PARTNER PORTALU
  • BGK

Nie chcą ruchu jednokierunkowego wokół Plant w Krakowie

  • PAP    8 maja 2013 - 19:57
Nie chcą ruchu jednokierunkowego wokół Plant w Krakowie

Krakowscy radni są przeciwni wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego w centrum miasta, wokół Plant. Ich zdaniem taka zmiana utrudni funkcjonowanie przedsiębiorcom i nie zmniejszy zanieczyszczenia powietrza na Starym Mieście.




Projekt władz miasta zakłada, że ruch wokół krakowskich Plant będzie się odbywał w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara po zewnętrznym pasie drogowym. Pas bliżej Plant zostałby zamieniony na ścieżkę rowerową.

By jeszcze ograniczyć ruch w ścisłym centrum, zwłaszcza tranzytowy między dzielnicami, wprowadzone byłyby nakazy skrętu w prawo np. z ulicy Westerplatte można byłoby skręcić wyłącznie w ul. Lubicz, a z ul. św. Gertrudy tylko w ul. Starowiślną.

"Propozycja urzędników utrudni funkcjonowanie przedsiębiorcom, będzie mniejsza dostępność do lokali usługowych i do firm w centrum Krakowa, a jest tu prawie 100 tys. miejsc pracy, do których ludzie muszą jakoś dojechać. Utrudni to też życie mieszkańcom Starego Miasta, którzy będą musieli pokonywać codziennie znacznie dłuższe trasy" - powiedział radny PO Grzegorz Stawowy.

"Uważamy, że zmiany natężenia ruchu w Śródmieściu są potrzebne, ale powinny mieć charakter ewolucyjny. Przedstawiona propozycja jest nieprzemyślana i wbrew działaniom, które podjęto w centrum już wcześniej, by zmniejszyć ruch" - dodał.

Radny Wojciech Wojtowicz (PO) przypomniał, że od 1 lutego 2014 r. zacznie w Krakowie obowiązywać znacznie szersza niż obecnie strefa płatnego parkowania, obejmująca obszary Grzegórzek, Podgórza i Krowodrzy.

"W tej nowej strefie będzie od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy samochodów mniej, jeżeli tak, mniej samochodów będzie też w ścisłym centrum. Powinniśmy poczekać, wykonać badania i sprawdzić, czy nadal potrzebna jest zmiana organizacji ruchu wokół Plant" - mówił Wojtowicz.

Dodał, że przeciwko projektowi władz Krakowa przemawia też to, że w centrum Krakowa znajdują się ważne instytucje publiczne: Urząd Wojewódzki, Urząd Marszałkowski, dworzec główny, uczelnie i szpitale, do których ludzie muszą dotrzeć, zwłaszcza w godzinach szczytu.

Według radnych trudno też mówić, że będzie czystsze powietrze, bo kierowcy krążąc wokół Plant po bocznych ulicach wytworzą spaliny, które wiatr i tak przeniesie do centrum.

W środę radni przyjęli uchwałę, w której zwracają się do prezydenta o wykonanie profesjonalnych badań natężenia ruchu drogowego i pieszego po rozszerzeniu w 2014 r. strefy płatnego parkowania, ewentualne zaproponowanie nowego projektu zmiany organizacji ruchu w Śródmieściu i jego skonsultowanie z mieszkańcami.

Według władz Krakowa wprowadzenie ruchu jednokierunkowego wokół Plant spowoduje zmniejszenie liczby samochodów poruszających się wokół tzw. pierwszej obwodnicy o blisko połowę i przeniesienie ruchu między dzielnicami na drugą obwodnicę, bez znaczącego zwiększenia korków w tym rejonie. W kwietniu projekt konsultowano z różnymi środowiskami m.in. z radnymi dzielnicowymi, taksówkarzami, dostawcami towarów do sklepów i firm w centrum, branżą turystyczną, rowerzystami i z mieszkańcami.

Wprowadzenie zmian w organizacji ruchu nie wymaga uchwały Rady Miasta Krakowa. "Będziemy się zastanawiali nad modyfikacją przedstawionej propozycji, tak by uwzględniała ona interesy mieszkańców, a jednocześnie doprowadziła do zmniejszenia ruchu, zwłaszcza tranzytowego przez centrum miasta" - powiedział PAP Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.

Pierwsze istotne zmiany organizacji ruchu w centrum Krakowa nastąpiły w latach 50. ubiegłego wieku, gdy ruch tramwajowy został przeniesiony z Rynku Głównego na I obwodnicę. W 1979 r. wyłączono Rynek Główny i przylegające do niego ulice z ogólnodostępnego ruchu samochodowego. Natomiast w 1988 r. wprowadzone zostały w centrum trzy strefy ruchu: A - ruchu pieszego, B - ograniczonego ruchu, C - ograniczonego parkowania.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.