt wydamy ok. 100 mln zł. Nowy sprzęt ma do gdańskiego portu trafi w lipcu.

O swoją pozycję na Bałtyku walczy też terminal BCT z Gdyni. W 2010 r. obsłużył 500 tys. kontenerów, w tym liczy na ok. 30 proc. więcej. Przepustowość terminalu to 750 tys. kontenerów. Władze BCT planują do 2015 r. wydać na inwestycje mające na celu skrócenie czasu przeładunku ok. 50 mln dol. (ok. 132 mln zł).


Władze portu w Gdyni zakończyły trzy tygodnie temu pogłębianie dna morskiego, by do portu mogły zawijać statki o zanurzeniu 13,5 metra, przewożące 5,7 tys. kontenerów.

Ok. 100 mln zł inwestorzy chcą zostawić w Szczecinie i Świnoujściu. Metraco, buduje terminal do przeładunku kwasu siarkowego, Crominet.pl myśli o terminalu do składowania i przerobu metali – donosi „Rzeczpospolita”.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE