Modernizacji trasy kolejowej Poznań - Czempiń do 2015 r.

Z prędkością do 160 km/h będą mogły jeździć pociągi między Czempiniem a Poznaniem, po zakończeniu modernizacji tego odcinka linii kolejowej E 59, łączącego Poznań i Wrocław. Modernizacja zakończy się w połowie 2015 roku.

Po zakończeniu prac, pasażerowie pojadą z jednej stolicy województwa do drugiej w godzinę i 40 minut. Modernizacja 32 km linii E 59 między Czempiniem a Poznaniem kosztować będzie przeszło 940 mln zł. Ponad 667 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Prace prowadzi hiszpańsko-polskie konsorcjum firm FCC Construccion (lider), Azvi i Decoma.

Jak powiedział w czwartek w Poznaniu na konferencji prasowej dyrektor projektu w PKP Polskie Linie Kolejowe Tadeusz Sobotnik, obecnie na modernizowanym szlaku na odcinku Czempiń - Mosina prowadzony jest demontaż sieci trakcyjnej i słupów trakcyjnych oraz rozbiórka jednego z torów. Trwają też roboty na odcinku Luboń - Poznań.

"W trakcie budowy niemal wszystkie zmiany są na niekorzyść pasażerów: pociągi jadą dłużej, bo muszą jeździć w obu kierunkach po jednym torze, jeżdżą też rzadziej. Alternatywą dla takiego sposobu prowadzenia inwestycji jest jednak całkowite zamknięcie linii" - powiedział.

W ramach projektu przebudowanych zostanie 17 przejazdów, powstaną cztery dwupoziomowe skrzyżowania torów z drogami, zbudowanych zostanie ok. 65 km sieci trakcyjnej.

Zmodernizowane zostaną stacje: Mosina, Czempiń i Luboń. Projekt zakłada też budowę bądź modernizację m.in. 7 mostów, 7 wiaduktów, 8 przejść dla pieszych pod torami i 14 przepustów. Zbudowanych będzie 7 przejść dla zwierząt. Między Czempiniem a Poznaniem stanie ponad 18 km ekranów akustycznych.

Modernizacja odcinka Poznań - Wrocław podzielona jest na trzy odcinki realizacyjne.

"Od 2 lat trwają roboty między Wrocławiem a Rawiczem, w tym roku zaczęliśmy prace między Czempiniem a Poznaniem, na przyszłą perspektywę finansowania unijnego zostawiamy odcinek między Rawiczem a Czempiniem. Tam prace rozpoczną się prawdopodobnie w roku 2016" - powiedział Tadeusz Sobotnik.

Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe podał, że odcinek Rawicz - Czempiń został zrewitalizowany, dzięki temu do czasu rozpoczęcia jego modernizacji pociągi mogą tam jeździć z prędkością 100-120 km/h.

Linia kolejowa E 59 Świnoujście - Szczecin - Poznań - Wrocław - Chałupki stanowi fragment międzynarodowego ciągu transportowego między Skandynawią a Europą Środkowo - Wschodnią i Bałkanami.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE