Ministerstwo Infrastruktury wraz z GDDKiA walczą o podwykonawców dróg

Wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit zreferował w czwartek (8 czerwca) zmiany w prawie o inwestycjach drogowych. Ich celem jest obrona interesu pomniejszych firm, współpracujących przy modernizacji dróg.
Ministerstwo Infrastruktury wraz z GDDKiA walczą o podwykonawców dróg
Zgodnie z wytycznymi resortu w umowach o budowie dróg wprowadzono katalog klauzul zakazanych. (fot.:Ministerstwo Infrastruktury/twitter.com)

• Prawo dotyczące dróg jest rozbite na kilka ustaw, co wymagało interwencji w kilka rozporządzeń.

• Jako jeden z kluczowych elementów obrony mniejszych firm, pracujących przy budowie dróg, Ministerstwo Infrastruktury wprowadza katalog zakazanych i wskazanych zapisów w umowach o budowie infrastruktury drogowej.

 

W czwartek (8 czerwca) Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB) informowało o podejmowanych działaniach na rzecz polskich firm zaangażowanych w realizację inwestycji drogowych. Kluczowe zmiany, jakie resort Andrzeja Adamczyka chce wprowadzić, to ochrona podwykonawców, gwarantująca im prawnie zobowiązania głównego wykonawcy danego odcinka dróg.

Wiceminister Jerzy Szmit i generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad Krzysztof Kondraciuk przedstawili w czwartek pierwsze szczegóły proponowanych zmian.

Mechanizmy ochrony podwykonawców zamówień publicznych na roboty budowlane są zawarte m.in. w ustawie Prawo zamówień publicznych, Kodeksie Cywilnym oraz zapisach stosowanych przez GDDKiA w umowach zawieranych z wykonawcami.

Resort podjął decyzję o konieczności zastosowania przez GDDKiA większej liczby dodatkowych działań na rzecz podwykonawców.

- Wprowadzone zostały mechanizmy ochrony podwykonawców: zastosowano m.in. nowe wzory umów zawieranych z wykonawcami i podwykonawcami - przypomniał wiceminister J. Szmit.

Będzie lista i będą wytyczne do umów

Działania, które zostaną podjęte przez GDDKiA, polegają na stworzeniu listy zatwierdzonych podwykonawców, jej opublikowaniu na stronie internetowej kontraktu, comiesięcznych spotkaniach z zatwierdzonymi podwykonawcami oraz regularnej sprawozdawczości do centrali GDDKiA i MIB.

W umowach natomiast wprowadzono katalog klauzul zakazanych. Postanowienia umów zawieranych obecnie przez GDDKiA z wykonawcami zawierają katalog postanowień zakazanych w umowach z podwykonawcami - chodzi o zapisy, które są skrajnie niekorzystne bądź przerzucające na podwykonawców ryzyka z umowy wykonawczej.

Jednocześnie będą stosowane tzw. złote klauzule. Są to zapisy, które muszą zostać zawarte w umowie o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE