PARTNER PORTALU
  • BGK

Modlin kontra Radom. Nowy raport wskazuje na celowość pilnej rozbudowy portu Modlin

  • Piotr Stefaniak    4 lipca 2018 - 17:00
Modlin kontra Radom. Nowy raport wskazuje na celowość pilnej rozbudowy portu Modlin
Modlin jest tanim portem dla aglomeracji warszawskiej, ale również Polski Północno-Wschodniej oraz Zachodniej Białorusi i Zachodniej Ukrainy (Fot. shutterstock)

To Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa/Modlin powinien wspierać port Chopina do czasu budowy centralnego portu komunikacyjnego (CPK), a później samego CPK - przekonuje w najnowszym raporcie firma Polconsult. Według jej wyliczeń, kosztem 774 mln zł w ciągu zaledwie 60 miesięcy można zwiększyć przepustowość Modlina do 11 mln pasażerów rocznie, począwszy od 2024 roku. To odwrotne rekomendacje od wcześniejszej analizy Przedsiębiorstwa Polskie Porty Lotnicze (PPL), która rekomendowała port w Radomiu jako zaplecze CPK.




  • Charakter planowanego centralnego portu lotniczego, jako portu tranzytowego, wymusza istnienie na Mazowszu dużego lotniska, obsługującego przewoźników niskoksztowych i czarterowych, którzy dynamicznie się rozwijają.
  • We wcześniejszej analizie Arup dla PPL wykazano, że szybciej i taniej nieco będzie zainwestować w port w Radomiu, choć trzeba zbudować tam od nowa konieczną infrastrukturę. 
  • Najnowszy raport, przygotowany przez firmę Polconult, udowadnia, że to właśnie Modlin powinien służyć jako wsparcie i odciążenie zarówno dla obecnie funkcjonującego warszawskiego lotniska Chopina, jak i dla mającego powstać Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Według tej analizy, łączne inwestycje zrealizowane w dwu etapach, w ciągu 60 miesięcy, pozwolą zwiększyć przepustowość Modlina do 11 mln pasażerów rocznie, począwszy od 2024 roku, kosztem 774 mln zł, tj. mniejszym, niż wykazuje analiza firmy Arup, zamówiona przez PPL.
  • Największym atutem Modlina jest jego dwukrotnie bliższe położenie od Warszawy, niż portu Radom.

Tak można streścić wnioski z analizy, opracowanej dla zarządu MPL Warszawa/Modlin przez specjalizującą się w analizach i strategiach dla lotnisk firmę Polconsult. Oparta ona została na danych finansowych i przewozów, jakie otrzymała od zarządu portu oraz na prognozach rozwoju ruchu lotniczego.

Analiza kontra analiza

- Celem zamówionej przez nas analizy jest pokazanie z perspektywy naszej spółki, jak można rozwinąć działalność portu i zweryfikować dane, jakie pojawiły się w przestrzeni publicznej, bo są one nieprawdziwe – powiedział dziennikarzom Leszek Chorzewski, p.o. prezesa zarządu Portu Lotniczego Warszawa/Modlin. – Chcemy też wykazać, że nasz rozwój ma także sens w kontekście przyszłości CPK, bo tylko port Modlin może zapewnić, że zakładane obroty CPK zostaną osiągnięte, na zasadzie ciągłości obsługi przewoźników i pasażerów, a nie startu od zera.

Przypomnijmy, że w analizie Arup dla PPL wykazano, że szybciej i taniej nieco będzie zainwestować w port w Radomiu, choć trzeba zbudować tam od nowa konieczną infrastrukturę. Autorzy opracowania udowadniali też, że dojazd do położonego o 107 km od Warszawy Radomia, będzie tylko nieco dłuższy (90 minut) niż do Modlina, leżącego 37 km od stolicy (czas – ok. 40 minut).

Mariusz Szpikowski: port Radom to tańsza i szybsza do uruchomienia inwestycja niż Modlin

Skąd różnice w raportach? Przedstawiciele portu, jak i autorzy raportu, tłumaczą, że w analizie Arup przyjęto m.in. wstępne deklaracje Ryanair o podwojeniu przez tego przewoźnika ruchu w aglomeracji warszawskiej, jako podstawy do analizy. Ich zdaniem popełniono błędy przy porównaniu „obszarów zasilania portów Modlin i Radom”, a także błędy w kalkulacji nakładów inwestycyjnych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (15)

  • Roxi, 2018-07-05 15:22:47

    Modlin to jakaś dziura za Warszawą, dojazd na lotnisko to jakaś masakra. Prawda jest taka że jak Radom ruszy, to Modlin padnie i tego się wszyscy najbardziej obawiają.
  • Tomek, 2018-07-05 12:36:11

    Uważam, że powinniśmy rozbudować Modlin, żeby Ryanair mógł tanio mieć swój hub w Polsce za nasze pieniądze. Równie dobrze mogliśmy dokładać kasę do OLT. :-)
  • Obserwator, 2018-07-05 10:29:31

    To dlaczego Modlin mając na uwadze swój rozwój przez tyle ostatnich lat nic nie poczynił w sprawie swojego rozwoju? Ryanair pękał w szwach na Modlinie i nic się nie działo z rozbudową

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.