MIR: plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych - we wrześniu do KE

Musimy do Komisji Europejskiej zawieźć uzgodniony kompletnie ze wszystkimi właścicielami plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych - mówi minister infrastruktury.
MIR: plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych - we wrześniu do KE
Plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, uzgodniony ze wszystkimi właścicielami spółki, powinien trafić we wrześniu do Komisji Europejskiej

Plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, uzgodniony ze wszystkimi właścicielami spółki, powinien trafić we wrześniu do Komisji Europejskiej - powiedziała  minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.

Marszałkowie 13 regionów pod koniec czerwca br. zaakceptowali plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych (PR). Zakłada on, że większościowy pakiet udziałów w spółce obejmie Agencja Rozwoju Przemysłu w zamian za wkład w wysokości ok. 770 mln zł (zarezerwowane w budżecie państwa na 2015 r.).

Pieniądze zostaną przeznaczone na pozbycie się historycznych długów, restrukturyzację oraz rozwój spółki.

Taka "interwencja" - jak podkreśliła minister infrastruktury i rozwoju - była potrzebna dla "stabilności usług publicznych". "Na dzisiaj nie ma pełnej zastępowalności Przewozów Regionalnych w wykonywaniu usług publicznych w całym kraju. Gdyby coś się stało ze spółką Przewozy Regionalne, spółki samorządowe nie byłyby w stanie pokryć swoimi usługami całego kraju" - zaznaczyła szefowa MIR.

Porozumienia w sprawie Przewozów Regionalnych podpisane

"Teraz realizujemy harmonogram przekształceń (Przewozów Regionalnych). Porozumieliśmy się z samorządami co do kierunku. Zostały podpisane stosowne porozumienia. Obecnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów proceduje kwestię związaną z tym, by Agencja Rozwoju Przemysłu zadbała o to, by nie było monopolu na dostawy taboru, ponieważ agencja jest też właścicielem firmy produkującej i remontującej tabor" - dodała Wasiak.

Szefowa MIR powiedziała, że zależy jej na tym, by spółka Przewozy Regionalne korzystała z jak najtańszego i konkurencyjnego dostępu do taboru

. "Wydaje się, że plan restrukturyzacji jest realizowany zgodnie z zamierzeniami i że będziemy mieć możliwość wystąpienia o notyfikację do Komisji Europejskiej, bo to jest oczywiście warunkiem jego wdrożenia. Musimy do Komisji Europejskiej zawieźć uzgodniony kompletnie ze wszystkimi właścicielami plan restrukturyzacji" - zaznaczyła.

Pytana, kiedy on trafi do KE, odparła: "We wrześniu podejmiemy te czynności".

Wasiak zwróciła uwagę, że trudno przewidzieć, jaka będzie strategia poszczególnych samorządów za pięć-sześć lat. "To będzie zależało od ich polityki. Współpraca z samorządami zadecyduje w perspektywie więcej niż pięcioletniej o dalszych losach tej firmy" - oceniła.

Jak mówił niedawno PAP prezes zarządu Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski, "celem zainicjowanego i wspieranego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju procesu jest doprowadzenie w okresie 5 lat do trwałej rentowności Przewozów Regionalnych".

Obniżenie kosztów działania Przewozów Regionalnych

"Plan zakłada w tym czasie trwałe obniżenie poziomu kosztów funkcjonowania spółki o około 220 mln zł. Istotną rzeczą, która wpłynie przede wszystkim na komfort podróżowania dla pasażerów, jest odbudowa taboru. Oznacza to, że w ciągu dwóch, może trzech lat powinniśmy mieć zmodernizowany lub nowy tabor na poziomie ok. 200 jednostek" - tłumaczył.

Przewozy Regionalne są największym w Polsce przewoźnikiem kolejowym. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża ok. 1600 pociągów Przewozów Regionalnych, a z ich oferty korzysta codziennie prawie 230 tys. osób.

Spółka Przewozy Regionalne zanotowała w 2014 r. stratę w wysokości 5,46 mln zł, pierwotnie spółka planowała stratę za ub. rok w wysokości 28 mln zł. W tym roku spółka planuje zysk na poziomie 200 tys. zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.