NIK: Przebieg Euro 2012 może być zagrożony

  • AW/nik.gov.pl
  • 07-06-2011
  • drukuj
Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli, w przygotowaniach do EURO 2012 nastąpił postęp. Jednak skala opóźnień, zarzuconych przedsięwzięć oraz źle wykonanych inwestycji jest na tyle duża, że może to zagrażać prawidłowemu przebiegowi imprezy.
NIK: Przebieg Euro 2012 może być zagrożony

Kontrola NIK wykazała, że stadiony na których mają być rozgrywane mistrzostwa będą gotowe do przeprowadzenia EURO 2012, choć na niektórych obiektach wystąpiły problemy z przestrzeganiem prawa budowlanego (Poznań), a gdzie indziej zagrożone są terminy oddania do użytku (Warszawa, Gdańsk). Poprawnie przebiega modernizacja i rozbudowa portów lotniczych, choć w niektórych wypadkach przesunięto terminy oddania do użytku. Najbardziej znaczące opóźnienie w stosunku do harmonogramu ma miejsce przy rozbudowie Portu Lotniczego w Poznaniu.

Czytaj też: Prokuratura zbada budowę stadionu

NIK stwierdza, że największe zaniedbania występują w dziedzinie modernizacji infrastruktury drogowej, zarówno w zakresie przedstawionym przez polskie władze UEFA w ofercie z 2006 r. oraz 2007 r., jak też zakładane w kolejnych latach przygotowań. Do sygnalizowanych w poprzednich raportach NIK (z 2009 i 2010 roku) problemów z budową dróg dołączyły kolejne. Nie uda się przed mistrzostwami oddać do użytku następnych 14 odcinków dróg o łącznej długości 403,9 km, m.in. siedmiu odcinków autostrad, określonych jako kluczowe, o łącznej długości 318,9 km (pięć na autostradzie A1 i dwa na autostradzie A4), i siedmiu odcinków dróg ekspresowych o łącznej długości 85 km, uznanych za ważne (jeden odcinek na drodze ekspresowej S2, dwa odcinki na drodze ekspresowej S8/S7, jeden odcinek na zachodniej obwodnicy Poznania w ciągu S11 i S5 oraz trzy odcinki na drodze ekspresowej S5). Do czasu rozpoczęcia EURO 2012 nie zostaną także oddane do użytkowania trzy odcinki na autostradzie A18 oraz sześć odcinków na drodze ekspresowej S5.  Zagrożone nie oddaniem do użytku przed mistrzostwami są też dwa odcinki na autostradzie A2 o łącznej długości 50 km.

Z uwagi na brak możliwości ukończenia przed EURO 2012 budowy dróg ekspresowych S8 i S5, kluczowych dla połączeń między Warszawą i Wrocławiem oraz Gdańskiem i Poznaniem, konieczne może być wdrożenie przygotowanego przez PKP PLK S.A. programu rewitalizacji połączeń kolejowych między miastami-gospodarzami.

Jednak i w tej dziedzinie problemy mogą dotknąć kibiców, którzy zechcą korzystać z połączeń kolejowych. NIK zwraca uwagę na ograniczanie przez PKP PLK S.A. kilku ważnych inwestycji. Spółka nie zapewniła środków finansowych na modernizację stacji Warszawa Wschodnia i części zachodniej stacji Poznań Główny na linii E20. Z kolei PKP S.A. ma opóźnienia w budowie dworców kolejowych Poznań Główny i Warszawa Zachodnia oraz przebudowie dworców Warszawa Wschodnia i Warszawa Stadion. Na stacji Warszawa Zachodnia do końca 2010 r. nie rozpoczęto prac rozbiórkowych i remontowych. Tymczasem jej lokalizacja jest znacząca dla obsługi ruchu pasażerskiego w węźle warszawskim - to początkowa i końcowa stacja dla pociągów na kierunku wschodnim i północnym, a także miejsce przesiadek z transportu autobusowego, zarówno międzynarodowego, jak i krajowego.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Mam nadzieję, że jak narodowy postwanie to nie będzie bazaru na nim. 15 tys. na Legii w meczu Polska Argentyna pokazuje co może czekac stadiony w Wawie po Euro 2012

wolak, 2011-06-07 14:00:00 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE