Mszczonów chce skorzystać na Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Leżący 20 km od terenu, gdzie powstać ma Centralny Port Komunikacyjny, Mszczonów chce skorzystać na budowie nowego lotniska.
Mszczonów chce skorzystać na Centralnym Porcie Komunikacyjnym
Burmistrz Mszczonowa Grzegorz Kurek Burmistrz Mszczonowa dopuszcza możliwość, że wybór lokalizacji wciąż może się zmienić.

• Gmina Mszczonów była brana pod uwagę jako jedna z możliwych lokalizacji CPK.

• Ostatecznie wybrano Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim, w województwie mazowieckim.

• Burmistrz Mszczonowa dopuszcza możliwość, że wybór lokalizacji wciąż może się jednak zmienić. 

Kurek zauważył, że w okolicach planowanej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego są ziemie bardzo dobrej jakości.

- Grunty mają II i III klasę. Nikt rozsądny nie przeznaczy takiej ziemi na magazyny i tereny związane z logistyką. Na terenie gminy Mszczonów ziemie są słabsze, u nas można budować do woli. A dojazd zajmie kilkanaście minut, bo dzieli nas od przyszłego portu około 20 km - powiedział burmistrz tego miasta Grzegorz Kurek.

Burmistrz przypomniał, że gmina Mszczonów była brana pod uwagę jako jedna z możliwych lokalizacji CPK. Ostatecznie wybrano Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim, w województwie mazowieckim.

- Sytuacja może się jednak zmienić. Jeszcze zwykli ludzie muszą się wypowiedzieć na temat tej lokalizacji. A wokół Baranowa jest sporo dużych miast, czy to Żyrardów, Grodzisk Mazowiecki, Błonie. Ludzie stamtąd mogą protestować, co może bardzo opóźniać prace przy dokumentacji - powiedział.

Czytaj też: Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie: Wójt zadowolony, choć mocno zaskoczony

Przypomnijmy, że pełnomocnik ds. CPK Mikołaj Wild już wcześniej mówił, że Mszczonów odpadł z lokalizacji CPK, z kilku powodów.

- Przede wszystkim jest stosunkowo daleko położony od Warszawy, po drugie nie umożliwia posadowienia głównego węzła kolejowego Rzeczpospolitej, po trzecie operowanie na tym porcie w formule 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, 365 dni w roku byłoby dość utrudnione ze względów środowiskowych - mówił.

Inwestycja za 35 mld zł

We wtorek rząd rozpatrzy projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port "Solidarność" - Centralny Port Komunikacyjny (CPK) dla Rzeczypospolitej Polskiej. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł, jego budowa ma potrwać 10 lat.

27 kwietnia br. zostało wydane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. Został nim Mikołaj Wild.

Przyjęto w nim Koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego jako węzła transportowego, opartego na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym. Port +Solidarność+ powinien stanowić centrum udoskonalonego systemu transportu kolejowego.

W ubiegłym tygodniu Rada Ministrów na posiedzeniu wysłuchała informacji w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął Koncepcję na posiedzeniu w ubiegły czwartek.

Jak mówił w piątek (23 września) na konferencji prasowej Wild, prezentując dziennikarzom Koncepcję, pierwszy samolot odleci z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r. Przez najbliższe dwa lata mają trwać prace przygotowawcze do inwestycji. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł.

Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów - to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina wynosi 20 mln osób rocznie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE