Miliardy dofinansowania z UE na inwestycje transportowe

• Skrócenie czasu podróży pociągiem, modernizacje peronów, a także projekt połączenia lądowo-morskiego Polska-Szwecja - to niektóre inwestycje, które otrzymały 8 mld 192 tys. zł dofinansowania z UE w ramach instrumentu "Łącząc Europę".
• W poniedziałek (30 maja) w Warszawie podpisano 9 umów na dofinansowanie z UE projektów drogowych, kolejowych i morskich. Wartość całkowita projektów to 11 mld 698 mln zł, kwota dofinansowania wyniesie ponad 8 mld 192 tys. zł.
Miliardy dofinansowania z UE na inwestycje transportowe
Pieniądze na transport kolejowy, drogowy i morski pochodzą z unijnego instrumentu "Łącząc Europę" (fot. pixabay)

Umowy dotyczą siedmiu projektów kolejowych, jednego drogowego i jednego morskiego. Pieniądze pochodzą z unijnego instrumentu "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF). CEF wspiera rozwój trzech obszarów - sieci transportowej, energetycznej i telekomunikacyjnej. UE przeznaczyła w swoim budżecie na ten cel odrębną pulę środków.

"Są to pierwsze projekty, które rozpoczynają cały ciąg działań, jeżeli chodzi o modernizację polskiej infrastruktury transportowej, gdzie głównym beneficjentem będzie polska infrastruktura kolejowa" - powiedział p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol.

Gorgol dodał, że podpisane w poniedziałek umowy na dofinansowanie dotyczą kluczowych korytarzy transportowych w Polsce, jak i w całej UE. "Realizacja tych projektów przyczyni się do skrócenia czasu podróży, polepszenia jej komfortu" - podkreślił.

Czytaj też: Trasy rowerowe zamiast linii kolejowych na Śląsku. Będzie audyt

Wiceminister rozwoju Witold Słowik mówił, że "jest to bardzo ważny dzień dla transportu". "Jestem przekonany, że zgodnie z programem CEF inwestycje te zakończą się do 2020 r." - powiedział Słowik.

"Jesteśmy bardzo zadowoleni, że po kilku latach Port Świnoujście będzie się mógł cieszyć inwestycją ze środków unijnych"- dodał wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki.

Pociągi pasażerskie z prędkością do 160 km/h

Projekty, które zostaną dofinansowane, dotyczą prac na linii kolejowej E59 Wrocław - Poznań (wartość inwestycji to 2,25 mld zł, z czego z UE 1,85 mld zł). Efektem inwestycji ma być umożliwienie poruszania się pociągów osobowych z prędkością do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. W efekcie podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania skróci się do 1 godz. i 20 min. Modernizacja obejmie 72 km torów, sieci trakcyjnych i wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Kolejna inwestycja to prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny - Szczecin Dąbie (2,25 mld zł, z czego z UE - 1,85 mld zł). Na odnowionych torach 118-kilometrowego odcinka prędkość maksymalna pociągów pasażerskich wzrośnie ze 120 do 160 km/h. Modernizacja obejmie pełną wymianę torów. Przebudowane zostaną m.in. wszystkie wiadukty i mosty, urządzenia sterowania ruchem.

Czytaj też: Porty napędzają koniunkturę nadmorskich gmin i powiatów

Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa - Poznań (2,6 mld zł, w tym z UE 1,9 mld zł) obejmą modernizację 230 km torów, 10 stacji i przystanków. Modernizacja trasy Sochaczew - Swarzędz, kluczowej części magistrali, ma pozwolić na przejazd 500 pociągów na dobę - czyli prawie dwukrotnie więcej niż obecnie. Oprócz przebudowy torów prace obejmą m.in. modernizację stacji Łowicz, Kutno, Koło, Konin, Podstolice i przystanków: Leonów, Mysłaków, Kutno-Azory i Konin Zachód.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Właśnie. A gdzie projekty regulacji rzeki Wisły i Odry oraz przywrócenie do życia żeglugi śródlądowej ???

burkmistrz, 2016-05-31 12:43:42 odpowiedz

Tradycyjnie - śródlądowe drogi wodne nieobecne

RokWisły2017, 2016-05-31 10:54:07 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE