PARTNER PORTALU
  • BGK

Na małopolskie tory wyjechały już wszystkie Impulsy

  • PAP/EM    24 lutego 2017 - 16:24
Na małopolskie tory wyjechały już wszystkie Impulsy

Samorząd małopolski, który posiada 44 pociągi, docelowo chce ich mieć ok. 60, aby nowoczesnym taborem obsłużyć wszystkie linie regionalne (fot. malopolska.pl)

• Województwo małopolskie odebrało w nowosądeckiej firmie Newag SA ostatni, trzynasty zamówiony elektryczny pociąg Impuls.
• Wszystkie składy skierowano na trasy kolei aglomeracyjnej. Wartość całego kontraktu wyniosła 304 mln zł brutto.




"Dzisiaj z wielkim sukcesem kończymy kontrakt podpisany z Newagiem niespełna rok temu. Wydawało się, że wybudowanie 13 pociągów w tak krótkim czasie to jest wielkie ryzyko, ale dobra współpraca doprowadziła do tego sukcesu" - powiedział marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa podczas uroczystości na Dworcu Głównym PKP w Krakowie.

Podkreślił, że producent pociągów to małopolska firma z siedzibą w Nowym Sączu. "Jesteśmy dumni, że Newag buduje również markę naszego województwa" - mówił Krupa.

Jak przypomniał marszałek, nowe Impulsy dostarczane były sukcesywnie od listopada ub.r. Pociągi obsługują trasy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej pomiędzy Krakowem, TarnowemNowym Sączem i Krynicą.

Według Ryszarda Rębilasa, prezesa samorządowego przewoźnika Koleje Małopolskie, w ciągu trzech miesięcy funkcjonowania tej linii przewieziono na niej 245 tys. pasażerów. W całym zeszłym roku KM obsłużyły 4,8 mln osób. "Te nowoczesne pojazdy spełniające oczekiwania pasażerów przyczyniają się do tego, że dynamicznie przybywa nam liczba pasażerów" - ocenił.

W myśl umowy Newag dostarczył 13 pojazdów Impuls (składy 4-członowe oraz 5-członowe), a także zapewnia obsługę gwarancyjną, serwis i utrzymanie.

Pociągi są wyposażone m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, internet i gniazdka elektryczne, stojaki na rowery, automaty biletowe oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i rodziców z małymi dziećmi (np. przewijaki).

4-członowe Impulsy mieszczą 200 pasażerów na miejscach siedzących, a 5-członowe mogą przewozić 250 osób na miejscach siedzących. Ich prędkość eksploatacyjna wynosi 160 km/h.

Na zakup taboru przewidziano unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w wysokości 42 mln euro. Wkład własny pokryto z budżetu województwa oraz funduszu kolejowego.

Obecnie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej działają trzy linie: SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny - Kraków Lotnisko, SKA2 Kraków Główny - Miechów/Sędziszów oraz SKA3 Kraków - Tarnów i Tarnów - Nowy Sącz - Piwniczna/Krynica. Obsługują je dwie spółki: samorządowa Koleje Małopolskie oraz Przewozy Regionalne. W planach są kolejne linie aglomeracyjne, w tym z Krakowa do Skawiny, a później wydłużenie jej w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia.

Według zapowiedzi Krupy, samorząd małopolski, który posiada 44 pociągi, docelowo chce ich mieć ok. 60, aby nowoczesnym taborem obsłużyć wszystkie linie regionalne. W związku z tym - mówił marszałek - na lata 2018 i 2019 planowano zakup około 15 nowych pociągów, ale po styczniowej zmianie zasad dofinansowania zakupu taboru z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko będą mogły być kupione jedynie cztery.

"Nasze plany oparte były na dotychczasowych zasadach dofinansowania kupna pociągów z PO Infrastruktura i Środowisko, gdzie dofinansowanie unijne wynosiło 85 proc. Tymczasem na początku stycznia dowiedzieliśmy się, że Ministerstwo Rozwoju zmieniło zasady gry i dofinansowanie wynosi obecnie tylko 50 proc." - wyjaśnił Krupa.

Ocenił on, że wprowadzona zmiana "to pewien element walki rządu ze spółkami regionalnymi". "Rząd w tej chwili stawia na spółkę centralną, na przewozy Regionalne, która w jakim stanie jest, to wszyscy wiemy" - zaznaczył marszałek małopolski.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.