Nie będzie linii do bydgoskiego lotniska

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zrezygnował z planów budowy linii kolejowej, łączącej lotnisko w Bydgoszczy z centrum miasta, bo byłaby ona nieopłacalna.
Nie będzie linii do bydgoskiego lotniska
Zaoszczędzone pieniądze zostaną wydane na modernizację starych wiaduktów i na nowe przystanki.

„Ministerstwo Transportu zaakceptowało zaproponowane przez nas zmiany w projekcie szybkiej kolei metropolitalnej Bydgoszcz (zabierz głos/oceń prezydenta) – Toruń (zabierz głos/oceń prezydenta) BiT City, polegające m.in. na dołożeniu nowych inwestycji. Dzięki temu rozbudowany zostanie Węzeł Zachodni w Bydgoszczy, powstaną nowe przystanki kolejowe i przebudowany zostanie wiadukt w Cierpicach, w gminie Wielka Nieszawka” – poinformowała Beata Krzemińska, rzeczniczka marszałka województwa kujawsko-pomorskiego.

Nowe inwestycje w BiT City to skutek odłożenia na przyszłość budowy linii kolejowej, która miała połączyć stację Bydgoszcz Główna z Portem Lotniczym Bydgoszcz.

„Rezygnujemy z niej na razie, bo strumień podróżujących byłby obecnie zbyt mały. Zaoszczędzone w ten sposób 60 milionów złotych przeznaczamy na cztery przedsięwzięcia, będące w znacznej części de facto pierwszym etapem budowy linii na lotnisko, a do sprawy pociągu na lotnisko wrócimy w ramach nowej europejskiej perspektywy finansowanej 2014-20” – zaznaczył marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, Piotr Całbecki (zabierz głos/oceń marszałka województwa).

Największe z planowanych przedsięwzięć, to rozbudowa Węzła Zachodniego w Bydgoszczy, gdzie w miejscu starego wiaduktu kolejowego powstanie nowy, nowoczesny i szerszy. Obecny wiadukt pochodzi z XIX wieku, jest zbyt niski jak na współczesne standardy, a dodatkowo zwężony przez nieużywany od lat przejazd dla dawnej kolei wąskotorowej.

„Była to jedna z dwóch inwestycji, której dofinansowanie zaproponowaliśmy Bydgoszczy w związku z uwolnieniem środków, przeznaczonych początkowo na linię do portu lotniczego. Drugą był zakup taboru tramwajowego, ale władze miasta wybrały rozbudowę węzła i to ten projekt będzie realizowany” – dodał marszałek.

Za resztę pieniędzy, niewykorzystanych na budowę linii na lotnisko, powstaną przystanki kolejowe Bydgoszcz Błonie i Trzciniec w podbydgoskiej gminie Białe Błota oraz przebudowany zostanie wiadukt w podtoruńskich Cierpicach, gdzie także planowana jest budowa stacji kolejowej.

Ministerstwo Transportu zgodziło się, by od 1 stycznia cały projekt BiT City został podzielony na pięć oddzielnych segmentów, nadzorowanych przez różne jednostki. Poszczególne segmenty to: zakup taboru dla BiT City, system biletu metropolitalnego, budowa linii tramwajowej do bydgoskiej dzielnicy Fordon, budowa wiaduktów i przystanków dla BiT City oraz integracja transportu miejskiego w Toruniu.

„Wkrótce rusza realizacja innej ważnej inwestycji, bez której BiT City byłby szybką koleją tylko w założeniu – rewitalizacja linii kolejowej nr 18 między Bydgoszczą i Toruniem, która umożliwi pokonywanie tego dystansu w przyzwoitym czasie. Dzięki skutecznemu lobbingowi samorządowych władz województwa projekt jest już na liście kluczowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a administrująca torami kolejowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiada ogłoszenie jeszcze w grudniu przetargu na wykonanie robót” – zaznaczyła Krzemińska.

Wartość wszystkich projektów związanych z BiT City to 1,2 mld złotych. Wsparcie z funduszy unijnych wynosi blisko 713 milionów złotych i jest to maksimum tego, co można było uzyskać z tego źródła.
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.