PARTNER PORTALU
  • BGK

NIK: Remonty i inwestycje drogowe mocno kuleją. Także przez samorządowe spółki

  • AW    28 marca 2017 - 09:45
NIK: Remonty i inwestycje drogowe mocno kuleją. Także przez samorządowe spółki
Do najważniejszych problemów drogowych w Polsce prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski zalicza m.in. zły stan odcinków dróg krajowych (fot.wikipedia.org/Autosanh9)

- Sprawna i nowoczesna infrastruktura transportowa jest podstawą zarówno rozwoju gospodarczego, jak i podnoszenia poziomu życia mieszkańców – twierdzi prezes NIK, Krzysztof Kwiatkowski




• Najwyższa Izba Kontroli przeprowadzała w ostatnich latach szereg kontroli dotyczących inwestycji drogowych i kolejowych.

• Wnioski pokontrolne wskazują, że częste zmiany nakładów finansowych na inwestycje oraz brak stabilnych koncepcji programowych nie sprzyjały rozbudowie infrastruktury drogowej.

• Jeśli chodzi o finansowanie inwestycji, dobrze wypada PPP (o ile samorząd korzysta z pomocy profesjonalisty). Z z kolei zadania prowadzone przez powołane spółki zwykle były przesadzone w kosztach.

Do najważniejszych problemów drogowych w Polsce prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski zalicza m.in. zły stan odcinków dróg krajowych, szczególnie w miastach na prawach powiatów, stan techniczny nawierzchni, przebieg ruchu przez tereny zabudowane, zbyt małą liczbę przepraw przez największe rzeki.

Kuleją remonty i utrzymanie dróg

Raporty NIK, m.in. „Działania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na rzecz zapewnienia odpowiedniej jakości robót drogowych”, wskazują także, że stan techniczny dróg ulega pogorszeniu ze względu na niską jakość wykonywanych robót, a także zbyt niską w stosunku do potrzeb ilość środków finansowych przeznaczanych corocznie na utrzymanie dróg.

Krzysztof Kwiatkowski podkreśla także, że źle wygląda sytuacja z przeprowadzaniem niezbędnych remontów.

- Często brakuje po prostu rzetelnego planowania zarówno sieci drogowej jak i finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, czyli podstawowych dokumentów, niezbędnych w celu zapewnienia źródeł finansowania. Sporządzane przez samorządy plany finansowe często nie uwzględniają potrzeb utrzymywania infrastruktury drogowej w odpowiednim stanie technicznym, nie zabezpieczają wieloletniego racjonalnego gospodarowania siecią drogową - dodał prezes NIK.

- Poszukując rozwiązań efektywnego planowania, modernizowania i budowania służących lokalnym społecznościom dróg i kolei trzeba pamiętać, że nowoczesna infrastruktura to mniej korków, mniej spalin, szybszy dojazd do pracy - tłumaczy prezes NIK.

Nie napawają optymizmem także wyniki kontroli dotyczące bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na drogach publicznych.

- Ogólną zasadą jest, że im niższa kategoria drogi, tym sytuacja gorsza - mówi Krzysztof Kwiatkowski.

Liczba wypadków z udziałem rowerzystów w porównaniu z 2010 r. zwiększyła się o 18 proc., a liczba poszkodowanych rowerzystów o 17 proc. Długość dróg dla rowerów rosła w tempie nieodpowiadającym wzrostowi ruchu rowerowego w ostatnich latach.
- Nie przybyło nam zbyt wiele dróg i pasów ruchu dla rowerów, chodników, przejść ani kładek dla pieszych czy sygnalizacji świetlnych - wylicza prezes NIK.

Jak realizowane są inwestycje w PPP i przez spółki celowe?

Najwyższa Izba Kontroli wielokrotnie zajmowała się problematyką finansowania inwestycji samorządowych na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Poker Koń, 2017-03-28 23:51:31

    Kaczyński obiecał Mazurom S-16. No to trza będzie mu posiedzieć: Sprawdzam

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.