Mniej pieniędzy na schetynówki

W 2013 r. na program budowy i przebudowy dróg lokalnych, czyli tzw. schetynówek, będzie przeznaczone 0,5 mld zł, a nie 1 mld zł, jak wcześniej planowano - zdecydował we wtorek rząd. Za to proporcje finansowania inwestycji będą korzystniejsze dla samorządów.
Mniej pieniędzy na schetynówki

Centrum Informacyjne Rządu przypomniało we wtorkowym komunikacie, że we wrześniu 2011 r. rząd zdecydował, że w 2012 r. przekaże samorządom na realizację zadań programu 200 mln zł, a w latach 2013-2015 będzie to 3 mld zł - po miliardzie w każdym roku. Oznaczało to łączne dofinansowanie na poziomie 3,2 mld zł.

"Obecna zmiana programu zmniejsza łączne dofinansowanie do 2,7 mld zł. Oznacza to, że w 2012 r. finansowanie będzie, jak planowano w 2011 r., na poziomie 200 mln zł, nie zmieni się też finansowanie budżetowe w latach 2014-2015 - 1 mld zł rocznie. Zmniejszenie dotyczy natomiast 2013 r. - z planowanego 1 mld zł do 0,5 mld zł. Wynika to z zapisów projektu ustawy budżetowej na 2013 r." - poinformował CIR.

Czytaj też: Finansowanie schetynówek w końcu ustalone

Rząd wprowadził do programu także korzystną dla samorządów zmianę zasad współfinansowania projektów. "We wrześniu 2011 r. przyjęto, że finansowanie inwestycji drogowych w latach 2012-2015 będzie odbywało się w następujących proporcjach: 30 proc. środki budżetowe i 70 proc. środki własne samorządów (gmin i powiatów). Obecnie te proporcje zmienią się: 50 proc. środków będzie pochodzić z dotacji budżetowej, a drugie 50 proc. dołożą samorządy" - poinformował CIR.

Jak można przeczytać w komunikacie, rozwiązanie takie umożliwi skorzystanie z programu także samorządom o mniejszym potencjale inwestycyjnym. "W praktyce samorządy będą dokładały mniej środków własnych do projektów infrastrukturalnych. Chodzi o to, że niektóre z samorządów nie dysponują wystarczającym wkładem własnym, koniecznym do zrealizowania projektów drogowych z dotacją budżetową. Wprowadzone zmiany zapewnią też lepsze wykorzystanie dostępnych środków budżetowych" - poinformował CIR. Zmiany wchodzą w życie z dniem podjęcia.

Z podanych we wtorek informacji wynika, że w latach 2009-2011 w ramach programu zmodernizowano ponad 8,2 tys. km dróg powiatowych i gminnych. Do końca 2015 r. ma zostać przebudowanych, zbudowanych i wyremontowanych jeszcze ok. 6,8 tys. km dróg lokalnych.

Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych Etap II Bezpieczeństwo - Rozwój - Dostępność jest kontynuacją rządowego programu realizowanego w latach 2008-2011. Program zaproponował ówczesny szef MSWiA Grzegorz Schetyna; stąd drogi wybudowane i przebudowane w ramach programu potocznie nazywane są "schetynówkami".

Co roku budżet państwa i samorządy współfinansowały budowę lub przebudowę dróg lokalnych. Celem programu była taka przebudowa, budowa lub remonty ważnych odcinków dróg lokalnych, by zostały one połączone z siecią dróg wojewódzkich i krajowych.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE