Ministerstwo Infrastruktury odpowiada NIK: kontrola budowanych dróg jest dobra

Prowadzona obecnie przez GDDKiA kontrola jakości budowanych w Polsce dróg jest jedną z najlepszych w Europie – odpowiada na zarzuty NIK, resort infrastruktury.
Ministerstwo Infrastruktury odpowiada NIK: kontrola budowanych dróg jest dobra
Zdaniem MIiR zarzuty NIK dotyczące braku kontroli nad budowanymi drogami są nieaktualne - fot. mat.prasowe

W środę 15 kwietnia ukazał się krytyczny wobec działań Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad raport Najwyższej Izby Kontroli. Ministerstwo Finansów odpowiada, że raport dotyczy przeszłości, a dzisiaj sytuacja wygląda dużo lepiej.

Jak twierdzi MIiR kierowane pod adresem ministerstwa zalecenia NIK dotyczące objęcia większą kontrolą budowanych dróg są realizowane.

Badania przechodzą wszystkie nowobudowane, przebudowywane i remontowane drogi krajowe w Polsce w ramach funkcjonującego od kilku lat w GDDKiA systemu monitorowania jakości.

Jak podkreślają w resorcie obecnie prowadzona przez GDDKiA kontrola jakości budowanych dróg jest jedną z najlepszych w Europie.

- GDDKiA posiada wysoce wyspecjalizowany personel i wysokiej jakości sprzęt, a laboratoria jako część struktury GDDKiA są w pełni niezależne od rynku i wykonują badania na zlecenie GDDKiA. Na wdrożenie systemu kontroli i monitoringu jakości dróg oraz na zakup specjalistycznego sprzętu laboratoryjnego, zarówno stacjonarnego jak i mobilnego (samochody i inne pojazdy specjalistyczne wyposażone, np. profilografy) przeznaczono ponad 100 mln zł. – wyliczają w ministerstwie.

Jak czytamy w odpowiedzi na zarzuty, program budowy dróg krajowych uchwalony na lata 2008-2012, a szczególnie skala procesu inwestycyjnego spowodowała, iż już na przełomie lat 2008/2009 decyzją ówczesnego ministra Infrastruktury dofinansowano laboratoria GDDKiA, tak by mogły być fundamentem efektywnego system kontroli i monitoringu jakości.

Usprawniono nadzór nad jakością budowy dróg poprzez zakup nowoczesnego sprzętu laboratoryjnego dla wszystkich 16 laboratoriów, zakupy środków transportu oraz budowę ponad 20 polowych laboratoriów drogowych znajdujących się na placach budowy.

Wybudowano 9 nowych laboratoriów oraz rozbudowano istniejące laboratoria wyposażając je w najnowocześniejszy sprzęt laboratoryjny, zgodny z wymogami UE oraz procedurami akredytacyjnymi.

- System monitorowania jakości GDDKiA polega na kontrolowaniu przez laboratoria GDDKiA każdego kolejnego etapu budowy – tłumaczą w MIiR i dodają:

- Wykonawca nie może rozpocząć kolejnych etapów zadania bez poprawienia negatywnie ocenionych wcześniejszych prac. Na każdym etapie realizacji inwestycji laboratoria GDDKiA sprawdzają czy wykonawcy budują drogi zgodnie z normami jakościowymi wskazanymi w projektach i obowiązujących przepisach oraz specyfikacjach technicznych. Rocznie badanych jest ich kilkadziesiąt tysięcy próbek pobieranych przez GDDKiA.

Resort podkreśla także, że cyklicznie, dla klarowności procesu monitorowania, GDDKiA udostępnia ranking jakości prac wykonywanych przez generalnych wykonawców przy budowie dróg Link prowadzi do serwisu zewnętrznego.

Każdy kolejny ranking wyraźnie wskazuje, że jakość realizowanych przez wykonawców prac jest wyższa. Jest to m.in. wynikiem kontroli prowadzonych przez GDDKiA.

Ministerstwo dodaje także, że od kilku lat z usług i pomocy technologicznej laboratoriów GDDKiA korzystają również inne publiczne instytucje, takie jak chociażby: Urzędy Marszałkowskie, PKP PLK SA, czy inni publiczni zarządcy dróg.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Żadne laboratoria,nowoczesny sprzęt ani pojazdy z profilografami nie zastąpią wysokiej klasy inspektorów nadzoru.Stały dozór bezpośredni może zapewnić dobrą jakość wykonania

emeryt , 2015-04-16 15:25:46 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE