22 grudnia decyzją Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego część betonowa drogi startowej lotniska Warszawa/Modlin (ok. 1000m) zostaje zamknięta, w związku z czym lotnisko będzie mogło obsługiwać jedynie samoloty, którym do lądowania wystarczy droga startowa o długości 1500 m. Samoloty komunikacyjne kodu C, takie jak Airbus A320 lub Boeing 737 nie mogą wykonywać operacji lotniczych na skróconej drodze startowej.
- Klub Radnych SLD Sejmiku Województwa Mazowieckiego po przeanalizowaniu całości problemów związanych z nowo wybudowanym lotniskiem w Modlinie powziął decyzję o złożenie wniosku w sprawie rozszerzenia posiedzenia Sejmiku Województwa Mazowieckiego w dn. 31.12.2012 (poniedziałek) o informację Zarządu nt. nieprawidłowości związanych z realizacją inwestycji budowy lotniska w Modlinie. Właściwy wniosek został złożony 24 grudnia - informuje Grzegorz Pietruczuk, przewodniczący Klubu Radnych SLD Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Klub Radnych zamierza przedłożyć radnym województwa mazowieckiego informację nt. dotychczasowej realizacji inwestycji, bieżącego działania oraz skutków jakie niesie za sobą decyzja Wojewódzkiego Inspektora Budowlanego, wyłączająca część pasu startowego z użytkowania.
- Klub Radnych SLD domaga się złożenia przez Zarząd Województwa z marszałkiem Struzikiem na czele wyjaśnień w tej bulwersującej sprawie - podaje Grzegorz Pietruczuk
Fakty, które szczególnie rozsierdziły SLD:
- Łączny koszt inwestycji to około 370 mln zł.
- Koszt przebudowy pasa startowego to ok. 107 mln zł.
- Lotnisko twierdziło, że zmodernizowało drogi kołowania, startów i postojów
- W lipcu 2012 Zarząd Województwa twierdził, że jesienią będzie działał system ILS
- Szacunkowe straty z tytułu ograniczenia realizacji operacji lotniczych w wysokości ok. 180 tyś zł. dziennie
- Lotnisko poinformowało, że ma dwóch głównych klientów: Wizz Air oraz Ryanair
- Obie linie lotnicze wycofały się z lotniska w grudniu 2012. Wizz Air podał, iż jednym z powodów jest brak systemu ILS
- Brak połączenia linią kolejową lotniska ze stacją kolejową w Modlinie
- Realizację inwestycji budowy łącznika kolejowego ma prowadzić spółka Centrum Praha - obecnie zajmująca się wynajmem powierzchni biurowych i komercyjnych
- Utrata zaufania pasażerów i linii lotniczych
- Około 40 tyś zawiedzionych klientów
------ WCZEŚNIEJSZE WIADOMOŚCI ------
Ruszyły prace na jednej z zamkniętych przez nadzór budowlany części drogi startowej lotniska w Modlinie – poinformowała w czwartek Edyta Mikołajczak z portu lotniczego Modlin.
"Przez dwa świąteczne dni przygotowaliśmy próg 08 do prac, dziś o świcie pojawiła się pierwsza ekipa, licząca ok. 30 osób, przed południem prace rozpoczęła kolejna, licząca kilkudziesięciu pracowników" - powiedziała Mikołajczak.
Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał w sobotę decyzję o zamknięciu dwóch progów - 08 i 26 - czyli betonowych odcinków, po 500 m każdy, na początku i końcu pasa startowego (w sumie 1000 m). Droga startowa skróciła się do 1500 m, z tego powodu port może obsługiwać jedynie samoloty, którym do lądowania wystarczy ta długość. Samoloty komunikacyjne kodu C, takie jak Airbus A320 lub Boeing 737, nie mogą wykonywać operacji lotniczych na tak skróconej drodze startowej. Samoloty pasażerskie przekierowano na warszawskie lotnisko Chopina.
Lotnisko poinformowało, że wykonawca modernizacji drogi startowej - firma Erbud - zobowiązana jest do dokonania naprawy wszystkich uszkodzeń występujących na drodze startowej w ramach gwarancji. Spółka zostanie też zobowiązana do pokrycia strat wynikłych z konieczności zawieszenia działania portu lotniczego.
Jak wyjaśniła Mikołajczak, naprawie poddawany jest najpierw próg 08, bo gdy będzie już oddany do użytku, prace na progu 26 będzie można prowadzić przy działającym lotnisku. Podkreśliła, że obecnie pogoda jest sprzyjająca i jeśli takie warunki się utrzymają, to zgodnie z zapowiedzią wykonawcy prace powinny zakończyć się 3 stycznia. Jak przypomniała, oceniono, że uszkodzenia progów dotyczą tylko ich wierzchniej warstwy, co ułatwi naprawę.
Po zakończeniu naprawy fragment pasa ma zostać zgłoszony do odbioru. "Jeżeli odpowiednie służby ocenią, że wszystko jest zrobione dobrze i nie zagraża bezpieczeństwu, to wówczas powinno zostać wydane pozwolenie na użytkowanie progu 08" - dodała Mikołajczak. Zaznaczyła, że jest za wcześnie, by mówić o finansowych konsekwencjach całej sytuacji. "W tej chwili dla nas najważniejsze jest uruchomienie portu, potem na pewno przyjdzie taki moment, w którym dokonane zostaną wszelkiego rodzaju podsumowania finansowe" - powiedziała.
W poniedziałek specjalny zespół złożony z przedstawicieli inwestora, generalnego wykonawcy, podwykonawcy i ekspertów technologii materiałowej wstępnie ocenił, że uszkodzenia pasa startowego przy progach 08 i 26 w części wykonanej z betonu cementowego nastąpiły pod wpływem działania czynników atmosferycznych, tj. niskiej temperatury.
Naprawa progów polega na oczyszczeniu i wysuszeniu ubytków betonowych, a następnie wypełnieniu ich masą naprawczą. Jak podkreślał port lotniczy w Modlinie, materiał zastosowany do naprawy jest używany w takich sytuacjach na wielu lotniskach w kraju i za granicą i posiada wszystkie wymagane certyfikaty.
Irlandzki przewoźnik Ryanair poinformował w czwartek na swojej stronie internetowej, że "zamknięcie pasa startowego spowoduje znaczące opóźnienia, przekierowania lotów, a także możliwe ich odwołania". "Zamiarem Ryanair jest przekierowanie, jeżeli to możliwe, wszystkich lotów na Lotnisko Chopina w Warszawie do 8 stycznia 2013 r. do godziny 24" - czytamy w komunikacie Ryanaira.
Przewoźnik przekazał, że dopóki lotnisko Warszawa Modlin ponownie nie "otworzy pasa", Ryanair zamierza obsługiwać wszystkie loty do i z Lotniska Chopina w Warszawie.
"Wszyscy pasażerowie, którzy mają zarezerwowane loty pomiędzy 22/12/2012 a 08/01/2013 powinni udać się bezpośrednio na Lotnisko Chopina w Warszawie. Karty pokładowe z/do Warszawy Modlin będę obowiązywać na Lotnisku Chopina w Warszawie. SMS-y oraz e-maile ze szczegółami zmiany rezerwacji lub zwrotu pieniędzy zostały wysłane do wszystkich pasażerów dotkniętych tą sytuacją" - zapewniła linia.
W sobotę, kiedy zapadła decyzja o zamknięciu dwóch odcinków pasa startowego w Modlinie, Ryanair poinformował, że zamierza przenieść wszystkie swoje loty na Lotnisko Chopina do 27 grudnia, do północy.
Wcześniej, w połowie grudnia, węgierska linia Wizz Air poinformowała o przeniesieniu od 18 grudnia do 6 stycznia 2013 r. wszystkich swoich połączeń z podwarszawskiego lotniska w Modlinie na Lotnisko Chopina.
Informacje o przekierowanych rejsach można znaleźć na stronie internetowej lotniska www.modlinairport.pl oraz pod numerami telefonów lotniskowej informacji: 22 346 43 60 lub 22 346 43 61.
------------Wcześniejsze wiadomości-------------
- Wykonawca drogi startowej na lotnisku w Modlinie w poniedziałek rozpocznie prace naprawcze odcinków, które zostały w sobotę zamknięte w wyniku inspekcji Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego - poinformował w niedzielę prezes modlińskiego portu lotniczego Piotr Okienczyc.
W sobotę zamknięte zostały dwa betonowe odcinki, po 500 m każdy, na początku i końcu pasa startowego modlińskiego lotniska. W związku z tym może ono obsługiwać tylko samoloty, którym wystarczy droga startowa o długości ok 1500 m. Loty dużych samolotów pasażerskich są przede wszystkim przekierowywane na warszawskie Lotnisko Chopina.
Okienczyc poinformował na niedzielnej konferencji prasowej, że powodem decyzji Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego "było pojawienie się w ostatnich dniach złuszczeń na części betonowej drogi startowej". Zapewnił, że władze lotniska są w stałym kontakcie z firmą, która wybudowała pas startowy i że wykonawcy zostali powiadomieni, iż "mają natychmiast przystępować do prac naprawczych".
