PARTNER PORTALU
  • BGK

Modernizacja linii kolejowej Kraków-Katowice jeszcze w tym roku

  • PAP/aw    2 lipca 2015 - 20:33
Modernizacja linii kolejowej Kraków-Katowice jeszcze w tym roku
Modernizacja całego tego fragmentu linii kolejowej E30 miała się zacząć w 2010 (fot.PTWP)

Już rok opóźnienia "złapała" modernizacja trasy Katowice-Kraków a do końca prac daleko. Ale jak zapewnia PKP PLK do końca roku zostaną ogłoszone kolejne stosowne przetargi.




- W ciągu dwóch miesięcy ma zostać rozstrzygnięty pierwszy czterech z przetargów na dokończenie modernizowanej od lat linii kolejowej Katowice-Kraków. Kolejny zakończy się do końca roku; w ostatnim kwartale ogłoszone zostaną też pozostałe postępowania - poinformował członek zarządu zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP PLK i jej dyrektor ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki.

Linia miała być gotowa w czerwcu 2014 r.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice-Kraków rozpoczęła się w 2011 r. i miała zakończyć w czerwcu 2014 r. Pierwotnie podzielono ją na trzy odcinki: Kraków-Krzeszowice, Krzeszowice-Trzebinia oraz Trzebinia-Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy i opóźnienia.

W ostatnim roku spółka zaktualizowała harmonogram i scenariusz prac na tej inwestycji - podzielonej ostatecznie na cztery kontrakty realizacyjne. Obecnie w urzędach wojewódzkich śląskim i małopolskim trwa rozpatrywanie wniosków PKP PLK o pozwolenia na budowę dla wszystkich odcinków. Mochocki przekazał, że pierwsze pozwolenia zostały już wydane.

- Do końca roku będziemy gotowi pod względem administracyjnym, żeby rozpocząć roboty modernizacyjne - zadeklarował członek zarządu PLK przypominając, że ogłoszono już pierwsze dwa przetargi na dokończenie robót - dla odcinków między Krzeszowicami i Krakowem.

- Na pierwszy z nich, Krzeszowice-Kraków Mydlniki, podpiszemy umowę w przeciągu najbliższych dwóch miesięcy. Na drugi odcinek, Kraków Mydlniki-Kraków Główny Towarowy, rozstrzygnięcie nastąpi w tym roku. Natomiast ogłoszenie przetargów na pozostałe dwa odcinki, a więc z Krzeszowic przez Trzebinię do Sosnowca Jęzora nastąpi w ostatnim kwartale tego roku - zapowiedział dyrektor ds. realizacji inwestycji PLK.

Modernizacja całego tego fragmentu linii kolejowej E30 miała się zacząć w 2010 r., a jej zakończenie planowano na lata 2014-15. Choć pierwotnie zakładano objęcie unijnym projektem dłuższego odcinka linii od granicy Zabrza i Gliwic do Krakowa (stąd w oficjalnej nazwie dotychczasowego unijnego projektu odcinek Zabrze-Kraków), wskutek kalkulacji finansowych skrócono go do odcinka Sosnowiec Jęzor-Kraków.

W zamian dla odcinka Gliwice-Sosnowiec Jęzor przygotowano mniejsze inwestycje zakładające przywracanie prędkości, z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi (zwykle 100 km/h) - te tzw. rewitalizacje są stopniowo realizowane przez PLK bez większych przeszkód.

Różne przeszkody pojawiły się natomiast przy dużym projekcie unijnym. Prace na odcinku Krzeszowice-Kraków Główny Towarowy stanęły po upadłości Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury - lidera konsorcjum, które było tam odpowiedzialne za projektowanie i budowę linii.

Do opóźnień doszło także na pozostałych odcinkach - wśród powodów wymieniano m.in. wpisanie części obiektów na listę zabytków, powstanie obszaru chronionego Natura 2000 czy upadłości podwykonawców. W efekcie zdecydowaną większość środków z pierwotnego unijnego projektu przesunięto na inne przedsięwzięcia na kolei.

Ostatecznie - zgodnie z przyjętym przez rząd dokumentem "Śląsk 2.0. Program wsparcia przemysłu Województwa Śląskiego i Małopolski Zachodniej" - w ramach środków UE na lata 2007-2013 dla modernizacji trasy między Katowicami a Krakowem opracowywana jest dokumentacja projektowa i pozyskiwane są decyzje administracyjne (wraz z modernizacją odcinka Sosnowiec Jęzor-Jaworzno Szczakowa). Realizacja zasadniczych robót budowlanych planowana jest w perspektywie finansowej 2014-2020.

Zarząd Małopolski nie kryje, że mocno liczy na wyremontowanie linii E-30. - W mojej ocenie wahadło kolejowe Katowice-Kraków, jeżdżące poniżej godziny na tym odcinku, będzie pierwszą rentowną linią kolejową w Polsce - powiedział w rozmowie z Portalemsamorzadowym marszałek Marek Sowa.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • Latika, 2016-02-28 15:36:47

    I jeździ to gówno stare, głośne i skrzypiące. Oto Polska właśnie.
  • Piotruś Pan, 2015-12-05 19:02:25

    Już 6 lat albo więcej czytam te różne obiecanki, czytam o przeszkodach, przetargach, jakieś plajty - ocean niemożliwości! Ta trasa kolejowa ma szczęście do samych Nikodemów Dyzmów - mocnych w mieleniu papierów. Chyba najlepiej zajmować się remontem kolei nie remontując jej - czysta biurowa robota, p...rocedury, przetargi, unieważnienia, wznowa, odwołania, ble ble, ble. Lobby autostradowe się cieszy, albo ma swoich na kolei.  rozwiń
  • fajnieby_bylo, 2015-11-02 07:23:32

    Do właściciel działki: 75 km to pocoagi powinny smigac 160km/h i wyrabiac w 39min ze stednia okolo 130km/h a tak wogole na poczatek by w 2 lata zrobili choc do trzebinu zeby moznabylo skm uruchomic trzebinia tarnow jak najszybcjej

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.