PARTNER PORTALU
  • BGK

Modernizacja torów nie wystarczy. Kolej potrzebuje zmian

  • wnp.pl/ Piotr Stefaniak    6 maja 2015 - 13:29
Modernizacja torów nie wystarczy. Kolej potrzebuje zmian
Fot. (mat. pras. Alstom)

Benoit Carniel, wiceprezes ds. Badań, Rozwoju i Innowacji Alstom Transport jest zdania, że zakończenie modernizacji torów nie wystarczy, aby kolej w Polsce stała się w pełni konkurencyjna. Musi zapewniać wartość dodaną, aby być atrakcyjną.




Czy kolej w Europie dostatecznie szybko dostosowuje się do zmian, wynikających zarówno z wyzwań, rozwoju ITC, ale i konkurencji sektorowej?

- Jak najbardziej. Nadal pozostaje jednocześnie środkiem transportu: najbardziej bezpiecznym (w porównaniu z samolotami czy samochodami), emitującym najmniej CO2 i konsumującym najmniej energii (trakcja elektryczna jest silnie rozwinięta w Europie), dzięki stałej poprawie sieci trakcyjnych.

Czy kolej staje się też bardziej atrakcyjna?

- Tak, zarówno dla przewoźników, jak i klientów. Dzięki rozwojowi pociągów o większej pojemności (np. Ouigo we Francji) oraz systemom zwiększającym przepustowość linii (np. Urbalis Fluence), potencjalnie daje większe przychody operatorom.

Czytaj też: Koleje Małopolskie: Mamy sposób na zwiększanie efektywności przewozów

Pasażerowie korzystają z rozwijających się systemów komunikacyjnych (PACIS, pokładowego Internetu, usług pokładowych) i poprawiającego się poziomu komfortu w stosunku i do oczekiwań i tego, ile są w stanie zapłacić za podróż (od luksusowej klasy w NTV do SNCF Ouigo).

Jednak w niewielu krajach UE rośnie popyt na usługi kolei, w tym przewozy pasażerskie.

- Istnieje silna konkurencja pozostałych sektorów (wspólne przejazdy dla kierowców Uber czy Blablacar, oferty tanich linii lotniczych). Bardzo szybko rozwija się technologia, przede wszystkim w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Ale celem polityki UE jest zwiększenie atrakcyjności transportu kolejowego i przejście większej części towarów i pasażerów z transportu drogowego na kolej.

Dlatego kolej musi (co czyni) przyjąć proaktywną postawę wobec nowych tych trendów technicznych pojawiających się na rynku. Znacznie dłużej trwa bowiem rozwój systemów kolejowych niż ewolucja nowych technologii, np. w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Cały wywiad można przeczytać tutaj.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.