"Przygotowujemy część betonową (drogi startowej). W poniedziałek wchodzi generalny wykonawca zgodnie z umową gwarancyjną na naprawy, na usunięcie tego co zostało stwierdzone" - powiedział Okienczyc.
Dodał, że trudno powiedzieć dokładnie kiedy będzie można w pełni uruchomić lotnisko ze względu na to oczekiwane jest pisemne uzasadnienie decyzji Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, w którym będą podane warunki, które muszą zostać spełnione by mogło do tego dojść. "Dzisiaj nie znamy jeszcze tych warunków" - powiedział Okienczyc.
Dopytywany o możliwy termin ocenił, że w grę wchodzi "raczej początek przyszłego roku". "Mamy święta, to wszystko jednak będzie chwilę trwało" - powiedział prezes modlińskiego portu lotniczego.
Na pytanie, jak to się stało, że w sumie niezbyt długo po otwarciu lotniska dochodzi do tak poważnej awarii i czy jest to może kwestia obchodzenia się z pasem startowym, Okienczyc odpowiedział, że stosowane są te same metody obchodzenia się z pasem, jakie stosują wszystkie lotniska.
"Niestety wygląda na to, że wyszły błędy w wykonaniu. Natomiast ekspertyza będzie robiona od jutra, żeby dokładnie stwierdzić co jest rzeczywistą przyczyną, aż takich uszkodzeń i później będziemy wyciągać z tego wnioski" - powiedział Okienczyc.
Poinformował też, że sytuacja jest analizowana i lotnisko na pewno będzie dochodzić swoich roszczeń.
Marcin Danił wiceprezes lotniska w Modlinie ds. finansowych powiedział na niedzielnej konferencji, że z tytułu zamknięcia pasa lotnisko notuje 150 tys. zł straty dziennie, przy założeniu, że odlatuje z niego dziennie 5-6 tys. pasażerów. Jak tłumaczył "są to straty związane z opłatami z tytułu startów i lądowań i prowizji od sieci handlowych."
Również Danił zaznaczył, że władze lotniska są w stałym kontakcie z wykonawcą drogi startowej, który zapewniał, że są specjalne środki, "specjalne żywice" stosowane do naprawy, skuteczne przy temperaturach ujemnych. Jak powiedział wiceprezes gwarancja na część betonową drogi startowej jest ważna na 5 lat i zobowiązuje wykonawcę do napraw i doprowadzenia pasa do pełnej użyteczności.
Od sobotniego popołudnia loty przekierowywane były z lotniska modlińskiego przede wszystkim na warszawskie Lotnisko Chopina - pasażerom, którzy mieli wylecieć z Modlina udostępniono autokary na warszawskie lotnisko.
Okienczyc potwierdził w niedzielę, że irlandzki przewoźnik Ryanair na okres świąt przenosi swoje loty na warszawskie Lotnisko Chopina. W sobotę podano komunikat, że Ryanair zamierza przenieść wszystkie swoje loty na Lotnisko Chopina do 27 grudnia, do godz. 24.00.
Bieżące informacje dla pasażerów dostępne są na stronie internetowej: www.modlinairport.pl oraz w punkcie Informacji Lotniskowej, pod numerem tel.: 22 346 43 60 i 22 346 43 61.
Prezes modlińskiego lotniska wyraził ubolewanie wobec pasażerów i firm współpracujących z lotniskiem w związku z - jak powiedział - zamieszeniem do którego doszło.
------ WCZEŚNIEJSZE WIADOMOŚCI ------
- Z powodu zamknięcia część drogi startowej Lotniska Warszawa-Modlin do 31 grudnia loty dużych samolotów pasażerskich będą przekierowywane na inne lotniska. Warszawskie Lotnisko Chopina jest gotowe na przyjęcie wszystkich operacji lotniczych przeniesionych z Modlina.
Betonowa część drogi startowej Lotniska Warszawa-Modlin zamknięta została w wyniku inspekcji Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Lotnisko w Modlinie poinformowało, że będzie mogło obsługiwać jedynie samoloty, którym do lądowania wystarczy droga startowa o długości 1500 m.
"Z powodu zamknięcia części drogi startowej (ok. 1500m), wszystkie loty, od dzisiaj (od godz. 16:18) do 31 grudnia, będą przekierowane na inne lotniska (najprawdopodobniej na Lotnisko Chopina). Pasażerów prosimy o szukanie szczegółowych informacji dot. konkretnych połączeń, na stronie przewoźnika. Czekamy na pisemną decyzję Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, która ma być wydana w ciągu kilku dni" - poinformowało w sobotę lotnisko w Modlinie na swym profilu na Facebooku.
Bieżące informacje o rejsach dostępne są na stronie internetowej: www.modlinairport.pl oraz w punkcie Informacji Lotniskowej, pod numerem tel.: 22 346 43 60 i 22 346 43 61.
Poinformowano również przewoźnik Ryanair zamierza przenieść wszystkie swoje loty na Lotnisko Chopina do 27 grudnia, do godz. 24.00.
Wcześniej w sobotę rzecznik Lotniska Chopina Przemysław Przybylski poinformował PAP, że Ryanair zdecydował już, że przenosi na Lotnisko Chopina 34 operacje (17 lądowań i 17 startów) zaplanowane na niedzielę 23 grudnia.
Przybylski informując w sobotę PAP, że "Lotnisko Chopina jest gotowe na przyjęcie wszystkich operacji lotniczych przeniesionych z Modlina w związku z zamknięciem części drogi startowej na tym lotnisku", zaznaczył że "decyzja o przeniesieniu operacji należy do przewoźników".
"Pasażerowie powinni kontaktować się z linią lotniczą, w której wykupili bilety, aby dowiedzieć się gdzie wyląduje ich samolot" - podkreślił Przybylski.
Według informacji ze strony internetowej lotniska Warszawa-Modlin, jeden z sobotnich przylotów został skierowany na lotnisko w Łodzi, a pozostałe na Lotnisko Chopina w Warszawie. Zgodnie z informacjami ze strony internetowej pasażerom, którzy mieli wylecieć z Modlina w sobotę wieczorem m.in. do Glasgow, Dublina, czy Brukseli udostępniono autokary na warszawskie Lotnisko Chopina.
Edyta Mikołajczyk z portu w Modlinie powiedziała w sobotę PAP, że decyzja inspektora nadzoru budowlanego została przekazana ustnie władzom lotniska. Wyjaśniła, że inspektor wykrył, na dwóch betonowych odcinkach po 500 m każdy, na początku i na końcu pasa startowego, uszkodzenia i zdecydował, że nie może na nich odbywać się normalny ruch. W związku z tym droga startowa liczy obecnie 1500 m, co oznacza, że przy takiej długości pasa nie mogą stratować, ani lądować pasażerskie samoloty.
Mikołajczyk powiedziała, że lotnisko w najbliższym czasie zwróci się do wykonawcy pasa startowego, aby ocenił uszkodzenia wskazane przez inspektora nadzoru budowlanego i jak najszybciej je naprawił. Podkreśliła, że po naprawie przez wykonawcę, inspektor oceni, czy nie ma już uszkodzeń i zdecyduje czy te odcinki pasa mogą zostać oddane do użytku.
Jak podkreślono w komunikacie lotniska Warszawa-Modlin, wykonawca modernizacji drogi startowej zobowiązany jest do dokonania naprawy wszystkich uszkodzeń występujących na drodze startowej w ramach gwarancji; firma zostanie też zobowiązana do pokrycia strat wynikłych z konieczności zawieszenia działania portu lotniczego.
Rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) Katarzyna Krasnodębska poinformowała PAP, że po dokonaniu kontroli przez inspektorów ULC na lotnisku w Modlinie w dniach 21-22 grudnia, w porozumieniu z Ministerstwem Transportu, w sobotę została przeprowadzona dodatkowa inspekcja Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. W wyniku kontroli Mazowiecki Wojewódzki Inspektor wstrzymał użytkowanie betonowej części drogi startowej lotniska Modlin.
"Mając na uwadze powyższe oraz względy bezpieczeństwa wynikające z prawa lotniczego, prezes ULC wydał decyzję o ograniczeniu eksploatacji części lotniska poprzez wyłączenie z użytkowania części drogi startowej wykonanej w technologii betonowej wskazanej w decyzji Wojewódzkiego Inspektora" - podkreślono w komunikacie ULC. Jak zaznaczono, oznacza to ograniczenie ruchu dla dużych samolotów pasażerskich.
Również ULC poinformował, że Lotnisko Chopina w Warszawie jest gotowe na przyjęcie wszystkich samolotów, ale ostateczna decyzja o wyborze lotniska zapasowego leży każdorazowo po stronie przewoźnika. Urząd przypomina także, że zgodnie z przepisami unijnymi, transport do docelowego miejsca podróży powinien zapewnić przewoźnik.