Niewybuchy utrudniają modernizację toru wodnego

Ponad 10 tys. niewybuchów wydobyto podczas trwającej modernizacji toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Inwestycja o wartości ok. 298 mln zł ma zapewnić bezpieczną żeglugę do portów morskich Pomorza Zachodniego.
Niewybuchy utrudniają modernizację toru wodnego

Drugi etap modernizacji toru wodnego ma wyeliminować zagrożenia powodziowe, poprawić zarządzanie ruchem statków i podnieść poziom ochrony środowiska morskiego. Prace budowlane rozpoczęły się w lutym br., a zakończenie planowane jest w czerwcu 2015 r.

Przedstawiciel wykonawcy kontraktu, Piotr Bander z firmy Energopol Szczecin mówił we wtorek na konferencji prasowej w Szczecinie, że prace utrudnia nadzwyczajna liczba niewybuchów. Wydobyto już ponad 10 tys. sztuk niewybuchów, pochodzących w większości z czasów drugiej wojny światowej, m.in. bomby lotnicze, bomby głębinowe, pociski artyleryjskie czy miny morskie i rzeczne.

Podwodne prace saperskie poprzedzają wejście sprzętu na dany odcinek budowy. Po wykryciu materiałów wybuchowych teren jest oczyszczany we współpracy z Marynarką Wojenną. Podwodne prace saperskie wykonane zostały już na odcinku o łącznej długości blisko 7 tys. metrów.

Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę umocnień brzegowych po wschodniej i zachodniej stronie toru wodnego na długości około 8 km; w tym około 4 km w Kanale Mieleńskim i około 4 km w północnej części Kanału Piastowskiego.

Roboty budowlane prowadzone są przy czynnym torze wodnym, po którym poruszają się statki. Sprzęt zgromadzono na obu kanałach w kilku stanowiskach. Równolegle trwa tam oczyszczanie dna, przygotowanie dna i skarp umocnień brzegowych oraz układanie tzw. narzutu kamiennego. Jak mówił Bander, wbudowano już 70 tys. ton kamieni.

Elżbieta Buszyńska, kierownik zespołu ds. inwestycji unijnych Urzędu Morskiego w Szczecinie powiedziała, że najważniejszym celem modernizacji jest zapewnienie gotowości technicznej toru wodnego do jego pogłębienia do głębokości 12,5 metra.

Jak mówiła Buszyńska, trzeci etap modernizacji jest w tej chwili bardzo intensywnie przygotowywany. Ze środków z perspektywy finansowej lat 2007-2013 wykonane zostaną prace przygotowawcze, polegające na sporządzeniu dokumentacji środowiskowej, studium wykonalności, będą też wykonane badania modelowe - powiedziała. Jej zdaniem, są bardzo duże szanse na dofinansowanie projektu jeszcze z obecnej perspektywy.

"Zasadnicza część, czyli roboty budowlane związane z pogłębieniem toru wodnego do 12,5 metra planowane są w nowej perspektywie finansowej 2014-2020" - mówiła Buszyńska. "Tutaj są także bardzo duże szanse na uwzględnienie tego projektu, ponieważ znalazł się on w sposób bardzo wyraźnie wskazany w dokumentacji implementacyjnej, która w tej chwili jest na etapie konsultacji społecznych" - dodała Buszyńska.

Według opublikowanej wcześniej analizy szczecińskich naukowców, dzięki pogłębieniu toru wodnego większa będzie dostępność szczecińskiego portu dla dużych statków o nośności do 40 tys. ton oraz kontenerowców o nośności do 35 tys. ton.

Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm: Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych.

Pierwszy etap modernizacji, zrealizowany w latach 2000-2004, obejmował budowę nowych falochronów przy wyjściu z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych. Inwestycja kosztowała 142 mln zł.

Tor wodny Świnoujście-Szczecin ma długość 67 km. Powstał pod koniec XIX w. Jego minimalna dopuszczalna techniczna głębokość to 10,5 m. Pozwala ona na zawijanie do portu w Szczecinie statków morskich o maksymalnym zanurzeniu do 9,15 m i długości 215 m.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE