PARTNER PORTALU
  • BGK

Modernizacja torów tramwajowych na Śląsku do 2014 r.

  • PAP    25 września 2012 - 15:28
Modernizacja torów tramwajowych na Śląsku do 2014 r.

Ok. 46 km torów tramwajowych zostanie zmodernizowanych do końca 2014 roku w Katowicach, Chorzowie, Bytomiu, Zabrzu, Rudzie Śląskiej i Sosnowcu - poinformowały we wtorek Tramwaje Śląskie. Spółka planuje m.in. kupić 30 nowych niskopodłogowych tramwajów.




Jak powiedział we wtorek prezes Tramwajów Śląskich Tadeusz Freisler, w ramach realizowanego projektu "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą" zakupionych zostanie 30 nowych niskopodłogowych tramwajów, a zmodernizowanych zostanie 75 tramwajów, które znajdują się na wyposażeniu spółki.

Do 2014 roku Tramwaje Śląskie zmodernizują ok. 46 km torów tramwajowych w sześciu miastach aglomeracji śląskiej: Katowicach, Chorzowie, Bytomiu, Zabrzu, Rudzie Śląskiej i Sosnowcu. W Katowicach modernizacja obejmie m.in. torowisko na ulicy 3 Maja.

Czytaj też: Katowickie centrum bez tramwajów

"Torowisko na 3 Maja zostanie przesunięte bliżej krawężnika, żeby ułatwić dostęp pasażerom z przystanków tramwajowych. Szyna będzie w specjalnej otulinie, która będzie powodować, że mniej drgań i hałasu będzie się wydostawać na zewnątrz torowiska, na czym zyskają mieszkańcy kamienic" - powiedział dyrektor ds. inwestycji w Tramwajach Śląskich Andrzej Bywalec.

Bywalec dodał, że od października rozpocznie się remont torowiska na 200-metrowym odcinku od ulicy Stawowej do Rynku. W drugim etapie, jeśli - jak zaznaczył Bywalec "pogoda pozwoli" - zakres prac budowlanych obejmie odcinek od ulicy Stawowej do Placu Wolności, gdzie oba tory będą remontowane na zmianę. Modernizacja Placu Wolności jest planowana na wiosnę 2013 roku. Prace mają się zakończyć we wrześniu przyszłego roku.

W ramach planowanych inwestycji, przeprowadzona zostanie modernizacja jednego z ważniejszych odcinków - ok. 2 km torowiska na ul. Armii Krajowej w Chorzowie. "Torowisko jest w dosyć fatalnym stanie" - powiedział Bywalec. Rozpoczną się także prace m.in. na Placu Sikorskiego w Bytomiu, oraz w rejonie centralnego węzła komunikacyjnego w Sosnowcu.

"Przed nami jest potężna robota (...), którą musimy wykonać. Musimy to wszystko skoordynować, aby nie doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego, w tym przypadku zatrzymania ruchu tramwajowego" - dodał prezes spółki.

<!-- pagebreak //-->

Wartość projektu to ponad 800 mln zł. W 59 proc. jest on współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska.

Projekt "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą" - to największa w historii Tramwajów Śląskich inwestycja infrastrukturalno - taborowa.

Pierwsze linie tramwajowe uruchomiono na obszarze obecnej aglomeracji śląskiej w 1894 roku - początkowo parowe i konne.

W 1898 uruchomiona została pierwsza linia tramwajów elektrycznych (na początku były to tramwaje wąskotorowe). W 1948 roku z istniejących dwóch przedsiębiorstw komunikacyjnych, tj. Kolei Elektrycznych Zagłębia Śląsko-Dąbrowskiego oraz Śląskich Linii Autobusowych, utworzono Śląsko-Dąbrowskie Linie Komunikacyjne, które w 1951 roku zostały przekształcone w Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

W 1991 roku w wyniku podziału Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego powstało 17 komunalnych Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej trakcji autobusowej oraz państwowe Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej. W styczniu 2003 roku w wyniku dalszych przekształceń utworzono spółkę Tramwaje Śląskie.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.