Modernizacja torów nie wystarczy. Kolej potrzebuje zmian

Benoit Carniel, wiceprezes ds. Badań, Rozwoju i Innowacji Alstom Transport jest zdania, że zakończenie modernizacji torów nie wystarczy, aby kolej w Polsce stała się w pełni konkurencyjna. Musi zapewniać wartość dodaną, aby być atrakcyjną.
Modernizacja torów nie wystarczy. Kolej potrzebuje zmian
Fot. (mat. pras. Alstom)

Czy kolej w Europie dostatecznie szybko dostosowuje się do zmian, wynikających zarówno z wyzwań, rozwoju ITC, ale i konkurencji sektorowej?

- Jak najbardziej. Nadal pozostaje jednocześnie środkiem transportu: najbardziej bezpiecznym (w porównaniu z samolotami czy samochodami), emitującym najmniej CO2 i konsumującym najmniej energii (trakcja elektryczna jest silnie rozwinięta w Europie), dzięki stałej poprawie sieci trakcyjnych.

Czy kolej staje się też bardziej atrakcyjna?

- Tak, zarówno dla przewoźników, jak i klientów. Dzięki rozwojowi pociągów o większej pojemności (np. Ouigo we Francji) oraz systemom zwiększającym przepustowość linii (np. Urbalis Fluence), potencjalnie daje większe przychody operatorom.

Czytaj też: Koleje Małopolskie: Mamy sposób na zwiększanie efektywności przewozów

Pasażerowie korzystają z rozwijających się systemów komunikacyjnych (PACIS, pokładowego Internetu, usług pokładowych) i poprawiającego się poziomu komfortu w stosunku i do oczekiwań i tego, ile są w stanie zapłacić za podróż (od luksusowej klasy w NTV do SNCF Ouigo).

Jednak w niewielu krajach UE rośnie popyt na usługi kolei, w tym przewozy pasażerskie.

- Istnieje silna konkurencja pozostałych sektorów (wspólne przejazdy dla kierowców Uber czy Blablacar, oferty tanich linii lotniczych). Bardzo szybko rozwija się technologia, przede wszystkim w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Ale celem polityki UE jest zwiększenie atrakcyjności transportu kolejowego i przejście większej części towarów i pasażerów z transportu drogowego na kolej.

Dlatego kolej musi (co czyni) przyjąć proaktywną postawę wobec nowych tych trendów technicznych pojawiających się na rynku. Znacznie dłużej trwa bowiem rozwój systemów kolejowych niż ewolucja nowych technologii, np. w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Cały wywiad można przeczytać tutaj.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.