Najpierw górka, potem dół w kolejowych inwestycjach na tory

  • PAP/wnp.pl
  • 03-12-2014
  • drukuj
W 2015 r. nakłady inwestycyjne jeszcze wzrosną, ale rok później prace na torach spowolnią.
Najpierw górka, potem dół w kolejowych inwestycjach na tory
fot.PTWP

Jak donosi "Rzeczpospolita", w tym roku kolej wydała na remonty i modernizację torów już około 6 mld zł. W samym grudniu zarządzająca infrastrukturą kolejowa spółka chce wyłożyć kolejny miliard. Będzie to więc rekordowy rok pod względem wydatków, zwłaszcza że do inwestycji trzeba doliczyć ok. 2 mld zł wydawane na utrzymanie istniejącej sieci.

Znacząca część sum wyłożonych przez PKP PLK pochodzi z funduszy unijnych. Do końca października spółka wydała z nich ok. 4 mld zł. Rok 2015 ma przynieść kolejny wzrost w wydatkach inwestycyjnych w budowę i modernizację torów. Mają one wynieść ok. 9 mld zł.

Według Jakuba Majewskiego, szefa fundacji ProKolej, utrzymanie dotychczasowego tempa w roku 2016 jest bardzo mało prawdopodobne.

- Obecny wzrost inwestycji to nie jest stały trend, lecz rezultat wyścigu z czasem, by wykorzystać fundusze - uważa.

Jego zdaniem w 2016 r. może być realizacyjny dołek, a pracę nabiorą tempa dopiero w kolejnych latach, gdy rozkręci się realizacja przetargów z nowej perspektywy.

Obawy takie podzielał również prezes ZUE, według którego rynkowi wykonawstwa inwestycji infrastrukturalnych na kolei grozi czasowa luka, z wytraceniem potencjału lub stratami.

- Wbrew obietnicom PKP PLK, na jesieni nie pojawiły się żadne istotne nowe przetargi - mówi Wiesław Nowak, prezes zarządu ZUE SA Kraków.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE