Modernizacja linii kolejowej Pruszcz Gd. - Gdańsk Port Północny

Kosztem 320 mln zł zmodernizowana zostanie linia kolejowa z Pruszcza Gd. do stacji Gdańsk Port Północny. Prace, na przeprowadzenie których podpisano właśnie umowy, mają potrwać dwa lata i pozwolić na zwiększenie ruchu pociągów wożących ładunki z i do portu.
Modernizacja linii kolejowej Pruszcz Gd. - Gdańsk Port Północny

O podpisaniu z wykonawcami umów na prace przy modernizacji poinformował w piątek Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego firmy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Jak podał rzecznik, dzięki kompleksowemu remontowi i unowocześnieniu tej linii kolejowej, jej przepustowość wzrośnie z 30 do 180 par pociągów na dobę. Stanie się tak, bo po zmodernizowanych torach pociągi będą mogły jeździć szybciej i do ruchu przywrócony zostanie jeden z torów zamknięty ze względu na zły stan techniczny. Remont torów i torowisk sprawi też, że po linii będą mogły jeździć pociągi cięższe niż dotychczas.

Dutkiewicz poinformował, że prace modernizacyjne polegać będą m.in. na budowie ponad 30 km nowych torów, montażu 42 nowych rozjazdów oraz budowie 5 wiaduktów i mostów. Projekt zakłada też modernizację 8 przejazdów kolejowych oraz budowę nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.

"Jednym z istotnych elementów prac, jakie zostaną wykonane, jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co poprawi warunki żeglugowe na tej rzece" - wyjaśnił Dutkiewicz.

Rzecznik poinformował też, że wszystkie prace budowlane i torowe będą kosztowały ponad 254 mln zł, a wykona je konsorcjum, w którego skład wchodzą firmy Dragados SA, Vias Y Construcciones SA oraz Electren SA. Kolejne ponad 66 mln zł pochłonie montaż systemu sterowania ruchem, który wykonają Krakowskie Zakłady Automatyki SA.

Obie firmy mają dwa lata na realizację wszystkich robót. Prace w ok. 80 procentach są dofinansowywane z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk powiedział PAP, że informacja o rozpoczynającej się modernizacji jest świetną wiadomością dla gospodarzy portu i firm działających na jego terenie. Rzecznik poinformował, że w tym roku w porcie przeładowano około 30 mln ton różnych towarów, z czego ok. 19 mln ton było transportowanych w połowie drogami, a połowie wspomnianą linią kolejową.

Kasprowicz przypomniał, że gdański port intensywnie się rozwija i ilość przeładowywanych w nim towarów stale rośnie. "Do niedawna dotychczasowa linia kolejowa z jej ograniczoną przepustowością, wystarczała do przewozu ładunków, ale w tej chwili zaczyna ona już pękać w szwach i za rok czy dwa to ograniczenie będzie stanowiło już koszmarny problem" - powiedział rzecznik.

Dutkiewicz przypomniał z kolei, że PKP Polskie Linie Kolejowe SA mają w planach kolejne modernizacje infrastruktury kolejowej prowadzącej do portów morskich. W kwietniu podpisano umowę na opracowanie studium wykonalności projektu dotyczącego stacji kolejowych obsługujących port w Gdańsku, czyli: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Przeróbka oraz Gdańsk Zaspa Towarowa. Od maja trwają z kolei prace nad studium wykonalności obejmującym stację kolejową obsługującą Port Gdynia. PLK planują wykonać obydwie inwestycje wykorzystując fundusze UE na lata 2014-20 - poinformował rzecznik.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.