• PARTNERZY PORTALU

Najważniejsze inwestycje na Pomorzu: tunel, most, drogi

Oddanie do użytku tunelu pod Martwą Wisłą, rozpoczęcie budowy mostu na Wyspę Sobieszewską oraz budowa "siódemki" na odcinku Gdańsk-Elbląg i obwodnicy Kościerzyny - to najważniejsze inwestycje w Pomorskiem w 2016 r.
Najważniejsze inwestycje na Pomorzu: tunel, most, drogi
W 2016 r. do wykonania pozostało "okablowanie, podłączenie urządzeń, testy i odbiory" (fot. Artur Andrzej (Own work) [CC BY-SA 4.0)

Ponad kilometrowy tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku ma być oddany do użytku pod koniec kwietnia, z ponad rocznym opóźnieniem. Do 21 kwietnia 2016 r. wykonawca ma uzyskać pozwolenie na eksploatację tunelu - podała miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, nadzorująca inwestycję.

W 2016 r. do wykonania pozostało "okablowanie, podłączenie urządzeń, testy i odbiory". Wszystkie instalacje m.in. przeciwpożarowe, oddymiania, napowietrzania, odwadniania i zarządzania ruchem będą musiały być odebrane i otrzymać pozwolenie na eksploatację.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ocenił, że dzięki temu połączeniu port morski w Gdańsku uzyska dodatkowe atuty w konkurencyjnej gospodarce morskiej w Europie. "Tunel jest ważny dla wszystkich, którzy wjeżdżają do Gdańska od strony Warszawy, Łodzi i Kaliningradu" - dodał. Zakłada się, że dzięki przeprawie uda się m.in. wyeliminować ruch samochodów ciężarowych ze śródmieścia.

Tunel pod Martwą Wisłą o całkowitej długości 1377,5 metra złożony jest z dwóch równoległych wydrążonych dróg. W każdej z nitek tunelu powstała jezdnia z dwoma pasami ruchu i poboczem.

Przeprawa stanowi czwarty, ostatni odcinek Trasy Słowackiego - jednej z głównych arterii w mieście. Trasa łączy port lotniczy z portem morskim oraz z obwodnicami Gdańska i autostradą A1. Tunel pod Martwą Wisłą jest pierwszym wykonanym w Polsce pod wodą metodą TBM (Tunnel Boring Machine), za pomocą gigantycznego "kreta".

Z Martwą Wisłą związana jest też druga ważna dla regionu inwestycja, czyli budowa mostu zwodzonego na Wyspę Sobieszewską. Na ten cel w budżecie Gdańska na przyszły rok zarezerwowano 17 mln zł. Budowa mostu jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020.

Obecnie ląd stały (teren należy do gminy Pruszcz Gdański) z Wyspą Sobieszewską (dzielnica Gdańska) łączy most pontonowy na Martwej Wiśle w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501. Na przeprawie, która często jest zamykana (głównie z powodu podwyższonego lub obniżonego poziomu wody), obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/godz. O konieczności budowy nowej przeprawy mówi się od lat, ale miasto nie miało pieniędzy na inwestycję. Koszt budowy szacuje się na ok. 80 mln zł.

Adamowicz powiedział PAP, że w 2016 r. będzie rozpisany przetarg na projekt i budowę mostu oraz będą wykupione tereny niezbędne przy budowie. Podał, że most powinien być gotowy przed 2018 r.

Ocenia się, że budowa mostu wpłynie nie tylko na podniesienie jakości życia mieszkańców, ale pozwoli na lepsze wykorzystanie i podwyższenie potencjału turystycznego Wyspy Sobieszewskiej, znanej m.in. z wyjątkowych plaż.

Droga S7

Do rozwoju regionu może przyczynić się budowa trasy S7 między Południową Obwodnicą Gdańska a Elblągiem. Budowa ok. 40 km części trasy (podzielonej na dwa odcinki) łączącej aglomeracje: gdańską, warszawską i krakowską ma kosztować ponad 3,2 mld zł i ma się zakończyć jesienią 2018 r.

Rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA Piotr Michalski podał, że w 2016 r. na obu odcinkach prace będą koncentrowały się przede wszystkim na wzmocnieniach gruntów. Ma to trwać do lipca 2017 r. Droga ekspresowa powstaje na trudnym terenie Żuław; m.in. konieczna będzie wymiana podłoża, wbicie pali kilkanaście metrów w głąb ziemi. "Dopiero po takim wzmocnieniu można rozpocząć budowę konstrukcji drogi czy obiektów inżynierskich" - tłumaczył Michalski. Ma powstać kilkadziesiąt obiektów inżynierskich, m.in. dwa nowe, prawie kilometrowe mosty przez Wisłę.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE