Na moście betonują i zbroją

Dzięki sprzyjającej pogodzie nie słabnie tempo prac na budowie drugiego mostu w Toruniu. Na placu, gdzie wykonywane są prace związane ze scalaniem łuków przyszłej przeprawy, trwało spawanie styku środkowego łuku północnego.
Na moście betonują i zbroją

Przygotowywano także pontony do najbardziej spektakularnej akcji inwestycji - montażu łuków na podporach. Będą to najdłuższe przęsła mostu łukowego w Polsce. Każde z nich będzie miało po 270 m długości i 50 m wysokości (mierzonej od najwyższego punktu łuku do poziomu góry fundamentu podpory).

Na potrzeby realizacji toruńskiej inwestycji zespół specjalistów opracował innowacyjny sposób montażu przęseł. Gotowe łuki mostu o łącznej masie ok. 5,5 tys. ton zostaną zwodowane przy użyciu holowników, następnie przetransportowane i wbudowane w miejsce docelowe na podpory stałe.

W Polsce elementy o podobnych gabarytach i tonażu nie były nigdy wcześniej montowane. Termin montażu uzależniony jest od odpowiedniego poziomu wody w Wiśle oraz stabilnej bezwietrznej pogody.

Na lewo- i prawobrzeżnej części placu budowy trwało szalowanie, betonowanie i zbrojenie płyty pomostu umieszczonego na wybudowanych wcześniej podporach estakady. Z kolei na estakadzie umieszczonej w ciągu ul. Żółkiewskiego montowano wanty na stojącym tam pylonie.

Ponadto montowano stalową konstrukcję pomostu oraz rdzenie kolejnej podpory pylonowej. Nie ustawały także prace w tunelu, gdzie zdejmowano szalunki stropowe oraz układano beton ochronny na tzw. płytach przejściowych.

Jak przypomina toruński magistrat, do posadowienia podpór samego mostu zostało wbitych w grunt łącznie 1,5 tys. pali prefabrykowanych o wymiarach 40x40 cm. Kolejne 2,5 tys. pali potrzebnych było do ustabilizowania pozostałych obiektów inżynierskich, w tym podpór estakad nad terenami zalewowymi.

Estakady lewobrzeżne opierają się na 18, a prawobrzeżne na 12 podporach. Do wykonania mostu i pozostałych obiektów inżynierskich na trasie wykorzystano dotychczas 14 tys. ton konstrukcji stalowej, 6,7 tys. ton stali zbrojeniowej i 51,8 tys. m3 betonu konstrukcyjnego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Gratuluję kierownikowi budowy, tak dalej trzymaj Jacek !!!!!!!!!!!!!!!!!

kolega, 2013-01-07 15:48:20 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE