Największe inwestycje infrastrukturalne są na Mazowszu

Mazowsze jest województwem największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce - mówił w środę wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski. Do 2020 r. będziemy mieć 2,5 km dróg ekspresowych, a wartość inwestycji kolejowych PKP PLK do 2015 r. ma wynieść ok. 10 mld zł.
Największe inwestycje infrastrukturalne są na Mazowszu
Kozłowski ocenił na konferencji prasowej, że od ponad 6 lat bardzo wyraźnie widać rozwój infrastruktury kolejowej i drogowej na Mazowszu. Jak mówił Mazowiecki Urząd Wojewódzki odpowiada za decyzje pozwalające na realizację takich przedsięwzięć, w tym lokalizacyjne czy pozwolenia na budowę. "Prowadzimy też procedury związane z pozyskaniem terenu niezbędnego do realizacji inwestycji oraz wywłaszczeniowe" - wyjaśnił.

Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie Łukasz Lendner zapowiedział, że do 2020 roku sieć dróg ekspresowych będzie się zwiększać. "Obecnie mamy 2,3 tys. km dróg ekspresowych na Mazowszu. W 2008 roku było to 2,1 tys. Liczymy, że w 2020 roku sieć dróg powinna się rozbudować do 2,5 tys. km" - powiedział. Podkreślił, że kluczową inwestycją jest tzw. ring warszawski.

"Ta inwestycja jest już wykonana w 40 proc. Prace projektowe są zaawansowane na całym odcinku. Cała obwodnica (Warszawy) będzie mierzyła 77 km i kosztowała około 15 mld zł. Mamy plan, by do 2020 roku powstał ring warszawski" - powiedział.

Lendner przypomniał, że w 2013 r. wyremontowano i przebudowano 138 km dróg za 77 mln zł. W tym roku Dyrekcja chce wyremontować 200 km dróg. W 2014 r. na poprawę bezpieczeństwa dróg na Mazowszu trafi 15 mln zł, tyle samo, co rok wcześniej. Chodzi m.in. o odnowienie oznakowania czy aktualizację ograniczeń prędkości.

Dyrektor GDDKiA zapowiedział, że obecnie w procedurze przetargowej jest w sumie 275 km odcinków dróg, a wartość tych inwestycji opiewa na kwotę 18 mld zł.

O inwestycjach w drogi wojewódzkie mówił z kolei wicemarszałek województwa mazowieckiego Krzysztof Strzałkowski. W tym roku na ten cel ma trafić ponad 241 mln zł, z czego ponad 162 mln zł będą stanowić środki z regionalnego programu operacyjnego województwa mazowieckiego. Na remonty ma być przeznaczone natomiast ponad 26 mln zł, a na wykup gruntów niemal 16 mln zł.

Wśród największych przedsięwzięć przewidzianych na 2014 r. Strzałkowski wymienił m.in. przebudowę w Zielonce drogi wojewódzkiej 631, biegnącej przez Rembertów w kierunku Nowego Dworu Mazowieckiego (o wartości ponad 45 mln zł), przebudowę drogi wojewódzkiej 728 na odcinku Grójec-Mogielnica (ponad 65 mln zł), budowę obwodnicy Nowego Miasta nad Pilicą (ponad 7,7 mln zł) czy mostu na rzece Czarna w powiecie wołomińskim (8,5 mln zł). Przygotowane są też dokumenty przetargowe w sprawie budowy drogi wojewódzkiej 627 Małkinia-Kosów Lacki (70 mln zł).

Wartość inwestycji kolejowych realizowanych na Mazowszu przez PKP PLK do 2015 roku ma wynieść ok. 10 mld zł. Członek zarządu PKP PLK Wojciech Folejewski poinformował, że są one finansowane z funduszy unijnych w ramach programu "Infrastruktura i Środowisko". Jak mówił, chodzi m.in. o modernizację linii kolejowych Warszawa Zachodnia-Skierniewice, Warszawa Okęcie-Radom czy Warszawa-Gdynia. Dodał, że sieć kolejowa na Mazowszu stanowi prawie 1700 km, z czego duża część jest objęta planami inwestycyjnymi.

PKP PLK prowadzi też zaawansowane prace na trasie z Włoszczowy do Opola. Mają one m.in. zapewnić, prawdopodobnie już pod koniec tego roku, sprawniejszy przejazd z Warszawy do Wrocławia w czasie krótszym niż cztery godziny.

Folejewski powiedział, że liczy na cierpliwość ze strony pasażerów, bo jak podkreślił, prowadzenie inwestycji kolejowych, wymaga utrudnień w ruchu i wydłuża czas przejazdu pociągów.

Priorytetami PKP PLK jest zapewnienie jak najszybszego połączenia kolejowego między Warszawą a głównymi miastami w Polsce, a także tranzytu przez Polskę pomiędzy Europą Zachodnią i krajami nadbałtyckimi.
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.