Na toruński most poczekamy do grudnia

Miejski Zarząd Dróg w Toruniu oraz konsorcjum firm Strabag sp. z o.o. i Strabag AG podpisały w czwartek aneks do umowy, przewidujący wydłużenie czasu budowy mostu drogowego przez Wisłę. Inwestycja, zamiast 4 lipca, ma być gotowa 1 grudnia.
Na toruński most poczekamy do grudnia

Z wnioskiem o przesunięcie terminu zakończenia inwestycji wystąpił generalny wykonawca - konsorcjum Strabag sp. z o.o. (lider) i Strabag AG (partner). Jako powody utrudniające prowadzenie prac wskazano niesprzyjające warunki atmosferyczne, m.in. niski stan Wisły.

Wniosek zaakceptował Miejski Zarząd Dróg, a pozytywną opinię wyraziło też Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które jest stroną umowy na dofinansowanie projektu ze środków UE.

Wykonawca zadeklarował w pierwotnym terminie zakończenia inwestycji częściowe przekazanie do użytku pl. Daszyńskiego oraz fragmentu Trasy Mostowej od ul. Łódzkiej do Rypińskiej.

Jak poinformowała rzeczniczka Miejskiego Zarządu Dróg Agnieszka Kobus-Pęńsko, obecnie trwają konsultacje z wykonawcą w sprawie szczegółów technicznych związanych z możliwością wcześniejszego użytkowania odcinków, na których roboty zostaną zakończone. Dotyczy to przede wszystkim organizacji ruchu, m.in. oznakowania, sygnalizacji świetlnej.

"Wiąże się to jednak z koniecznością uzyskania decyzji na ich użytkowanie. Zostanie to poprzedzone kontrolą inspektorów nadzoru budowlanego z Bydgoszczy. Dopiero po jej przeprowadzeniu i pozytywnym odbiorze robót, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wyda stosowną decyzję administracyjną, która - po uprawomocnieniu - pozwoli na użytkowanie wykonanych wcześniej etapów robót" - podkreśliła Kobus-Pęńsko.

Budowa mostu w Toruniu rozpoczęła się w listopadzie 2010 r. i zgodnie z haromonogramem miała zakończyć się 4 lipca 2013 r. Wartość całego projektu wynosi 753 mln zł, a miasto ma zagwarantowane 327 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Stalowy most będzie miał dwa przęsła łukowe po 270 m długości każde, wsparte na jednej podporze centralnej w rzece. Długość całej trasy wraz z dojazdami wyniesie 4,1 km. Przeprawa o szerokości 30 m będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.

Będzie to drugi most drogowy w Toruniu. Dotychczasowa przeprawa pochodzi z początku XX w. Pierwotnie została wzniesiona przez Prusaków w latach 1907-1910 w Opaleniu (obecnie woj. pomorskie). Po pierwszej wojnie światowej most znalazł się na terytorium Polski, tuż przy granicy z Niemcami. Rozebrano go w latach 1928-29 i w częściach przeniesiono do Torunia. Most, po dobudowaniu trzech przęseł, oddano do użytku w 1932 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.